פדרל ריזרב | ניתוח

כל העיניים לג'רום פאוול: הפד בדרך להחלטה דרמטית על גובה הריבית

בשוק ההון מעריכים כי הבנק המרכזי של ארה”ב יעלה השבוע את הריבית ב–0.5% לרמה של 1% • אבל נתונים על הרבעון הראשון של הכלכלה האמריקאית מגבירים את החששות שארה”ב בדרך למיתון והעלאה אגרסיבית של הריבית עלולה להחמיר את מצבה

יו''ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאוול / צילום: Associated Press
יו''ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאוול / צילום: Associated Press

בתום פגישה בת יומיים, ועדת השוק הפתוח של הפדרל ריזרב (הבנק המרכזי של ארה"ב) צפויה לפרסם ביום רביעי את החלטתה לגבי גובה הריבית. בשוק מצפים להעלאה בגובה 0.5%, נוכח לחצי האינפלציה שנושפים בעורפו של יו"ר הפד, ג'רום פאוול. ההחלטה הקרבה מגיעה בהמשך להעלאת ריבית בחודש שעבר, לראשונה מאז 2018, ובתזמון דרמטי בשווקים הפיננסים שהתרחקו מהשיא לטריטוריה דובית (שמוגדרת כירידה של 20% מהשיא). בשוק מצפים גם שהפדרל ריזרב יודיע על תחילת צמצום מאזן הבנק המרכזי, שתפח ל-9 טריליון דולר במסגרת המדיניות המרחיבה שננקטה מאז משבר הקורונה.

הנחישות במלחמה באינפלציה שאותה הגביר לאחרונה יו"ר הפד לא מכסה בהכרח על השלכות המלחמה באוקראינה. הפלישה הרוסית לאוקראינה הגבירה את הלחצים על סביבת האינפלציה, ולא ברור איך ומתי הקרבות יסתיימו. האינפלציה שמרימה ראש ברחבי העולם, והעובדה שהמלחמה באוקראינה צפויה רק לתדלק את עליות המחירים, מציבות את פאוול בפני דילמה לא פשוטה. במיוחד לנוכח הנתונים האחרונים על ההאטה בצמיחת הכלכלה האמריקאית.

הכלכלנים ציפו לצמיחה וקיבלו האטה של 1.4%

בנובמבר האחרון הפדרל ריזרב הפנים כי האינפלציה אינה זמנית, אך בינתיים זו המשיכה לטפס לרמות שעוררו אי נוחות בלשון המעטה. מקבלי ההחלטות בארה"ב הכינו את הקרקע להדביק את הקצב במהירות כדי לרסן את עליות המחירים, גם במחיר של האטה, וחששות המשקיעים נעים בין האטה לאינפלציה, ואף שניהם יחד: סטגפלציה. סיבוב הפרסה המהיר שביצע הפד במדיניות המוניטרית בחצי השנה האחרונה מאז הימים בהם קרא לזנוח את המושג "זמני" לגבי האינפלציה, יצרה אפקט ממתן על נתוני הצמיחה בארה"ב ברבעון הראשון של 2022 שהצביעו למרבה ההפתעה על התכווצות של 1.4% בתמ"ג האמריקאי, במקום הציפייה לצמיחה של 1%.

 
  

האם נתוני הצמיחה האחרונים יסדקו משהו מהנחישות שהביע פאוול בהתבטאותו האחרונה? לפני פרסום הנתונים, בכירי הפד, כולל היו"ר ג'רום פאוול וסגנו ליאל בריינארד, לא פסלו את הרעיון להעלות את הריבית בצורה אגרסיבית יותר בטווח הקרוב על מנת לרסן את האינפלציה שהגיעה בחודש האחרון ל-8.5%. קשה להאמין שנתוני רבעון אחד, שהצביעו על האטה בכלכלה האמריקאית, יגרמו לפד לרכך את הטון הניצי, אבל זו אפשרות. אם פאוול יעלה את הריבית ברמה נמוכה מהצפוי, הוא יכול להסביר את החלטתו בנתוני אינפלציית הליבה, שעלו פחות מהצפוי, לצד הירידה במחירי רכבים יד שניה. הנתונים האלה הביאו חלק מהכלכלנים להעריך כי שיא האינפלציה עשוי להיות מאחורינו.

נתוני המאקרו עדיין תומכים בהעלאת ריבית

"הירידה בתמ"ג בארה"ב לא ממש מעידה על היחלשות הכלכלה", אומר אלכס זבז'ינסקי, הכלכלן הראשי של מיטב. לדבריו, הנתונים הכלכליים השוטפים בארה"ב דווקא טובים. "ההוצאה הצרכנית הריאלית בארה"ב צומחת בהתאם למגמה ארוכת הטווח (המגמה שמנטרלת את משבר הקורונה). עם זאת, ההכנסה הריאלית של משקי הבית ממשיכה להישחק ולאיים על המשך הגידול בצריכה הפרטית".

זבז'ינסקי מעריך כי נתוני המאקרו הללו תומכים בהעלאת הריבית השבוע בשיעור של 0.5% כצפוי, למרות ההאטה בצמיחה. "עליית הריבית הזו כבר מגולמת בשווקים. החוזים מגלמים שהפד יעלה ריבית ב-4 פגישותיו הקרובות עד ספטמבר ב-2% במצטבר מהרמה הנוכחית (0.5%)".

יחד עם זאת, מדד עלות התעסוקה בארה"ב (מדד ה-ECI) זינק ברבעון הראשון ב-1.4% לעומת הרבעון המקביל אשתקד. מודי שפריר, אסטרטג ראשי שווקים פיננסיים בבנק הפועלים מציין כי "מדובר בעלייה הרבעונית החדה בהיסטוריה, עדות נוספת ללחצי האינפלציה מצד השכר בארה"ב ועובדה שתומכת בהעלאת ריבית חדה".