משפחת בלדגרין גייסה 3 מיליארד דולר להשקעות נדל"ן במדעי החיים

קרן Breakthrough מתמחה בהקמה של מתחמי מעבדות וקמפוסי מחקר • מוסדיים מישראל השקיעו כ-350 מיליון דולר בגיוס הנוכחי

אריה בלדגרין / צילום: אלי דסה
אריה בלדגרין / צילום: אלי דסה

קרן Breakthrough Properties האמריקאית, אשר מקימה ומנהלת מיזמי נדל"ן עם התמחות במתחמים המיועדים לחברות בתחום מדעי החיים ומוסדות מחקר, מדווחת על גיוס ענק של 3 מיליארד דולר להשקעות בתחום.

קרן הנדל"ן, שהוקמה ב-2019, היא שיתוף-פעולה בין חברת Bellco Capital של משפחת בלדגרין, בראשות מיליארדר הביומד הישראלי-אמריקאי פרופ' אריה בלדגרין, ובין חברת הנדל"ן האמריקאית המובילה Tishman Spayer. את הקרן מנהל דן בלדגרין, בנו של אריה. בגיוס הנוכחי שלה השתתפו הגופים המוסדיים המקומיים הראל, כלל ועמיתים, שהשקיעו יחד סכום של מעל 350 מיליון דולר.

קרן Breakthrough זיהתה את הצמיחה המשמעותית בתחום הביומד, בעיקר בחוף המזרחי של ארה"ב, ואת הצורך בבנייה שונה עבור התחום. החברה מתמחה בהקמה של מתחמי מעבדות וקמפוסי מחקר המעודדים שיתוף-פעולה בין חוקרים, ליצירת רעיונות חדשים.

מחקר במדעי החיים הוא אחד מתחומי הנדל"ן המשרדי בארה"ב שנפגעים פחות מן המעבר של חלק מן החברות לעבודה מרחוק או לעבודה מרחוק חלקית, וזאת משום שלפחות חלק מן המחקר והפיתוח בתחום מחייב נוכחות פיזית.

פרופ' אריה בלדגרין ייסד את חברת פיתוח התרופות הסרטן קייט פארמה, שנמכרה ב-2017, תמורת 12 מיליארד דולר, לחברת גיליאד, באחת העסקאות הגדולות בתחום עבור חברה שטרם הציגה מכירות. זה היה הגדול מבין מספר אקזיטים של בלדגרין, שהניבו כל אחד בין מאות מיליוני דולרים ועד יותר ממיליארד דולר.

בלדגרין מחלק היום את זמנו בין פעילות זו ובין השקעות רבות נוספות בתחום הביומד, ביניהן חברת אלוג'ן, הנסחרת בנאסד"ק ב-1.2 מיליארד דולר, וחברת יורוג'ן הישראלית, הנסחרת בכ-160 מיליון דולר. הוא ממשיך להשקיע בחברות דרך הקרנות שבהן הוא שותף: Two River ו-Vida Ventures.

 ‏Bellco Capital, שבאמצעותה מחזיקה משפחת בלדגרין (אריה ואשתו רבקה) בקרן הנדל"ן Breakthrough, היא חברת השקעות שנוסדה בשנת 2003, ומהווה מרכז ליזמות בתחום מדעי החיים. בין הפרויקטים שהקימה הקרן ניתן לציין את "the 105 by breakthrough" בבוסטון, ארה"ב, שהשקתו צפויה השנה, ובו יושבת חברת CRISPR Therapeutics, ופרויקט Torrey View by Breakthrough בסן דייגו, שבנייתו החלה בשנה שעברה.

נוסף על פעילותה בבוסטון ובסן דייגו, הנחשבות לערים דומיננטיות בתחום מדעי החיים בארה"ב, בנתה החברה, או החלה לבנות, פרויקטים בפילדלפיה בארה"ב, באמסטרדם בהולנד ובאוקספורד ובקיימברידג' בבריטניה.

לדברי מנכ"ל הקרן, דן בלדגרין, "הקמנו את Breakthrough לפני שלוש שנים בלבד, עם מנדט לפתח סביבות חדשניות ומעוררות השראה עבור יזמי וחוקרי ביומד, בדרך לגילוי של טיפולים מצילי חיים. אנחנו מצפים להשתמש בנכסים שלנו כדי לתמוך בדור הבא של המצאות משמעותיות".

לדברי מנכ"ל טישמן ספייר, ויו"ר משותף ב-Breakthrough, רוב ספייר, "יש צורך דחוף, הולך וגובר, במתחמי מעבדות חדשניים במיקומים מוצלחים. אנחנו יכולים לספק כאלה ברחבי ארה"ב ואירופה".