שעון חכם | שאלות ותשובות

"זה סמל הסטטוס החדש": מה צריך לדעת לפני שרוכשים שעון חכם?

הקישור לסמארטפון, השימושים השונים שכל שעון מציע, גודל המסך וטווח המחירים • השעונים החכמים צוברים פופולריות, וריבוי האופציות עלול להיות מבלבל • גלובס עושה סדר: מה צריך לבדוק לפני הרכישה כדי להתאים לעצמך את השעון הנכון?

שעונים חכמים. מה צריך לבדוק לפני הרכישה / צילום: יח''צ רונלייט
שעונים חכמים. מה צריך לבדוק לפני הרכישה / צילום: יח''צ רונלייט

שעונים חכמים הם כבר לא רק פונקציה של פיצ'רים ספורטיביים או כלי להצגת השעה. בשנים האחרונות הטכנולוגיה מאוד התפתחה בקטגוריית הטכנולוגיות הלבישות, ותחום השעונים קיבל דחיפה משמעותית.

לכן, קיימים מאפיינים רבים שצריך להתייחס אליהם בעת רכישת שעון חכם - והרבה מהם קשורים לסמארטפון האישי שלכם או לשימושים הכלליים שאתם צריכים. כדי להפיג את הערפל והחששות, הנה כמה כללים שיעזרו לכם להכריע בשאלות סביב רכישת שעון חכם חדש. גלובס עושה סדר.

ראשית, איזה סמארטפון יש לכם?
השאלה הראשונה שאתם צריכים לשאול את עצמכם, זה האם השעון החכם שאתם מעוניינים לרכוש בכלל עובד עם המכשיר הנייד החכם שלכם. ברמה העקרונית, אם יש לכם מכשיר אנדרואיד, אתם לא תוכלו לבחור ב-Apple Watch, מפני שלא יהיה ניתן לחבר ביניהם ולבצע סנכרון.

בדומה לכך, אם יש לכם אייפון, לא תוכלו לחבר אליו את ה-Samsung Watch. "השעונים של יצרניות כמו סמסונג ושיאומי לא יעבדו טוב עם אפל. חלקם לא עובדים בכלל וחלקם עם התאמה לא טובה. והפוך, אם יש לכם מכשיר של אחד מיצרניות הסלולר לאנדרואיד, השעון החכם של אפל לא יעבוד איתם", מסביר אבישי פריז, מנכ"ל רונלייט, היבואנית הרשמית של Garmin בישראל. "יש שעונים שמתאימים רק לאנדרואיד, ויש שעונים שמתאימים רק לאפל ויש שעונים שמתאימים גם. וזה השלב הראשון", הוא טוען.

אבישי פריז מנכ''ל רונלייט נציגת GARMIN בישראל / צילום: תמונה פרטית
 אבישי פריז מנכ''ל רונלייט נציגת GARMIN בישראל / צילום: תמונה פרטית

מה השימושים והצורך שלכם?
בדומה למחשבים ניידים שזאת קטגוריה רחבה במיוחד עם הרבה תתי קטגוריות, כך גם בקטגוריית השעונים החכמים. אחרי שהבנו איזה מותגים רלוונטיים עבורנו, נוכל לשאול מה אנחנו רוצים שהשעון יעשה עבורנו: קבלת התראות והודעות, ספורט ופיצ'רים של בריאות, זמינות גבוהה ותמידית ועוד. למעשה, ברגע שמאפיינים בצורה ברורה את השימוש שלנו בשעון החכם, נוכל לבחור את השעון שהכי יתאים לנו.

אם אנחנו צריכים שעון בשביל ספורט, אז כמובן שנצטרך רכיב GPS שבו יש פיצ'רים מעולמות הבריאות. משתמשים שיחפשו להיות זמינים, כמו אנשי עסקים שמחוברים לשווקים שונים לדוגמה, יצטרכו שעון עם מסך גדול שיש מספיק מקום לראות את ההודעות או לענות לשיחות.

החשיבות של הסוללה: כמה זמן השעון אמור להחזיק בשימוש הרגיל?
כדי לענות על השאלה הזו, צריך כמובן לאפיין את השימוש. לקוח אינטנסיבי שמשתמש כל היום בשעון והמסך נמצא על הבהירות הגבוהה ביותר - הסוללה שלו תתרוקן במהירות רבה יותר. ישנם שעונים שמסוגלים להחזיק יום עבודה בשימוש רגיל, ישנם שעונים שיכולים להחזיק אפילו הרבה יותר (לאלו שרוצים לנטר את השינה שלהם ולא להוריד את השעון במהלך הלילה לטעינה) וישנם שעונים ודגמים שמחזיקים מעמד אפילו מספר ימים וזקוקים להטענה רק פעם בשבוע.

כמה המסך צריך להיות גדול ובאיזה איכות?
פריז מסביר שגודל המסך ואיכותו חשובים לפי השימוש הרגיל שלנו. כאמור, אם אנחנו רוצים להיות מחוברים כל הזמן, אנחנו צריכים מסך גדול יותר שיכיל את הטקסט. "חוץ מגודל, גם איכות המסך חשובה. אם אנחנו נרצה מסך צבעוני עם רזולוציה חדה יותר ומסך בבהירות שתגבר את השמש - זה יעלה לנו יותר וישתמש יותר בסוללה. ככלל, אם המסך טוב יותר, הסוללה תיאכל הרבה יותר", הוא מבהיר.

חשוב לציין שכאן יש לרוב שתי טכנולוגיות מרכזיות למסכי השעונים: מסכי LCD ומסכי AMOLED. מסכי ה-AMOLED יהיו צבעוניים יותר ויהיו חדים יותר, מול מסכי ה-LCD שישתמשו בפחות סוללה אך יפגעו ברמת "החיות" שיכולה להיות במסך.

עד כמה העיצוב חשוב?
במובנים רבים, עיצובו של השעון החכם שנענוד עלינו הוא חשוב במיוחד. "מדובר במכשיר שיושב עלינו לאורך כל היום - אנשים יוצאים איתו לכל מקום ולא מחליפים את השעון שלהם", מתאר פריז. "אנחנו רוצים שהשעון ייראה טוב ויהיה אלגנטי", הוא מחדד.

כך שבין האפשרויות השונות, ניתן לבחור בין עיצוב קלסי, עיצוב יוקרתי או עיצוב ספורטיבי. פריז מצביע על כך שהעיצוב לא רק חשוב לנשים, אלא גם לגברים: "בניגוד לנשים שיש להן תכשיטים מסוגים שונים, אצל גברים זה התכשיט היחיד שעליו. ואנחנו רואים שאנשים אכן מחפשים לזה והשוק צמא לזה".

אז כמובן שישנם צבעים שונים ומגוונים, גם לשעונים עצמם וגם לרצועות שאפשר להחליף. אנשים רוצים שזה ייראה טוב על היד, ולכן חוץ מצבעים, יסתכלו גם על קוטר השעון והמידות השונות. "היום שעון חכם זה סמל הסטטוס החדש. אם בעבר זה היה אייפון או גלקסי חדש שמניחים על השולחן וכך אפשר לזהות שהאדם שמולך הכי מתקדם, היום זה בשעונים חכמים. אני מזהה אצל לקוחות או חברים מי האנשים הרציניים לפי השעון שלהם", אומר פריז.

אילו פונקציות צריך להכיר בשעונים החכמים השונים?
בין הפונקציות השונות כבר נכתב על GPS שיעזור ללקוחות שמעוניינים לעשות ספורט ופעילות גופנית. לצד זאת, יש אפשרות של טעינת מוזיקה על השעון עצמו וכך אפשר לצאת לפעילות גופנית בלי המכשיר הנייד.

פונקציה נוספת שיש בשעונים זו טכנולוגיית ה-NFC (מה שאנשים מתבלבלים וקוראים לו רכיב Wifi). כך תוכלו לקרב את השעון שלכם למסוף תשלום ולשלם דרך השעון, בלי להוציא את הארנק.

לשעונים רבים יש אפליקציות המנהלות אותם ומבצעות את הסנכרון בין המכשיר לשעון. מה שכן, חשוב לבדוק לפני הרכישה איך התמיכה של השעון ושל האפליקציה לשפה העברית. לא לכל המותגים הפועלים בישראל יש עברית מתאימה, וצריך לוודא שלא תהיה בעיה.

מה זה eSim ואת מה זה משמש?
"כיום יש שתי שיטות לדבר דרך השעון: הראשונה - שעון עם מיקרופון ורמקול המתחברים לבלוטות' הישר לטלפון עצמו וזה משתמש כמו אוזניה", מתאר פריז. "כשהטלפון נמצא בסביבה, אפשר לקבל את השיחה. עם זאת, אם לא תהיו ליד המכשיר, השעון לא יקלוט את זה - וזו בעצם שיטה כדי להיות חצי מחוברים", הוא משלים.

"השיטה השנייה זה שיש טכנולוגיית eSim מובנית בתוך השעון עצמו. זה אומר שהשעון מגיע מהמפעל עם רכיב תקשורת מובנה בפנים - ואז השעון מאפשר לעשות אקטיבציה מול חברת הסלולר שתצמיד את מספר הטלפון שלכם לשעון עצמו. למעשה זה שני מכשירים עם אותו קו, והשעון יוכל לקבל בעצמו את השיחות בלי להיות קרובים למכשיר", מסביר פריז.

מה טווח המחירים לרכישת שעונים חכמים?
לפי פריז, הטווח הקיים בשוק מתחיל מ-200 שקל ועד 10,000 שקל. לדבריו, "הדגם הכי פשוט, מה שנקרא הצמיד הסיני עם ההתראות המעטות וההתאמות הסיניות, יעלו כ-200 שקל לצרכן הישראלי. יש שעונים שיתחילו מ-4,000 שקל ועד 10,000 שקל, שמה שמבדיל ביניהם זה עיצובים מיוחדים של מעצבי על". לדברי פריז, כ-70% מרוב השעונים החכמים של גרמין בשוק, הם בטווח המחירים של 1,000-2,000 שקל, והם הממוצע המובהק.