איש רווחה או מנהל מנוסה? מה דרוש למוסד לביטוח לאומי

הביטוח הלאומי הוא הגוף הגדול והחשוב במערכת הרווחה בישראל שמנהל פעילות כספית בהיקף של מאות מיליארדי שקלים בשנה • פרופ' יובל אלבשן שנבחר לתפקיד מנכ"ל המוסד, ונחשב למועמד של שר החוץ יאיר לפיד, נחשב לבעל שם עולמי בתחום הביטחון החברתי - אך לא בטוח שהוא מביא עמו ניסיון ניהולי מספיק

פרופ' יובל אלבשן ושר הרווחה מאיר כהן / צילום: איל יצהר, יוסי זמיר
פרופ' יובל אלבשן ושר הרווחה מאיר כהן / צילום: איל יצהר, יוסי זמיר

שר הרווחה והביטחון החברתי, מאיר כהן, בחר בפרופ' יובל אלבשן למנכ"ל הביטוח הלאומי בניגוד להמלצת ועדת המינויים, אשר שניים משלושת חבריה בחרו להמליץ על מועמד אחר. במכתב ששיגרו חברי הוועדה לשר, נכתב כי הוועדה החליטה ברוב דעות - על דעת נציג העובדים אופיר אלקלעי (מנכ"ל ההסתדרות) ונציגת המעסיקים רווית גרוס (מנכ"לית התאחדות התעשייה והמלאכה) - להמליץ לשר על ראובן קפלן בלבד, לשעבר מנכ"ל בית ההשקעות פסגות, וכיום שותף בקרן סיגמא סיטי. עם זאת, מנכ"לית משרד הרווחה סיגל מורן, המכהנת כיו"ר ועדת המינויים, בחרה להמליץ לשר בדעת מיעוט גם על קפלן וגם על אלבשן.

מינוי מועמד אשר לא זכה לתמיכה מלאה של חברי ועדת המינויים הוא החלטה חוקית, אך מדובר בחריגה מהנורמה המקובלת. ככלל, מקבלים השרים את המלצת ועדת המינויים, שהמנדט המקצועי שלה הוא לדרג עבור השר את המועמדים שהגיעו לפתחה לאחר שעברו הליך סינון מקצועי של ועדת האיתור. זו מקבלת את הבקשות של כל מי שהגישו מועמדות לתפקיד, בוחרת מספר מצומצם של מועמדים וממליצה עליהם לוועדת המינויים.

מתוך עשרות שמות שהגישו מועמדות לתפקיד מנכ"ל הביטוח הלאומי העבירה ועדת האיתור המלצה על שלושה: קפלן, לשעבר מנכ"ל עמידר ופסגות; יעל מבורך, שכיהנה כבכירה באגף התקציבים ובהמשך כמנכ"לית המשרד לשוויון חברתי; ואלבשן, לשעבר דקאן הפקולטה למשפטים של המכללה האקדמית אונו ויו"ר הוועדה המייעצת לשכר חברי הכנסת.

לאורך כל ההליך הבהיר השר כהן כי ברצונו למנות מנכ"ל שיצליח להפוך את הביטוח הלאומי למחולל השינוי החברתי של ישראל. בסופו של דבר המועמד שבחר עומד בתנאים אלה, אך נותר סימן שאלה בנוגע ליכולותיו לנהל את המערכת העצומה של הביטוח הלאומי. בבוקר יום שני חתם השר על המינוי של אלבשן, שכפוף עדיין לאישור בוועדת גילאור. אם אכן יאושר, אלבשן יהיה המנכ"ל הראשון של הביטוח לאומי שיגיע מליבת הניהול החברתי בישראל.

גוף ענק ועתיר תקציבים

הביטוח הלאומי הוא אחד מעמודי התווך שעליהם נשענת המדיניות החברתית בישראל, וחשיבותו לציבור מכרעת. היקף הפעילות הכספית של המוסד (גבייה ותשלומים) ב-2021 עמד על 370 מיליארד שקל. במוסד מועסקים כ-4,400 עובדים (לא כולל סטודנטים ומתמחים) בכ-40 סניפים ו-60 מוקדי שירות בכל רחבי הארץ. אלה אמונים על יישום תוכניות לביטוח זקנה ושאירים, סיוע לאימהות, ילדים, נפגעי עבודה, נכות כללית, סיעוד, אבטלה, פשיטת רגל ופירוק תאגיד.

מדובר בגוף הכי גדול וחשוב במערכת הרווחה בישראל, שתקציבו השנתי מגיע לכ-106 מיליארד שקלים, והוא משלם לציבור בכל שנה גמלאות בהיקף של מעל 100 מיליארד שקל, לכ-4 מיליון מקבלי קצבאות בממוצע חודשי. לבד מגמלאות בכסף נותן המוסד שירותי שיקום והכשרה מקצועית לנכים, לאלמנות ולנפגעי איבה, שירותי סיעוד ושירותי ייעוץ לקשישים.

הביטוח הלאומי מופקד גם על ביצוע חוקים נוספים והסכמים בתחום הביטוח הסוציאלי, החשוב שבהם הוא חוק הבטחת הכנסה שנועד להגן על כל משפחה בישראל מפני אובדן הכנסה ולהבטיח קיום בסיסי לאוכלוסיות נזקקות. עוד מעורב הביטוח הלאומי בפיתוח שירותי רווחה בקהילה לאוכלוסיות עם צרכים מיוחדים, כגון קשישים, נכים, נוער וילדים במצוקה.

שאלת הניסיון הניהולי

על רקע היקפי הפעילות של המוסד וחשיבותו, כבר בוועדת האיתור עלה החשש כי אלבשן אינו מתאים לתפקיד בשל חוסר ניסיון ניהולי. הוא התמודד עם השאלה והציג ניסיון ניהולי-חברתי במסגרתו שימש כיו"ר הקרן למפעלי שיקום, שמנהלת 74 מפעלים מוגנים בארץ עם תקציב בהיקף של למעלה מ-100 מיליון שקל בשנה; ניהל את הפקולטה למשפטים בקריה האקדמית אונו בה לומדים כ-5,000 סטודנטים, מועסקים מאות עובדים ותקציבה כ-180 מיליון שקל; וכן ניהל את רשת מרכזי הזכויות של עמותת ידיד (רשת בעלת 27 מרכזים, 120 עובדים ותקציב של 12 מיליון שקל).

ועדת האיתור סברה, כי הרקורד שהציג אלבשן עומד בתנאי הסף ודרישות הניהול, והמליצה עליו כאחד משלושת השמות שהעבירה לוועדת המינויים. ואולם, שם חזרה שוב אל השולחן שאלת הניסיון הניהולי ושני נציגי הציבור לא שוכנעו כי הניסיון שהציג אלבשן מספק. 

לדברי גורם שהיה מעורב בהליך, חברי הוועדה תהו האם אלבשן עומד בכלל בתנאי הסף של המכרז. לטענתו, "הוא מלא תשוקה לתחום ואנרגיה וזה יתרון אבל הניסיון הניהולי שלו לא מתאים למוסד בסדר גודל של הביטוח הלאומי. הוא משכמו ומעלה, אבל כדי לנהל תקציבי ענק, אלפי עובדים ואת המערכת שמחזיקה את הציבור הישראלי החלש ביותר - הניהול של עמותת ידיד פשוט לא מספיק".

ועדת האיתור שצמצמה את המועמדים לשלושת המועמדים ששמותיהם הועברו לוועדת המינויים סברה, כי הרקורד שהציג אלבשן עומד בתנאי הסף ודרישות הניהול, והמליצה גם עליו. ואולם, בוועדת המינויים חזרה שוב אל השולחן שאלת הניסיון הניהולי של אלבשן ושם שני נציגי הציבור לא שוכנעו כי הניסיון שהוצג מספק. היעדר הניסיון הניהולי הפך לסוגיה המרכזית שעל בסיסה החליטו שני חברי הוועדה להמליץ כאמור על קפלן בלבד, תוך אזכור עמדתה של מנכ"לית משרד הרווחה שסברה שאלבשן מועמד ראוי.

ניסיון חברתי עשיר

מנגד, אלבשן היה המועמד המוביל שעמד בתנאי הסף שדרש "ידע, ניסיון וחזון בנושאי ביטחון סוציאלי ושירותים חברתיים". תנאי נוסף בו הוביל אלבשן היה הדרישה ל"היכרות עם קהל היעד של הביטוח הלאומי וצרכיו המגוונים". בעיצומו של תהליך האיתור סומן אלבשן כמועמד המוביל, בעיקר בשל בקשתו של שר הרווחה למנות מועמד בעל ניסיון חברתי ואג'נדה של שינוי חברתי. השר הבהיר לוועדת האיתור, כי לפי תפיסתו הביטוח הלאומי אינו מסלקה של האוצר שצריכה מנהל פיננסי. נוסף לכך, נחשב אלבשן למועמד של שר החוץ יאיר לפיד, יו"ר המפלגה שבה חבר השר כהן.

פרופ' אלבשן הוא בעל ניסיון של 30 שנה בתחום הביטחון החברתי ונחשב לאחד המומחים המובילים בישראל ולבעל שם עולמי בתחום. הוא ייסד וניהל ארגונים חברתיים שסייעו להגן על זכויותיהם החברתיות של ציבור רחב, כתב ספרים ומאמרים רבים בנושא שנלמדים בבתי הספר למשפטים ולעבודה בישראל ובעולם, ואף ליווה כיועץ מטעם ארגונים בינלאומיים הקמת מערכי ביטחון סוציאלי במדינות מתפתחות במזרח אירופה ובאסיה. בישראל אלבשן אחראי לקידום חוקים חברתיים רבים ובהם חוק הזכות לעבודה בישיבה שנודע כ"חוק הקופאיות".

קרב פוליטי?

הליך המינוי הסוער, הפך ביום שני לזירת מאבק פוליטי ועורר טענות על עצם סמכותה ונחיצותה של ועדת מינויים ממליצה לשר, תחת ההסתמכות על המלצות ועדת האיתור המקצועית בלבד. לדברי גורם המעורה בהליכי המינוי, "מפתיע שהם בכלל נכנסו לנושא שלא בסמכותם אלא בסמכות ועדת האיתור המקצועית. מפתיע שאין שם גילוי נאות על קשרי עבר שיש עם חלק מהמועמדים - למשל קפלן עבד מול ההסתדרות בכל תפקידיו, ואין שם התייחסות לטענות שהועלו כנגד המועמדים האחרים, למשל על ידי מבקר המדינה".

גורם אחר המעורה בעבודת ועדת המינויים אמר, כי "באופן תמוהה הנציגים הפוליטיים בוועדה בחרו שלא להמליץ על אלבשן, להבדיל מיושבת ראש הוועדה. הם עשו זאת משיקוליהם וככל הנראה מאינטרסים שאינם קשורים למקצועיות או לניהול".

השר: "אלבשן מועמד ראוי"

שר הרווחה והביטחון החברתי מסר בתגובה: "פרופ' אלבשן נבחר פה אחד על ידי ועדת איתור, להיות מועמד למנכ"ל הביטוח הלאומי. ועדת המינויים, שחברים בה נציגי מועצת הביטוח הלאומי, הינה גורם נוסף שממליץ לשר, והיו בה חילוקי דעות על ההמלצה.

"אלבשן הציג בפני הוועדה והשר משנה חברתית וכלכלית סדורה שבבסיסה העצמה של כלל האוכלוסיות המוחלשות בישראל והרחבת עצמאותו הכלכלית של המוסד לביטוח לאומי לשנים הבאות.

"השר בחר בפרופ' אלבשן מבין המועמדים, המוכר בעמדותיו החברתיות, אלבשן מועמד ראוי להמשיך ולהעמיק את תהליך ההנגשה של המוסד לאוכלוסיות המוחלשות בישראל, וליצירת תכניות כלכליות חדשניות שיעצימו את אוכלוסיות הרווחה החיות בישראל. כל זאת בכפוף להחלטת וועדת גלאור".

*** גילוי מלא: יובל אלבשן מפרסם מעת לעת טורי דעה בגלובס.