קרן נוי רוכשת שליטה באלון גז, ומקטינה התספורת לנושי חברת ההחזקות של ויסמן ובירן

קרן התשתיות רוכשת החזקה של 4% במאגר תמר • מדובר בנכס האחרון שנותר לנושי קבוצת אלון, אשר יספגו תספורת של כ-370 מיליון שקל על החוב המתואם

אסדת קידוח ''תמר'' / צילום: אלבטרוס
אסדת קידוח ''תמר'' / צילום: אלבטרוס

קרן ההשקעה בתשתיות נוי רוכשת את השליטה בחברת אלון גז , המחזיקה בכ-4% ממאגר הגז הטבעי תמר. בסוף השבוע שעבר חתמה קרן נוי על הסכם לרכישת מניות השליטה (79.56%) באלון גז מידי אלון חברת הדלק (קבוצת אלון), אשר נשלטת בידי נושיה - גופים מוסדיים המחזיקים באג"ח הקבוצה שקרסה בעשור הקודם, תחת שליטתם של דודי ויסמן ושרגא בירן.

על פי ההסכם, תשלם קרן נוי 395 מיליון שקל עבור מניות אלון גז שבידי קבוצת אלון. העסקה משקפת לאלון גז שווי של 496.5 מיליון שקל, הגבוה ב-23.5% מהשווי שבו סיימה את שבוע המסחר הקודם (לאחר עלייה של כ-80% בשנה).

אלון גז מחזיקה ב-95% ממניות שותפות דור חיפושי גז, המחזיקה כאמור ב-4% ממניות מאגר תמר, וביתרת מניות השותפות (5%) מחזיקה חברת דור אלון, שבשליטת מוטי בן משה. בחודשים האחרונים ניהל יובל הררי, יו"ר קבוצת אלון, מכרז למכירת מניות השליטה באלון גז, וזאת לבקשת הגופים המוסדיים אשר גם מינו אותו לתפקיד. עם המציעים הנוספים, כך פורסם בעבר, נמנו איש העסקים אהרון פרנקל, קבוצת השקעות זרה, חברת סונול שמוביל דודי ויסמן (כאמור לשעבר מבעלי קבוצת אלון) והחברה הבורסאית תמר פטרוליום.


העסקה אינה צפויה להיתקל בקשיי רגולציה

קרן נוי, הרוכשת בעסקה, מנוהלת על ידי פיני כהן, רן שלח וגיל-עד בושביץ. לדברי אלון גז, השלמת העסקה כפופה לאישור הממונה על התחרות, לאישור הממונה על הנפט במשרד האנרגיה וכן לאישור מחזיקי איגרות החוב של קבוצת אלון.

כיום מחזיקה קרן נוי ב-26% מתמלוגי-העל של מאגרי הגז כריש ותנין, שאותם רכשה במהלך 2020 מידי קבוצת דלק ב-318 מיליון שקל. משום כך, היא אינה צפויה לכאורה להיתקל בקשיים בקבלת אישור לעסקה מטעם הממונה על הנפט במשרד האנרגיה. כמו כן, ההחזקה הקטנה של אלון גז במאגר תמר אינה אמורה, לכאורה, ליצור בעיה כלשהי מבחינת רשות התחרות.


השריד האחרון של קבוצת אלון

אלון גז מהווה את השריד האחרון של קבוצת אלון, אשר נקלעה לקשיים בשנת 2015 בעקבות קריסתה של רשת השיווק מגה שנשלטה על ידיה. לקבוצת אלון היה אז חוב של כ-2 מיליארד שקל, מתוכו כ-1.7 מיליארד שקל לגופים מוסדיים שהחזיקו באיגרות החוב הפרטיות שלה (סדרה א'), ועוד כ-300 מיליון שקל לבנק הפועלים.

בהמשך נפרע החוב לבנק הפועלים, וחלק מהחוב למחזיקי האג"ח, והחברה אף חתמה עם המחזיקים על הסדר חוב שהתבסס על גיוס הון חדש. עם זאת, בתחילת אוקטובר 2017 נכשלה הנפקת קבוצת אלון בבורסה, והחברה עברה לבעלות המוסדיים הנושים, ובהם הפניקס, מגדל, כלל ועוד.

בהמשך מימשה החברה את החזקותיה בחברת דלק US, בחברת תחנות הדלק דור אלון ובחברות המפעיל, ופרעה חלק נוסף מחובותיה למחזיקי האג"ח. כיום נותרה קבוצת אלון עם חוב מתואם של 764 מיליון שקל למחזיקי האג"ח שלה.

מול החוב נותרה כאמור ההחזקה באלון גז, שמכירתה תניב תספורת של 180 מיליון שקל על הערך הנקוב של האג"ח, ושל 370 מיליון שקל על הערך המתואם של החוב, שגויס לפני כ-15 שנה ותפח מאז בגלל הצמדתו למדד המחירים לצרכן והריבית שנצברה.