האם מעל ל-70% מהישראלים כבר חלו בקורונה?

כמה ישראלים נדבקו בקורונה? הנתונים הרשמיים לא מספקים את התשובה •  המשרוקית של גלובס 

אורית פרקש הכהן, כחול לבן. בוקר טוב ישראל, גל”צ, 26.4.22 / צילום: תמר מצפי
אורית פרקש הכהן, כחול לבן. בוקר טוב ישראל, גל”צ, 26.4.22 / צילום: תמר מצפי

האם למעלה מ-70% מאוכלוסיית ישראל כבר נדבקה בקורונה? את הטענה הזאת השמיעה שרת החדשנות, המדע והטכנולוגיה אורית פרקש-הכהן בראיון בגלי צה"ל, שהוסיפה שתודות לכך "יש לנו רמת מוגנות מצוינת", ולכן "אין כרגע סיבה לדאגה" מפני וריאנט חדש של קורונה.

האם זה נכון? מבדיקה ראשונית נראה כי פרקש-הכהן הפריזה בנתון שאותו ציינה, ואף בצורה משמעותית. לפי הדשבורד של משרד הבריאות נכון לתחילת מאי נדבקו בקורונה כארבעה מיליון ו-80 אלף ישראלים (הנתון הזה מייצג יחידים שנדבקו, כלומר אנשים שנדבקו פעמיים לא נספרים פעמיים). בהינתן שאוכלוסיית ישראל מונה כ-9.45 מיליון בני אדם, הרי שרק כ-43% - פחות ממחצית - נדבקו עד כה, ובוודאי שלא למעלה מ-70%.

אלא שחישוב כזה לא לוקח בחשבון את מי שנדבקו ואינם יודעים על כך, או את מי שנדבקו ולא טרחו לדווח על כך לקופות החולים. מה יודעים על האנשים הללו במשרד הבריאות? בתגובה רשמית נמסר לנו כי למשרד אין הערכות או נתונים קשיחים על כמות הישראלים שנדבקו בקורונה, מעבר למספר המאומתים המופיע באתר. אז על מה מסתמכת השרה? מטעמה הפנו אותנו להערכות של מומחים שפורסמו בנושא, ובהם של פרופסור ערן סגל ממכון ויצמן. פנינו לסגל, ששימש כיועץ למטה לביטחון לאומי (מל"ל) ולממשלת ישראל במהלך ההתמודדות עם הקורונה בשנתיים האחרונות, והוא מסר לנו כי להערכתו מדובר ב"אמירה מדויקת". לדבריו, "ברור שלא כל המאומתים אותרו, ולפי הערכות מסוימות - המבוססות על בדיקות סרולוגיות - איתרנו (רק) כחצי ממי שנדבקו. לכן, הערכה של 70% היא סבירה בהחלט. זה אומר שעל כל שני מאומתים יש עוד אחד שלא איתרנו".

מצאנו פרסומים על מספר סקרים סרולוגים מן הסוג הזה שנערכו במהלך המגפה. כך, למשל, בסוף שנת 2020 ביצע משרד הבריאות סקר שארך חודשיים, ממנו עלה כי מספר הישראלים שנדבקו בנגיף, על פי רמת הנוגדנים שנמצאו בגופם, הוא פי שניים ממספר הנדבקים שדווח אז. כלומר, בהתאם לנתון הגבוה יותר שהזכיר סגל. סקר מאוחר יותר, אותו ביצעה קופת חולים לאומית בפברואר 2021, מצא אצל 37% מהאוכלוסייה שלא דווחה כמחלימה או מחוסנת נוגדנים - כלומר, נתון דומה יותר להערכה השמרנית שהזכיר סגל.

ומה לגבי טענתה של פרקש-הכהן כי הנתון הזה מספק לנו "רמת מוגנות מצוינת"? במשרד הבריאות הסבירו לנו כי הידבקות במחלה אכן יוצרת כמות נוגדנים בדם ברמה ששווה לפחות לזו שאחרי קבלת חיסון, אך יחד עם זאת, כמו בחיסון, ההגנה לאורך זמן ובפני וריאנטים חדשים של נגיף קורונה עלולה לא להיות מספקת. כלומר, "רמת המוגנות" שאותה הזכירה פרקש-הכהן תלויה גם במועד שבו נדבקו אותם אנשים שלא דיווחו על כך, וגם באופי הווריאנטים החדשים שעלולים להתפתח.

בשורה התחתונה: דבריה של פרקש-הכהן נכונים ברובם. אמנם, לפי הנתונים הרשמיים של משרד הבריאות עד כה רק מעט יותר מ-40% מהישראלים אובחנו כחולי קורונה, אך למשרד אין הערכות לגבי כמות האנשים שנדבקו ואינם רשומים במערכת. לפי הערכות של פרופ' סגל, שנתמכות בממצאים של סקרים סרולוגיים, הנתון שאותו הזכירה השרה הוא בתחום הסביר. יחד עם זאת, "רמת המוגנות" שמספק לנו ההיקף ההדבקה הזאת אינו ודאי, והוא תלוי בגורמים שונים.

לבדיקה המלאה לחצו כאן

שם: אורית פרקש הכהן

מפלגה: כחול לבן

תאריך: 26.4

ציטוט: "מעל ל-70% מהאוכלוסיה במדינת ישראל חלתה בצורה כזו או אחרת בקרונה, ויש לנו רמת מוגנות מצוינת"

ציון: נכון ברובו

שרת החדשנות, המדע והטכנולוגיה אורית פרקש הכהן התראיינה ב-26.4 לתכנית בוקר טוב ישראל בגלי צה"ל, ונשאלה אם יש סיבה לדאגה מהזן החדש האחרון של נגיף קורונה. "כרגע אין סיבה לדאגה... באמת עוקבים אחרי הוורינאט הזה, אוספים נתונים. בסופו של יום צריך לזכור שמעל ל-70% מהאוכלוסיה במדינת ישראל חלתה בצורה כזו או אחרת בקרונה, ויש לנו רמת מוגנות מצוינת"

בדקנו האם אכן 70% מהישראלים נדבקו בקורונה מפרוץ המגפה לפני יותר משנתיים.

מבדיקה ראשונית נראה תחילה כי פרקש הכהן הפריזה באמירתה, ולא במעט. בדשבורד משרד הבריאות מצוין כי עד היום נדבקו יותר מ-4 מיליון ישראלים, וליתר דיוק 4,077,152 (נכון ל-1.5.2022). מספר זה מייצג מאומתים ייחודיים בלבד, כלומר מדובר בבני אדם שחלו, ולא במקרי הידבקות, כך שאנשים שנדבקו מספר פעמים בקורונה לא נספרים מחדש במניין הכולל.

מתוך אוכלוסיה של כ-9.4 מיליון ישראלים, 4 מיליון נדבקים מהווים בערך 43%, רחוק מאוד מה-70% עליו דיווחה פרקש הכהן. כשפנינו אליה לקבלת הסבר לפער הלא קטן, היא הפנתה אותנו להערכות של מומחים, בהם פרופסור ערן סגל ממכון וייצמן. הוא בתורו אישר לנו את הנתון של פרקש הכהן והסביר לנו כי בנוסף למספר המאומתים הידועים שמדווחים במשרד הבריאות, ישנם עוד נדבקים רבים שלא ידועים לרשויות, וגם לא לעצמם.

"לא את כל המאומתים איתרנו", פרופ' סגל אמר למשרוקית. "לפי הערכות מסוימות (מבוססות על בדיקות סרולוגיות) איתרנו כחצי ממי שנדבק, ולכן הערכה של 70% סבירה בהחלט. זה אומר שעל כל שני מאומתים יש עוד אחד שלא איתרנו".

לפי מספר סקרים של בדיקות סרולוגיות שבוצעו בישראל, נראה כי ההערכה הזו נכונה. בסוף שנת 2020 ביצע משרד הבריאות סקר שארך חודשיים, ממנו עלה כי מספר הישראלים שנדבקו בנגיף, על פי רמת הנוגדנים שנמצאו בגופם, הוא פי שתיים ממספר הנדבקים שדווחו אז. זמן קצר לאחר מכן פורסם כי סקר דומה בבני ברק הראה כי מספר התושבים בבני ברק שנדבקו הוא פי שלוש משיעור החולים המאומתים בעיר. בסקר של קופת חולים לאומית מפברואר 2021 עלה כי נמצאו נוגדנים אצל 37% מהאוכלוסיה שלא דווחה כמחלימה או מחוסנת. עוד קודם לכן מחקר משותף של אוניברסיטת תל אביב ומשרד הבריאות מצא כי לפי בדיקות סרולוגיות, מספר הישראלים שנחשפו או נדבקו בקורונה הוא פי עשרה ממה שדווח.

חשוב לסייג שמדובר בסקרים שחלקם נערכו בחודשים הראשונים להתפשטות המגפה, ושכיום שיעור החולים שנדבקו בנגיף מבלי לדעת זאת כנראה נמוך יותר.

פנינו למשרד הבריאות, שם נאמר לנו כי אין למשרד הערכות או נתונים קשיחים על כמות הישראלים שנדבקו בקורונה, מעבר למספר המאומתים המופיע באתר. עוד נמסר לנו כי אכן הידבקות במחלה משמעה כמות נוגדנים בדם לפחות ברמה שווה לזו שאחרי קבלת חיסון, אך כמו בחיסון, ההגנה לאורך זמן ובפני וריאנטים חדשים של נגיף קורונה עלולה לא להיות מספקת.

לסיכום, לפי הנתונים של משרד הבריאות רק מעט יותר מ-40% מהאוכלוסיה הישראלית אובחנה כמאומתת לקורונה מתחילת המגפה. לגורמי הבריאות הרשמיים בישראל אין הערכה של מספר הישראלים שנדבקו מעבר לכך, ללא ידיעתם וללא רישום במערכת. לפי המודל של פרופ' ערן סגל ממכון וייצמן, עם זאת, ההערכה כי 70% מהישראלים נדבקו במחלה היא הערכה "סבירה בהחלט". לגבי קביעתה של פרקש הכהן כי עובדה זו מספקת "רמת מוגנות מצוינת", יש לזכור כי הידבקות בווריאנט מסוים של קורונה אינו מבטיח חסינות בפני הידבקות ואף מחלה כתוצאה מווריאנטים נוספים. לכן דבריה נכונים ברובם.

תחקיר: אורי כהן