ניסיון שישי מאז הקמת הממשלה הנוכחית: שרי האוצר, הבינוי והשיכון והפנים מגבשים עוד תוכנית דיור

השלושה נפגשו לפני יום הזיכרון כדי לסכם את עיקריה של תוכנית החדשה, הנוגעת על פי הפרסומים בעיקר להגרלות הבאות המתוכננות בשוק • מכיוון משרד הבינוי והשיכון והשר אלקין טוענים: "הדלפות שרובן אינן נכונות"

זאב אלקין, אביגדור ליברמן ואיילת שקד, בהצגת תוכנית הדיור הממשלתית / צילום: יוסי זמיר
זאב אלקין, אביגדור ליברמן ואיילת שקד, בהצגת תוכנית הדיור הממשלתית / צילום: יוסי זמיר

אתמול (ג'), בערב יום הזיכרון, נפגשו על פי הפרסומים לפגישה חשאית שלושת השרים המשפיעים יותר מכול על ענף הנדל"ן בישראל: שר האוצר, אביגדור ליברמן, שר הבינוי והשיכון, זאב אלקין ושרת הפנים, איילת שקד. שלא בפעם הראשונה, הפגישה סבבה סביב משבר הדיור הנוכחי.

את דבר קיומה של הפגישה מאשרים הן בדוברות משרד הבינוי והשיכון והן מכיוונו של השר אלקין עצמו - אך מדגישים: מדובר בהדלפות מצד אנשים שכלל לא נכחו בפגישה המשולשת, ולכן, כך נטען, רובן אינן נכונות.

ההתמקדות - בעיקר בהגרלות הבאות?

על פי הפרסומים, כוללת התוכנית החדשה, לכאורה, הגדלת היקף היישובים שישתתפו בהגרלות השונות, והעלאה של שיעור הדירות המיועדות לזכאים בהגרלות השונות, שיעור שעומד כיום על 60%. נציין בהקשר זה כי בפרויקטים אלו יזמים רבים מעלים משמעותית את מחירן של 40% הדירות שניתן למכור בשוק החופשי, כדי לפצות את עצמם על ההפסד שבמכירת הדירות שבהנחה. והעלאת שיעור הדירות לזכאים עשויה להציב אותם בפני בעיה.

גם הכנסת דירות יקרות יותר מאלו הנכללות כיום בהגרלות, והגדלת שיעור בני המקום, נשקלת על פי הפרסומים.

עניין נוסף שהוזכר, ונכלל גם בתזכיר החוק של אלקין, הוא החמרת היחס כלפי קבלנים שיאחרו במסירת דירות: התזכיר שפורסם אתמול מדבר על חידוד שיאפשר לקבלנים להתחמק מתשלום פיצוי רק במקרים ספציפיים, ועל פי הפרסומים שוקלים כעת שלושת השרים לשנות את תנאי המכרזים בהגרלות, כדי להחמיר עם הקבלנים המאחרים גם בפרויקטים אלו.

השלושה דנו, כפי הנטען, גם ברעיון להנפקת אג"ח שיהיו צמודות לעליית מחירי הדיור (בשיעור הארצי), וכן בתמריצים שונים לעיריות - כולל קרן לפיתוח תשתיות - כדי להפוך את נושא המגורים למשתלם וכדאי יותר עבורן. על פי המסתמן, הכוונה היא לפרסם את תוכנית הדיור שגיבשו השלושה בזמן הקרוב. נזכיר שוב כי המצב הפוליטי הרגיש עשוי בהחלט להשפיע לרעה על הסיכוי לאישורה של התוכנית בעתיד הנראה לעין.

שורה ארוכה של רעיונות: מתוכנית הדיור הראשונה - ועד לתזכיר של אלקין

מאז קמה הממשלה החדשה פורסמו - בדרך כזו או אחרת - כמה וכמה תוכניות דיור למאבק במשבר הדיור. הראשונה הייתה אולי המקיפה מכולן עד כה: תוכנית הדיור שפורסמה באופן רשמי באוקטובר 2021, וכללה יעדים כמו 280,000 התחלות בנייה. תכנון של 500,000 יחידות דיור חדשות ועוד.

זמן קצר לאחר מכן פרסם השר אלקין את "תוכנית מחיר מטרה 2.1", שהפכה בהמשך לתוכנית דירה בהנחה, עם 30,000 יחידות דיור בהגרלות, שהראשונה מביניהן יצאה לדרך בסבב הגרלה ראשון לקראת סוף מרץ.

לאחר מכן הגיעו שתי בשורות מצידו של ליברמן: האחת - תוכנית דיור שכללה בין היתר הגבלה של מחירי הקרקע במכרזי מדינה, חיוב יזמים לסיים בנייה בקרקע שבה זכו במסגרת מכרז בתוך שלוש שנים, ומס דירה רביעית. התוכנית הזו לא הפכה עדיין למסמך רשמי, ועם הזמן זכתה לתוספות שונות, בעיקר דרך פרסומים בכלי התקשורת השונים. השנייה הגיעה במרץ 2022, אז הוצגה בפני ועדת השרים לענייני חקיקה רפורמה של השר ליברמן במיסוי מקרקעין, שכללה שבעה צעדים שונים.

לפני ימים אחדים, כאמור, פורסם תזכיר החוק של השר אלקין לתיקון חוק המכר (דירות), שכלל שלושה סעיפים עיקריים: הצמדה של מחיר דירה חדשה למדד תשומות הבנייה מבחינת עלות הבנייה בלבד, חידוד הגדרת איחור במסירת דירה חדשה מצד הקבלנים ושינוי הנוהל הנהוג באשר לתשלום שכר טרחת עורך דין הקבלן.