טבע סוגרת רבעון ומורידה את צפי ההכנסות השנתי; המניה עלתה 2%

טבע הפחיתה את תחזית ההכנסות השנתית ב-200 מיליון דולר ל-15.4-16 מיליארד דולר • על בסיס Non-GAAP החברה רשמה רווח נקי בגובה 609 מיליון דולר, אולם לפי כללי החשבונאות המקובלים טבע רשמה ברבעון הראשון הפסד נקי בסך 955 מיליון דולר

קאר שולץ, מנכ"ל ונשיא טבע / צילום: כדיה לוי
קאר שולץ, מנכ"ל ונשיא טבע / צילום: כדיה לוי

שנת 2022 תהיה שנה נוספת של ירידה בהכנסות של חברת התרופות טבע. החברה הפחיתה היום את התחזית השנתית שלה וצופה כעת הכנסות של 15.4-16 מיליארד דולר, לעומת התחזית הקודמת שדיברה על הכנסות של 15.6-16.2 מיליארד דולר, וזאת בהשוואה להכנסות שנתיות של 15.9 מיליארד דולר ב-2021. הפחתת התחזית מגיעה על רקע השפעות שערי חליפין, וכן בשל צפי נמוך יותר להכנסות מהתרופה המקורית קופקסון על רקע התגברות התחרות - 750 מיליון דולר, בהשוואה לתחזית קודמת ל-850 מיליון דולר.

בתגובה לדוחות ולתחזית המעודכנת, המניה ירדה במסחר בתל אביב ואיבדה גובה במסחר המוקדם בניו יורק, אך סיימה את היום בת"א בעלייה של 2% ועולה בניו יורק בכ-1%.

עם זאת, אין שינוי בשאר הפרמטרים של התחזית השנתית: ה-EBITDA המתואם יהיה 4.7-5 מיליארד דולר, הרווח הנקי Non-GAAP למניה יגיע ל-2.4-2.6 דולר והתזרים החופשי - ל-1.9-2.2 מיליארד דולר. התזרים החופשי משמעותי במיוחד משום שכל דולר ממנו מגיע להחזר החוב של טבע.

החברה פרסמה היום את דוחות הרבעון הראשון, בו פספסה את תחזיות האנליסטים בשורה העליונה, והציגה רווח נקי Non-GAAP בהתאם לתחזיות. ההכנסות הסתכמו ב-3.7 מיליארד דולר, ירידה של 8.1% לעומת הרבעון המקביל.

לפי כללי החשבונאות המקובלים (GAAP), טבע  סיכמה את הרבעון הראשון עם הפסד נקי המיוחס לבעלי המניות בסך 955 מיליון דולר, בהשוואה לרווח נקי של 77 מיליון ברבעון המקביל. על בסיס Non-GAAP החברה רווחית עם רווח נקי המיוחס לבעלי המניות בגובה 609 מיליון דולר, ירידה מ-699 מיליון דולר ברבעון המקביל, שהם רווח של 55 סנט למניה.

הפער הגדול בין ההפסד הנקי לפי כללי GAAP לרווח הנקי Non-GAAP נובע בעיקר מהפרשות בגין הליכים משפטיים בסך 1.1 מיליארד דולר, הפחתות של נכסים בלתי מוחשיים והוצאות חשבונאיות נוספות. כזכור, טבע היא צד להליכים משפטיים רבים הנוגעים לשיווק משככי כאבים אופיואידיים ממכרים בארה"ב, ובחלק מהמדינות היא הגיעה לאחרונה לפשרות משפטיות.

הירידה בהכנסות ברבעון מוסברת בהכנסות נמוכות יותר בצפון אמריקה על רקע התחרות הגנרית לקופקסון, ירידה שקוזזה חלקית על-ידי עלייה בהכנסות מחברת ההפצה ANDA וממכירת מוצרים גנריים באירופה. ה-EBITDA המתואם ברבעון (רווח בנטרול ריבית, מס, פחת והפחתות) היה 1.1 מיליארד דולר, ירידה של 6% מהרבעון המקביל.

טבע מציגה תזרים שלילי רבעוני מפעילות בסך 49 מיליון דולר, והתזרים החופשי הסתכם ב-117 מיליון דולר, עלייה לעומת 59 מיליון דולר ברבעון המקביל. היקף החוב בסוף הרבעון היה 22.9 מיליארד דולר, ירידה מ-23 מיליארד דולר בסוף 2021, כשבמקרה זה טבע נהנתה מתנודות שערי החליפין שהפחיתו את החוב.

 

ביצועים חלשים בצפון אמריקה, מכירות הקופקסון צנחו

השוק המרכזי של טבע, צפון אמריקה, הציג ביצועים חלשים ברבעון בהשוואה לרבעון המקביל. ההכנסות ירדו ב-12.7% לכ-1.7 מיליארד דולר, כאמור על רקע התגברות התחרות לקופקסון, ורווחיות השוק הייתה 402 מיליון דולר (23.1% מהמחזור) לעומת 577 מיליון דולר (29%) ברבעון המקביל. מכירות התרופות הגנריות גם הן ירדו ב-15% ל-899 מיליון דולר. התרופות המקוריות אג'ובי לטיפול במיגרנה ואוסטדו להפרעות תנועה צמחו ב-16% ו-6%, בהתאמה, אך מכירותיהן עדיין לא מאוד גדולות: 36 מיליון דולר לאג'ובי ו-154 מיליון דולר לאוסטדו. הקופקסון נמכר ב-86 מיליון דולר, ירידה של 48%.

באירופה המכירות ירדו ב-4.8% ל-1.16 מיליארד דולר, אך שיעור הרווחיות עלה כך שהרווחיות של שוק זה דווקא עלתה, מ-338 מיליון דולר ל-381 מיליון דולר. עלייה קלה נרשמה במכירת גנריקה באירופה, ל-876 מיליון דולר, ומכירות אג'ובי קפצו ב-94% ל-30 מיליון דולר. מנגד גם כאן מכירות הקופקסון נשחקו, ב-29% ל-72 מיליון דולר.

בשווקים הבינלאומיים היקף המכירות היה דומה לרבעון המקביל, 492 מיליון דולר, והרווחיות שופרה מ-24.9% ל-36.4% כך שהיא גדולה מ-122 מיליון דולר ל-179 מיליון דולר.

קאר שולץ, נשיא ומנכ"ל טבע, אמר: "שנת 2022 החלה באופן יציב עם ההשקה המוצלחת של התרופה הגנרית הראשונה ל-Revlimid בארה"ב, וכן עם גידול בנתח השוק של אג'ובי בארה"ב ובאירופה, שמבסס את מעמדו כמותג השני בהובלתו בשוק האירופאי. אוסטדו ממשיך גם בצמיחה, כאשר יותר חולים עם דיסקינזיה מאוחרת זוכים לאבחון ולטיפול. בנוסף, אנו שבעי רצון להמשיך וליישב את ההליכים המשפטיים הקשורים לאופיואידים בארה"ב באמצעות הסדרים אליהם הגענו לאחרונה עם מדינות פלורידה ורוד איילנד, הכוללים גם הענקת תרופות מצילות חיים למי שזקוק להן".

שולץ הוסיף כי "למרות שההקלות בהגבלות הקשורות למגפת הקורונה הובילו למומנטום חיובי בעסקים שלנו באירופה, אנו רואים תנודות בשערי החליפין. בהתאם לכך, הורדנו את תחזית ההכנסות שלנו לשנת 2022, תוך אשרור תחזית הרווחים ותזרים המזומנים שלנו".