הלמ"ס: שליש מהעסקים בישראל הושפעו ברמה מסוימת מהמלחמה באוקראינה

לפי סקר מגמות העסקים של הלמ"ס, 9% מהעסקים בתעשייה ציינו כי המלחמה בין רוסיה לאוקראינה כבר פגעה במידה רבה בפעילותם הכלכלית • רק כ-6% מהעסקים בענפי התעשייה הגדירו את העלייה במחירי החיטה כגורם המשפיע ביותר לרעה על פעילותם הכלכלית • עסקים קטנים ובינוניים נפגעו יותר מעסקים גדולים

חייל שבדי בתרגיל צבאי עם כוחות נאט''ו לאחר הפלישה הרוסית לאוקראינה / צילום: Reuters, YVES HERMAN
חייל שבדי בתרגיל צבאי עם כוחות נאט''ו לאחר הפלישה הרוסית לאוקראינה / צילום: Reuters, YVES HERMAN

סקר הערכת המגמות בעסקים של הלמ"ס כלל במהלך חודש אפריל 2022 חלק על השפעות המלחמה בין רוסיה לאוקראינה על בעלי עסקים, וממנו עולה כי 9% מהעסקים בתעשייה ציינו כי המלחמה בין רוסיה לאוקראינה כבר פגעה במידה רבה בפעילותם הכלכלית. עסקים אלה משתייכים בעיקר לענפי ייצור מזון וייצור מוצרי מתכת.

עוד נמצא בסקר הלמ"ס כי כ-32% מהעסקים שנשאלו הושפעו לרעה במידה כלשהי ("במידה מועטה" עד "במידה רבה מאוד") מהמצב המלחמתי שהחל באירופה במהלך חודש פברואר. הפגיעה בפעילות הכלכלית גבוהה יותר בעסקים קטנים (שבהם עד 100 מועסקים) לעומת עסקים גדולים (שבהם יותר מ-250 מועסקים).

ומה לגבי ההמשך? חוסר הוודאות נותן את אותותיו, כאשר כ-23% מהעסקים ציינו כי הפגיעה בפעילות העתידית אינה ידועה. בענפי התעשייה המושפעים בחלקם ישירות ממצב זה (בגלל השימוש בסחורות המיובאות ממדינות אלה), כ-34% מהעסקים ציינו כי בשלב זה הפגיעה בפעילות העתידית אינה ידועה. 

המלחמה באוקראינה הביאה לזינוק של מחירי הסחורות בעולם, שהתגלגלו גם לישראל. בסקר נשאלו שאלות לגבי העלות של חומרי הגלם. לפי התשובות של הנשאלים, כ-29% מסך העסקים באוכלוסיית הסקר דיווחו כי בעקבות המלחמה עלו המחירים של חומרי הגלם שבהם הם משתמשים במידה רבה או במידה רבה מאוד. בענפי התעשייה הבינוי והמלונאות יותר מ-37% מהעסקים ציינו כי בעקבות המלחמה עלו המחירים של חומרי הגלם שבהם משתמשת חברתם במידה רבה או במידה רבה מאוד.

גם בנושא זה ניכר שעסקים קטנים ובינוניים נפגעו יותר מעסקים גדולים. יותר מ-35% מהעסקים בענף התעשייה ציינו כי עליית המחירים של המתכת והאלומיניום השפיעה באופן החמור ביותר על הפעילות הכלכלית של חברתם (עליית המחירים של האלומיניום צוינה על-ידי חלק מהמדווחים שענו "אחר").

יותר מ-35% מהעסקים בענפי התעשייה דיווחו כי העלייה במחירי המתכת כתוצאה מהמלחמה פגעה באופן המשמעותי ביותר בפעילות הכלכלית שלהם. רק כ-6% מהעסקים בענפי התעשייה הגדירו את העלייה במחירי החיטה כגורם המשפיע ביותר לרעה על פעילותם הכלכלית.