הוות"ל אישר את פיצול קווי המטרו: לא יעברו בשלב זה בשרון

כפי שנחשף באתר גלובס, הוות"ל אישר את בקשת משרד התחבורה ונת"ע לפיצול התוכנית להקמת קו M1 של המטרו • בשלב זה תוגש לאישור רק התוכנית הדרומית - שנגמרת בצומת גלילות ולא עוברת ביישובי השרון • במשרד התחבורה מכחישים כי הפיצול נעשה בעקבות לחץ של עיריות רעננה וכפר סבא

מטרו. במשרד התחבורה הדגישו כי לא מדובר בביטול התוכנית הצפונית / אילוסטרציה: Shutterstock, Dmitry Tkachenko Photo
מטרו. במשרד התחבורה הדגישו כי לא מדובר בביטול התוכנית הצפונית / אילוסטרציה: Shutterstock, Dmitry Tkachenko Photo

כפי שנחשף באתר גלובס: מליאת הוות"ל אישרה היום (ב') את בקשת משרד התחבורה וחברת נת"ע לפצל את התוכנית להקמת קו M1 של המטרו, כך שהתוכנית שתאושר תסתיים בצומת גלילות ומהצומת צפונה תקודם תוכנית נוספת בנפרד. זאת על רקע התנגדויותיהן של עיריות כפר סבא ורעננה למיקום הדיפו והתוואי.

במשרד התחבורה הדגישו כי לא מדובר בביטול התוכנית הצפונית, אלא באישורה בשלבים. במשרד כופרים בכך שהסיבה היא התנגדותן של העיריות שאף הצליחו לשכנע חברי כנסת, בעיקר מסיעת יש עתיד, להצטרף למחאתם.

ברעננה, מוחה העירייה על מעבר התוואי בסמוך לשכונת יוקרה ומעדיפים להסיטה לאזור בית החולים לוינשטיין. אלא ששינוי זה ימנע את חיבור המטרו לרכבת ישראל. בכפר סבא קיימת התנגדות עזה למיקום הדיפו מול שכונת כפר סבא ה"ירוקה". גם בהוד השרון נרשמה התנגדות, מבוססת יותר, על התוואי והוצעו תוואים חלופיים.

לא מדובר בפעם הראשונה שה"נימביזם" (not in my backyard) של עיריות בשרון מרחיק מתושביהן תשתיות תחבורה קריטיות. נתיבי העדפה לאוטובוסים שאמורים היו לעבור ברעננה, בין היתר ברחוב אחוזה, נתקלו בהתנגדות ראש העיר חיים ברוידא שרוצה להמשיך ולהקדיש את המרחב הציבורי לנהגי רכבים פרטיים בעירו, גם במחיר של אוטובוסים מזדחלים בפקקים ותוקעים את תנועת התחבורה הציבורית במרחב כולו.

התנגדויות נוספות היו גם יותר מעשור קודם לכן לקידומו של הקו הוורוד - קו מטרונית שאמור היה לייצר שלוחות תחבורה ציבורית לרעננה ולכפר סבא. גם הקו הוורוד הוקפא והוחלט לקדם את המטרו במקומו - ששוב נתקל בבעיות. אלא שהדבר לא נעצר רק בתחום התחבורה: בעיריות מתנגדים גם להקמתן של תחנות כוח ומסרבים לקחת חלק במאמץ הלאומי בנושא האנרגיה.

כל אלו לא מנעו מראשי העיריות להפציר בחברי הוות"ל שלא לפצל את התוכנית אלא להמשיך בשיח מולם. במכתב ששיגרו אתמול (א') לשרת התחבורה מרב מיכאלי הם טענו כי "כולנו תומכים בפרויקט המטרו ורואים בו חשיבות גדולה, אולם הנ"ל חייב שיעשה תוך שהוא לוקח בחשבון את מרכיבי התכנון העירוניים וצרכי התושבים בעירנו", ודרשו לקיים דיון בנושא - מעט מדי ומאוחר מדי. מנגד, המדינה הציגה התקפלות, אולי בלית ברירה, בנושא כשהחליטה לבסוף לפצל את התוכניות ולקדם בנפרד את החלק השנוי במחלוקת.

משרד התחבורה ביקש לפצל את הקו כך שהקו שתוכנן להגיע גם לרמת השרון, להרצליה, להוד השרון, לרעננה ולכפר סבא יסתיים בשלב זה עוד לפני יישובים אלו בצומת גלילות.

קו M1 הוא הקו הארוך ביותר ברשת, מתוך שלושה קווים שתכנונם מקודם. חלקו הדרומי של הקו כבר מוכן לאישור הממשלה והוא יורד מראשון לציון דרומה אל שתי שלוחות: האחת דרך באר יעקב, רמלה ולוד והשנייה דרך נס ציונה, רחובות ובית החולים קפלן.

חלקו הצפוני של הקו עולה מחולון, תל אביב, רמת השרון, הרצליה ומשם מתפצל לשתי שלוחות: האחת לרעננה והשנייה לכפר סבא.

פיצול התוכנית עלול לפגוע בעשרות אלפי תושבים, בהעדרה של מערכת הסעת המונים אחרת ולגרום להם להמשיך להסתמך על רכבים פרטים. זאת כאשר ישראל נמצאת במצב של כשל תחבורתי שצפוי להיות גדול עוד יותר עם גידול האוכלוסייה עד לשנת 2040.

תוכניות המטרו מאפשרות גם את הגדלת זכויות הבנייה באופן משמעותי לאורך תוואי הקווים, אלא שגם תועלות אלו יימנעו מהערים שבצפון המטרופולין ומתושביהן, אם תוכנית המטרו תמוסמס כפי שעלה בגורלן של תוכניות תחבורה קודמות במרחב.