כך יצא האוויר החם ממניות הטכנולוגיה שהלהיבו את המשקיעים בת"א

לאחר שמוזגו לשלדים בורסאיים והניבו תשואה של מאות ואלפי אחוזים לאחר פרוץ הקורונה, איבדו אלקטריאון וירלס, אוגווינד, אקסיליון ואפולו פאוור מיליארדי שקלים משוויין • זאת, לנוכח הצניחה במניות ההייטק וביצועים עסקיים שרחוקים מלהצדיק את החלומות על כיבוש שווקי ענק

התוכנה של אקסיליון לניהול וייעול תחבורה חכמה בערים / צילום: מצגת החברה
התוכנה של אקסיליון לניהול וייעול תחבורה חכמה בערים / צילום: מצגת החברה

לצד התרסקות מרבית מניות הטכנולוגיה שהונפקו בבורסה בתל אביב לאחר פרוץ משבר הקורונה, בולטת קריסתן של ארבע מניות חלום שהצטרפו לזירת המסחר המקומית באמצעות מיזוג לשלד בורסאי.

החברות הללו - אוגווינד, אלקטריאון וירלס, אפולו פאוור ואקסיליון - מחקו בסך-הכול כ-6.5 מיליארד שקל מערכן בשיא. אלו מהוות עדות נוספת להתפוצצות בועת ההייטק שהתפתחה בבורסה תל אביב בשנים 2020-2021, והובילה בשיאה להצטרפותם של עשרות סטארט-אפים בעלי פעילות בוסרית, ללא הכנסות ועם הפסדים גדולים, לזירת המסחר המקומית.

ארבע החברות הציגו חלומות גדולים על כיבוש נתחי שוק של מיליארדים בעולמות האנרגיה הירוקה והתחבורה החכמה, והמשקיעים תל אביב - בחלקם גופים מוסדיים המנהלים את חסכונות הציבור בישראל - קנו את החלומות הללו, ואת מניות החברות.

 
  

לזמן קצר נגעו החברות הללו בשווי של יוניקורן בשקלים, אך נכון להיום, התפכחות מהחלומות שמכרו, לצד הצלילה של מניות הטכנולוגיה בשווקים, הנחיתה את מניותיהן על קרקע המציאות. ספק רב אם ההתלהבות שהזניקה את מניותיהן בעבר במאות ואלפי אחוזים, תחזור להזניק אותן בקרוב קדימה.

עדיין רחוקות מהצגת מוצר מבוסס


בשנה שבה התפרצה מגפת הקורונה חיפשו המשקיעים לגוון את תיק ההשקעות ולהיכנס לאפיקים חדשים. באותה שנה נרשמה פריצה משמעותית בתחום האנרגיה הירוקה, כשלבורסה מצטרפות חברות המקימות פרויקטים של פאנלים סולאריים לייצור חשמל (כגון דוראל ונופר) ולצידן נוסקות מניות של חברות המפתחות טכנולוגיות בתחום ובהן אלה של אוגווינד, אלקטריאון ואפולו פאוור.

שלוש החברות האלה מפתחות כל אחת בתחומה פתרונות שמיועדים להצעיד את תחום האנרגיה המתחדשת קדימה, אך נכון להיום הן רחוקות מהצגת מוצר בשל ומבוסס שנמכר בסכומים משמעותיים. החברה הרביעית ברשימה, אקסיליון, פועלת בתחום התחבורה החכמה.

ארבע החברות הללו לא הנפיקו את מניותיהן על בסיס תשקיף, אלא מוזגו לשלדים בורסאיים, ובהמשך נהנו מתשואות חלומיות. כך, מניית אלקטריאון, שפעילותה מוזגה לשלד במרץ 2018, זינקה ביותר מ-1,700% בתוך שנתיים וחצי. פעילותה של אקסיליון הוכנסה לשלד בורסאי באוגוסט 2020, ומנייתה זינקה ביותר מ-2,000% בתוך חודשים בודדים. אוגווינד מוזגה לשלד בדצמבר 2019 וקפצה ב-562% עד לשיא כשנה לאחר מכן ואילו מניית אפולו פאוור זינקה במהלך שנת 2020 בכ-1800%.

אלא שכאמור, האוויר החם שמילא את ארבע המניות הללו יצא במהירות בשנה החולפת, כשמצד אחד מניות הטכנולוגיה איבדו את המומנטום באופן כולל, בהובלת בורסת הנאסד"ק, ומצד שני החברות עצמן לא מתקרבות למכירות משמעותיות והן חתמו גם את שנת 2021 עם הכנסות מועטות עד אפסיות. 

אוגווינד - טלטלות גם בצמרת החברה

כך למשל, אוגווינד , המפתחת טכנולוגיה לאגירת האנרגיה באמצעות מערכות של אוויר דחוס, נגעה בשיא שלה בשווי של 2.5 מיליארד שקל אי שם באוגוסט 2020 -  בין סבבי הסגרים הראשונים של המגפה. ואולם מאז דעכה בהדרגה המניה ואיבדה 88% מערכה, כשמשווי השוק של החברה נמחקו לא פחות מ-2.1 מיליארדי שקלים. 

הזעזועים במניית אוגווינד מצטרפים לטלטלות שהתרחשו לאחרונה בצמרת החברה. בשבוע שעבר התפטר יו"ר אוגווינד גבי זליגסון מתפקידו. הוא נכנס לתפקיד לפני כשנה והביא איתו ניסיון מכובד בחברות הייטק. בעברו ניהל את ענקית הדפוס הדיגיטלית קורנית וטרם לכך כיהן במשך מספר שנים כמנכ"ל חברת נובה.

גבי זליגסון / צילום: איל יצהר
 גבי זליגסון / צילום: איל יצהר

נראה שעזיבת זליגסון היא גם פועל יוצא של חילוקי דעות ניהוליים בצמרת החברה. בדצמבר האחרון נכנס לתפקיד המנכ"ל באוגווינד אלון רווה שהגיע מניהול חברת שיכון ובינוי אנרגיה. לאחר מינויו של רווה עבר מייסד החברה, אור יוגב (שמחזיק ב-12.5%) לתפקיד סמנכ"ל טכנולוגיות.

השינויים והטלטלות הללו, מלמדים ככל הנראה על חוסר ביטחון ביכולת החברה להגשים את הפוטנציאל בטכנולוגיה שלה. עד כה, בדומה לשמות האחרים שהוזכרו כאן, אוגווינד טרם הניבה הכנסות משמעותיות, אך כן נתנה למשקיעים נקודת אור באפריל האחרון בצורה של הסכם עם יצרנית המשקעות טמפו, להתקנת מערכת התייעלות אנרגטית מתוצרתה בתמורה ל-2 מיליון שקלים.

בסיכום התוצאות של 2021, לא רשמה אוגווינד הכנסות, וחתמה את השנה בהפסד של 68 מיליון שקל, העמקה ברורה מול הפסד של 23 מיליון שקל שנה קודם לכן.

אלקטריאון - צוללת ללא הכנסות משמעותיות

חברת חלום נוספת שמנייתה חווה דעיכה מתמשכת היא אלקטריאון וירלס , אשר פיתחה טכנולוגיית כביש חכם המטעין את כלי הרכב שנוסעים עליו. החברה, שמנוהלת על-ידי אחד ממייסדיה, אורן עזר, מקדמת ניסויים במדינות שונות להשמשת הטכנולוגיה שלה, אך נכון לסיכום השנה שעברה, טרם רשמה הכנסות משמעותיות.

הדמיית הטכנולוגיה של אלקטריאון / הדמיה: אתר החברה
 הדמיית הטכנולוגיה של אלקטריאון / הדמיה: אתר החברה

המשקיעים שלחו את אלקטריאון לגבהים והחברה כבר נגעה בשווי של יותר 3 מיליארד שקל, אי אז בסוף חודש נובמבר של שנת 2020. מאז צללה המניה ב-73% ומשוויה נמחקו לא פחות מ-2.2 מיליארדי שקלים. בשנת 2021 הפסידה החברה 57 מיליון שקל ללא הכנסות כלל.

אפולו פאוור - השת"פ מיתן את הנפילה

בדומה לאוגווינד ואלקטריאון, גם אפולו פאוור  הסעירה את דמיון המשקיעים עם הפיתוח העיקרי שלה - פאנלים סולאריים על גבי יריעות גמישות וקלות, שמאפשרות את ההטמעה שלהם על פלטפורמות מגוונות כגון רכבים. מנכ"ל החברה הוא עודד רוזנברג, שהיה אחד ממייסדיה, לצד ערן מימון וד"ר עידו הדר. כיו"ר החברה מכהן אלוף (במיל') יום טוב סמיה.

אפולו פאוור שנשקה בשיא לשווי של 2 מיליארד שקל, שווה כיום כמחצית הסכום. וזוהי הירידה הקטנה ביותר בקרב ארבעת חברות החלום שנסקרות כאן. נראה שהנפילה המתונה יותר במנייתה, ביחס לאחרות, נובעת מכך שיש לה שיתופי פעולה עם מספר חברות רכב גדולות בהן אודי ופולקסווגן, ושהיא הקימה מפעל לייצור היריעות שלה.

יחד עם זאת, גם לאפולו אין עדיין הכנסות משמעותיות, והללו הסתכמו ב-2 מיליון שקל ב-2021 למול הפסד של כ-34 מיליון שקל אשתקד, יותר מפי 2 מהיקף ההפסד בשנת 2020.

אקסיליון - ההסכמים שקידמה בוטלו

המקרה הקשה מבין כולן, מבחינת המשקיעים, הוא זה של חברת אקסיליון , המפתחת טכנולוגיה של רמזורים חכמים ומערכות תחבורה מתקדמות לערים, שעברה טלטלה דרמטית ומהירה בתוך מספר שבועות במחצית הראשונה של השנה שעברה. במהלך 2021 התברר כי הסכמים שקידמה החברה להתקנת מערכת התחבורה החכמה שלה, בין היתר בערים בצרפת ומול גופים נוספים, בוטלו.

בתוך זמן לא רב בחודש יוני אשתקד, התפטרו מדירקטוריון החברה דני ימין, מי ששימש בעבר כבכיר בענקית הטכנולוגיה מיקרוסופט, יחד עם דירקטורים ובכירים נוספים. ביקורת חריפה הוטחה בשוק ההון כלפי המנכ"ל והמייסד אורן דרור, שבהמשך גם הוא התפטר מתפקידו.

שווייה של אקסיליון שנגע בשיא ב-1.3 מיליארד שקל, אי שם בקיץ 2020, עומד כיום על פחות מ-88 מיליון שקל ומגלם ירידה של 94%. דוחות החברה לשנת 2021 מלמדים על הכנסות זניחות של 2 מיליון שקל והפסדים של כ-30 מיליון שקל.