הוול סטריט ג'ורנל חושף: ג'ארד קושנר מגייס 2 מיליארד דולר מקרן העושר של סעודיה להשקעות בישראל

ג'ארד קושנר, חתנו של נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ ואחד מאדריכלי הסכמי אברהם, הקים קרן פרייבט אקוויטי בת 3 מיליארד דולר להשקעה בחברות ישראליות • לפי הדיווח בוול סטריט ג'ורנל, 2 מיליארד דולר גוייסו מקרן העושר של ערב הסעודית • הקרן של קושנר, המכונה אפיניטי פרטנרס, כבר בחרה שתי חברות ישראליות להשקעה

ג'ארד קושנר / צילום: Associated Press, Alex Brandon
ג'ארד קושנר / צילום: Associated Press, Alex Brandon

ג'ארד קושנר, חתנו של נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ, הקים קרן פרייבט אקוויטי בת 3 מיליארד דולר להשקעה בחברות ישראליות, כך מדווח היום (ש') הוול סטריט ג'ורנל. 2 מיליארד דולר גוייסו מקרן העושר של ערב הסעודית, הנעשית כחלק מאווירת ההתחממות בין שתי המדינות. עם זאת, זו לא הפעם הראשונה בה סעודיה משקיעה בחברות ישראליות: באמצעות קרן השקעות של בכיר אחר לשעבר בממשל טראמפ, סטיבן מנוצ'ין, משקיעה הממלכה הערבית בסטארט-אפים ישראלים שפועלים בארה"ב וחתומים על הסכמים עם מערכת הביטחון האמריקאית, בהם חברות הסייבר זימפריום וסייבריזן. על פי הדיווח, הקרן של קושנר, המכונה אפיניטי פרטנרס, כבר בחרה שתי חברות ישראליות להשקעה.

אם הקרן של סטיבן מנוצ'ין, שר האוצר בממשל טראמפ, משקיעה בחברות ישראליות באמצעות חברות הבת האמריקאיות שלהן, הרי שהקרן של קושנר תרחיק לכת וצפויה להשקיע כסף סעודי ישירות בחברות ישראליות - מהלך סמלי המעיד על רצונה של הממלכה הסעודית לקחת חלק בכלכלה הישראלית.

למנוצ'ין וקושנר הצטרף לאחרונה "לשעבר" נוסף בממשל טראמפ - ג'ייסון גרינבלט, היועץ לענייני המזרח התיכון של הנשיא, שהקים יחד עם דני איילון ואורי גוטמן קרן השקעות המתמחה בהשקעות בלוקצ'יין בחברות ישראליות. גרינבלט, שהתראיין לפני יותר מחודש לגלובס, לא ציין את מקור ההון שלו, והסתפק באמירות כלליות לגבי השקעות "ממדינות המפרץ", לצד משקיעים מארה"ב, אירופה וקוריאה.

קושנר, אחד האנשים הקרובים ביותר לדונלד טראמפ בימי כהונתו כנשיא, הוא אחד מאדריכלי הסכמי אברהם, הסכמי השלום שנחתמו בספטמבר 2020 בין ישראל לבין איחוד האמירויות ובחריין - בהסכמתה השקטה של סעודיה. קושנר טיפח יחסים עם יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן, ולאחר פרישתו מהבית הלבן המשיך לקדם את עסקיו עם הממלכה לטובת עסקיו.

אישור אישי מיורש העצר לפני כל השקעה

על פי הוול סטריט ג'ורנל, קושנר עשוי לשמש גם כמתווך לעשיית עסקאות בין חברות ישראליות לחברות בערב הסעודית לאו דווקא עם קשר ישיר להשקעות הקרן. לפי הדיווח, קושנר הזהיר את הסעודים כי הם עלולים להפסיד את הגישה ל"עמק הסיליקון של המזרח התיכון" לאותן מדינות שהשכילו לחתום על הסכמי אברהם, וכי מוחמד בן סלמאן התרצה ואישר את הקצאת הכספים - 2 מיליארד דולר מתוך קרן ממלכתית בת 600 מיליארד דולר - אך התנה כל השקעה בחברה ישראלית באישור אישי שלו.

משקיעים מאיחוד האמירויות כבר הוכיחו כי הם יודעים להיות פעילים מאוד בהשקעות בהייטק הישראלי. קרן מובאדלה מאבו-דאבי השקיעה יותר מ- 20 מיליון דולר בשש חברות ישראליות, בהן קרנות הון סיכון, וקרן העושר של אבו דאבי, ADQ, הובילה השקעה של 105 מיליון דולר בחברת תחליפי הבשר אלף פארמס.

באמצעות הגשר החדש לישראל, מקווה בן סלמאן לקדם השקעות בתחום הסייבר ומדעי החיים בעיר החדשה ניאום המוקמת בימים אלה בדרום מפרץ אילת כפרויקט משותף של סעודיה, מצרים וירדן. על מנת לקדם את הקרן, קושנר הגיע לישראל בחודש מארס האחרון ונפגש עם נציגי חברות ישראליות בתחום החקלאות, מדעי החיים, תוכנה וסייבר. אחד הישראלים שסייעו לו בבחינת החברות היה לא אחר מאשר אלי וורטמן, שותף מנהל בקרן ההון סיכון פיקו (PICO) והיזם של חברת הרכב ורום. גם יועצת האסטרטגיה והמיתוג איילת פריש היתה מעורבת בכמה מהפגישות, ולוול סטריט ג'ורנל אמרה כי קושנר יכול לפתוח עבור חברות ישראליות צוהר בסעודיה ובאינדונזיה.