בעל הוצאת הספרים שמצא הזדמנות עסקית סמוך לאחת משתי הישיבות התורניות הגדולות בעולם

ביינוש קרליבך בן 29 ממודיעין עילית • מנכ"ל ומייסד "מקרא" הוצאה לאור • "הייתי זכאי למענק, אבל בגלל שהמחזור העסקי היה גדול, אני נאלץ להחזיר את הכסף" • גלובס שם את הסיוע לעסקים קטנים ולעצמאים במרכז

ביינוש קרליבך, מנכ''ל ומייסד ''מקרא'' הוצאה לאור / צילום: תמונה פרטית
ביינוש קרליבך, מנכ''ל ומייסד ''מקרא'' הוצאה לאור / צילום: תמונה פרטית

ביינוש קרליבך, מנכ"ל ומייסד "מקרא" הוצאה לאור, בירושלים, הקים את העסק ב־2016, הוצאת ספרים בוטיק המוציאה לאור ספרי קודש. ביינוש שם לב שהמגזר התורני בחברה החרדית צורך הרבה שירותי דפוס, מאחר ואברכים רבים מחפשים מקום להוצאה לאור של חידושי התורה שהם כותבים.

ביינוש שכר משרד במיקום קצת יקר אך אסטרטגי, בסמוך לאחת משתי הישיבות הגדולות בעולם, ישיבת מיר, שם ישנם אלפי תלמידים ואברכים שמחפשים תדיר היכן להדפיס את ספריהם. ביינוש מספר: "העסק צמח והתפתח משירותי עימוד וגרפיקה בלבד בשנים הראשונות, להוצאה לאור מלאה הכוללת שירותי עריכה הגהה והדפסה, וכל הנלווה".
"במרץ 2020 עם הגעת הקורונה הכול השתנה", אומר ביינוש. "חווינו ירידה חדה בהכנסות. ההלם שאחז בעולם הכניס אנשים לדאגה עמוקה".

"בחודשים הראשונים לא הגיעו עבודות חדשות ומשרדינו היו ריקים. אף אחד לא בא, אנשים שכבר סגרו עסקאות ביקשו לדחות את ההוצאה לאור ואזור הישיבה היה שומם".
אך כמגזר שכל הזמן קונה ספרים, ומייצר הרבה ספרי קודש, מיד כשהסגר הראשון התבטל והגל הראשון נרגע, העבודה חזרה קצת. "כעבור מספר חודשים מתחילת הגל הראשון, החלה הצמיחה לחזור לעצמה, ואיתה התקווה של אזרחים מן השורה לחזרה לשגרת עולם תקינה, לקוחות חדשים וותיקים הגיעו עם ספרים חדשים שחיכו לצאת לאור, והעסק חזר לעצמו בהדרגה".

מכיוון שאני עובד עם צוות שהם למעשה פרילנסרים, כמו עורכים מגיהים וגרפיקאים, אז פחות היה לי את העניין של לדאוג לעובדים, כמובן שהתעניינתי אצלם לגבי מצבם, לא שכחתי מהם". לגבי מענקים אומר ביינוש: "הקושי האמיתי שמלווה את העסק בעקבות הקורונה עד היום, הוא עניין המענקים שנתנה המדינה. אה סליחה, לא 'שנתנה" אלא 'שלקחה בחזרה'. לחלק מהמענקים אמנם הייתי זכאי, אבל, וזה אבל כואב, חודשים רבים לקחתי מענק, למרות שהמחזור העסקי היה יותר גדול מהשנה הקודמת, אבל הרווח האמיתי היה קטן יותר, משום שהעיסקאות היו גדולות, אבל הרבה פחות רווחיים, אני חשבתי שאני זכאי לכל התקופה, אבל גיליתי אחר כך שלא".

"לצערי הייתי חייב להחזיר את מענקי הקורונה, ומדי חודש יורד לי סכום גבוה אותו אני מחזיר עד אמצע 2023, דבר שמקשה מאד על העסק, ועל ניהול התזרים התקין".
אך יש אופטימיות: "כיום אפשר לומר שחזרנו לעצמנו, ולקוחות מרוצים חוזרים ומדפיסים ספרים, הם נהנים משירות וחווית הוצאה לאור קלילה ונעימה. חשוב לזכור כי המגזר החרדי בסופו של דבר, הוא מגזר שקורא הרבה מאוד ספרים, בדגש על ספרי קודש, לא רק ספרים, אלא גם 'קונטרסים' - חוברות של שיעורי תורה וחידושים - מכיוון שהוצאת קונטרס היא לא דבר יקר, אנשים רבים נוטים להדפיס, ותמיד כיף לראות את האושר על העיניים של הלקוחות שהקונטרס או הספר שלהם יצא לאור".

עצמאים, בעלי עסקים קטנים ושכירים בעלי שליטה - אנחנו רוצים לשמוע אתכם. להשתתפות במדור אפשר לפנות למייל i-can-help@globes.co.il