הירידות בשוק ב־2022 כבר משפיעות על התנהגות המשקיעים

הירידות המתמשכות בבורסות בארה"ב כבר משנות את התנהגות המשקיעים האמריקאים שמתחילים להתרחק מסיכונים • סוגי מסחר שצברו תאוצה בשנים האחרונות, כמו הקריפטו, מתחילים לצאת מהאופנה והפסימיות של המשקיעים עולה

וול סטריט, ניו יורק / צילום: Shutterstock, orhan akkurt
וול סטריט, ניו יורק / צילום: Shutterstock, orhan akkurt

הירידה במחירי מניות אמריקאיות בשנת 2022 גברה בשבוע שעבר, כאשר ביום חמישי היו הנפילות הגדולות ביותר בשוק מאז תחילת המגפה. הצניחה קרתה יום אחד לאחר שיושב-ראש הפדרל ריזרב ג'רום פאוול דווקא סלל את הדרך לעלייה בשווקים לאחר שהבהיר כי העלאת ריבית מעל חצי אחוז אינה צפויה.

קנה-המידה של הירידות ביום חמישי והתנודתיות הגבוהה של העת האחרונה מעוררים שאלות לגבי נושאים נרחבים יותר בשווקים, כמו למשל התפרקות של מסחר ממונף או הנזלה אפשרית של קרנות לאחר הימורים שגויים בקנה-מידה גדול. אבל משקיעים ואנליסטים רבים אומרים שהירידה תאמה ברובה את הנסיגה הנרחבת יותר בשוק השנה שבבסיסה עומדת המחשבה ששיעורי הריבית יעלו. מנהלי תיקי השקעות אומרים שהקדמת העלאת הריבית נוטה לעזור למניות שנותנות דיבידנדים, למשל, ומצד שני לוחצת על המסחר הספקולטיבי שנעשה פופולרי ורווחי כשהכסף היה זול.

משמעות המגמה הזו הייתה פגיעה במניות של החברות שזינקו מעלה בשנות המגפה והערכות השווי שלהן גבוהות. נטפליקס  הייתה אחת ממניות הטכנולוגיה הלוהטות בשנים האחרונות, וירדה השנה בינתיים ב־70%. אמזון  ירדה ב־31%, מפגרת אפילו אחרי מדדי המניות המובילים. הנה כמה מאפיינים של אי נחת בשווקים שבהם כבר אין יתרונות מיידיים וצפויים של רכישת מניות בזמן ירידה במחיר.

סדקים בשוק

אין כמעט מניות שהירידות נחסכו מהן. ביום חמישי רק 35% מהמניות במדד S&P 500 נסחרו מעל הממוצע שלהן ב-200 הימים הקודמים, לפי נתוני FactSet. מדובר בירידה של 74% לעומת ינואר. באותו יום במדד נאסד"ק  המשולב, רק 20% מהמניות נסחרו מעל הממוצע שלהן ל־200 יום, לעומת 38% בחודש ינואר.

"ישנה חולשה רבה מתחת לפני השטח", אומר ווילי דלוויש, מנהל השקעות בחברת ניתוח הנתונים All Star Charts. "הנסיגה הזו גוררת כלפי מטה הערכות שווי בשוק המניות".

אבל גם לאחר הירידות האלה, מדד S&P 500  נראה יקר ביחס להערכות השווי שלו בעשור האחרון. המדד נסחר בשבוע האחרון במחיר גבוה פי 17.7 מההכנסות הצפויות ל־12 החודשים הקרובים, לפי FactSet, יותר מהממוצע בעשר השנים האחרונות, שעמד על פי 17.1 מההכנסות החזויות. כאשר הפדרל ריזרב צפוי להמשיך להדק את הנסיבות המוניטריות, משקיעים רבים אומרים שמניות עדיין לא נראות להם זולות.

 
  

דעיכת הבאז על אופציות

בזמן שהמניות צנחו, המשקיעים נעשו פחות נלהבים גם לגבי הימורים מסוכנים בשוק האופציות. במשך רוב השנתיים האחרונות, משקיעים אינדיבידואליים מיהרו לשוק האופציות על מנת לעשות הימורים סופר־שוריים על מניות, בציפייה לעליות מתמשכות בשווקים. הימורי אופציות הפכו שם נרדף לשגעון סביב מניות המם (מניות ויראליות שמושכות צעירים ברשתות חברתיות), כשמניות של חברות כמו גיימסטופ  וחברת אולמות הקולנוע AMC  זינקו.

כעת, נראה שהרבה מהספקולציה הזו נגמרת. נפח אופציות ה-Call נטו במניות בודדות (אופציות בהן המוכר מעניק לרוכש את הזכות לקנות את נכס הבסיס במחיר ובתאריך מוסכמים מראש) היה לאחרונה ברמה הנמוכה ביותר מאז אפריל 2020, על פי דויטשה בנק. נתון שמשקף את חוסר האמון של רוכשי האופציות בעליית שווי המניות.

גם המחיר של אופציות שוריות על מניות החל לרדת לעומת אופציות דוביות, בהן יש ציפייה לירידות בשווי המניות, כך אומרים בקרדיט סוויס. מדובר בהיפוך מגמה מרוב השנים האחרונות.

ירידה במטבעות קריפטו

שווקים אחרים בסיכון גבוה נפגעו גם הם. מחיר הביטקוין  הגיע לשיא השנה במרץ ומאז היה בירידות רוב הזמן. כיום הוא נסחר סביב 33 אלף דולר.

הירידה של מטבע הקריפטו כנראה פגעה לא רק במשקיעים פרטיים, אלא גם במספר הולך וגדל של משקיעים מוסדיים. בתחילת דרכם, מטבעות קריפטו נקנו ונמכרו בעיקר על ידי סוחרים פרטיים, אבל היום נוכחותם בשוק קרנות הגידור ויועצי ההשקעות הרשומים נעשתה בולטת יותר.

הפסימיות גוברת

בגלל שהנסיגה הותירה למנהלי תיקים מעט מקומות להסתתר, סקרים מראים שמשקיעים פרטיים נעשים יותר ויותר פסימיים לגבי שוק המניות בכללותו. מספר המשקיעים המאמינים ששוק המניות ימשיך לרדת בשישה החודשים הקרובים הגיע באפריל לרמה הגבוהה ביותר מאז 5 במרץ 2009, על פי האיגוד האמריקאי של משקיעים פרטיים.

הפסימיות הנרחבת לא בהכרח מהווה חדשות רעות. ישנם אנליסטים הרואים את הסקר של איגוד המשקיעים כמצביע נגטיבי, ואומרים שכשנראה שהסנטימנט נעשה ממש רע, השווקים מוכנים לחזרה. (ב־2009, מדד S&P 500 הגיע לשפל הנמוך ביותר בשעת סגירה רק ארבעה ימים לפני הנתון של סקר איגוד המשקיעים הפרטיים). 

"נתונים על סנטימנט המשקיעים יכולים לעזור לקבוע שאם אנחנו עדיין לא הגענו לתחתית השוק, אנחנו כנראה באיזור התחתית", אומר רוס מייפילד, אנליסט אסטרטגיית ההשקעות בבנק ההשקעות Baird. "אז אם אתה מאוד טקטי, אלה זמנים טובים להפעיל את הכסף".

בתאגיד הבנקאות והשירותים הפיננסיים מורגן סטנלי מסבירים כי אחת הסיבות שחלק מהמשקיעים מסתכלים על השווקים בהססנות בימים אלה היא האינפלציה הגבוהה. כשמכניסים למשוואה את עליות המחירים, תשואת הרווחים של מדד S&P 500 יורדת דרמטית. זה מקשה על משקיעים להצדיק תשלום של פרמיה עבור בעלות על מניות לעומת השקעות אחרות.

ישנם משקיעים המתכוננים לטלטלות נוספות ופונים לקרנות הפוכות, המציעות לקונים את האפשרות להמר על ירידות במניות או מדדים. לפי מעריך אחד, הפעילות בקרנות כאלה הגיעה לאחרונה לרמה הגבוהה ביותר בעשור האחרון, כך אומר ג'ייסון גפפרט, מייסד Sundial Capital Research.

"משקיעי ריטייל מהמרים נגד מניות", אומר גפפרט. "הם מגדרים את התיקים שלהם".