אובר מתכננת קיצוצים עקב הירידה באופטימיות של משקיעי טכנולוגיה

חברת שיתוף הנסיעות צפויה לחסוך בהוצאות בגלל "השינוי הטקטוני" בסנטימנט המשקיעים, אומר לעובדים המנכ"ל דארה קוסרובשהי

מניית אובר מופיעה במסכי בורסות וול סטריט / צילום: Associated Press, Richard Drew
מניית אובר מופיעה במסכי בורסות וול סטריט / צילום: Associated Press, Richard Drew

חברת אובר (Uber) מתכננת לקצץ בהוצאות השיווק, להקטין את מידת ההעסקה ולהתמקד ברווחיות, אמר המנכ"ל לעובדים, אחת הדוגמאות הטריות ביותר לזהירות תאגידית בין חברות הטכנולוגיה.

המנכ"ל דארה קוסרשאהי אמר שמשקיעים נעשו פחות סובלניים לחברות המשיגות נתח גדול יותר מהשוק בתחום שלהם על חשבון השורה התחתונה בדוחות.

"אנו משרתים שווקים בשווי טריליוני דולרים רבים, אבל גודל השוק לא רלוונטי אם זה לא מיתרגם לרווח", כתב בהודעת דואר אלקטרוני ביום ראשון בערב שדנה בשיחות שלו עם משקיעים לאחרונה. "אנחנו צריכים להראות להם את הכסף".

כדי לעשות זאת, החברה תקטין את הוצאות השיווק שלה ותרסן את ההוצאה על משאבי אנוש. "נתייחס להעסקה כפריבילגיה ונהיה ממוקדים מתי ואיפה שנוסיף שמות לספירת הראשים", אמר קוסרובשהי. "נהיה אפילו יותר קשוחים לגבי עלויות בכל רמות החברה".

מניות אובר  צנחו בקרוב ל־12% ביום שני אחרי שרשת CNBC דיווחה לראשונה על הודעת הדוא"ל. המניות צנחו בינתיים השנה ביותר מ־40%, ועברו את הירידה של 25% במדד נאסד"ק המשולב.

חברות הטק שהחזיקו את כלכלת ארה"ב בקורונה מתמודדות עם קשיים

חברות הטכנולוגיה שהניעו את כלכלת ארה"ב בזמן המגפה מתמודדות עם כמה מהאתגרים הגדולים ביותר שהוטלו לפתחן מזה שנים.

חששות לגבי עליית שיעור הריבית והיפוך של כמה מגמות מימי המגפה שחיזקו את ההכנסה של החברות פגעו במחיר המניות של אובר, נטפליקס, חברת האם של פייסבוק מטא ואמזון. בין הנושאים האחראיים לצינון התחום שתקופה כל כך ארוכה להט: אינפלציה, מחסור בעובדים, עליית הריבית ונושאים של שרשרת אספקה.

בסוף אפריל דיווחה אמזון על הצמיחה האיטית ביותר בהכנסה הרבעונית מזה כשני עשורים. בשבוע שעבר הודיעה מטה שתצמצם את ההעסקה במשרות בדרג בינוני ובכיר. נטפליקס איבדה מנויים ברבעון הראשון, בפעם הראשונה ביותר מעשור, ואמרה שהיא צופה שההפסדים יימשכו. אפל הזהירה שחזרת הקורונה בסין עלולה לפגוע במכירותיה.

אובר והחברה היריבה ליפט (Lyft) הוציאו סכומים גדולים במשך השנים על מנת למשוך לקוחות וללכוד נתחים מהשוק, וצברו בדרך הפסדים בגובה מיליארדי דולרים. למרות ההפסדים, ההנפקה של אובר ב־2019 הייתה אחת המצופות ביותר בשוק המניות. התוצאות אכזבו, כי בוול סטריט רצו יותר ויותר למצוא נתיב לרווחיות.

מנכ"ל אובר: "השוק חווה שינוי טקטוני"

אובר וליפט קבעו יעדים להפוך לרווחיות על בסיס המחושב לפני עלויות מסוימות. שתיהן הגיעו ליעדים אלה בשנה שעברה. החישובים האלה מורידים מהחברות הוצאות כמו ריבית, מסים ופיצוי מבוסס־מניות שישנם מנהלים שאומרים שאינו מהווה חלק מהפעילות היסודית של חברה.

בהודעת הדואר האלקטרוני מיום ראשון, כתב קוסרובשהי ש"המטרות השתנו". המשקיעים רוצים לראות נתיב לרווחיות, אמר.

"ברור שהשוק חווה שינוי טקטוני, ואנו צריכים להגיב בהתאם", אמר.

בשלושה החודשים שנגמרו במרץ ההפסד נטו של אובר הגיע ל־5.93 מיליארד דולר, לעומת 108 מיליון דולר שנה קודם לכן, בגלל הפסד בהשקעות שלה בחברת שיתוף הנסיעות הסינית Didi Global ועוד. החברה לא הודיעה מתי היא צפויה להציג רווח נטו.

בעבר אמרה אובר שהיא צופה להיות במצב של תזרים חיובי עד סוף השנה הנוכחית. אם תגיע ליעד הזה, זו תהיה הפעם הראשונה שהקו העסקי של החברה - שיתוף נסיעות - מייצר יותר כסף ממה שהוא מוציא.

חברות סטארט-אפ אחרות הבטיחו הבטחות דומות. ענקית שיתוף הבתים איירבינבי הודיעה בשבוע שעבר שהיא צפויה להציג השנה בפעם הראשונה דוחות שיראו בשורת הנטו שהגיעה לרווחיות.

סגמנט שיתוף הנסיעות של אובר אומנם נפגע, אך המשלוחים שגשגו

עסק הליבה של אובר, שיתוף נסיעות, נפגע מאוד בזמן המגפה, אבל מחלקת משלוחי המזון שלה הרוויחה מזה שאנשים נתקעו בבתים. החברה קיצצה כרבע מכוח העבודה שלה ומכרה מחלקות כמו מחלקת המכוניות האוטונומיות שלה על מנת לצלוח את המגפה.

ההכנסה של אובר עלתה יותר מכפלים ברבעון של מרץ, כי הביקוש לנסיעות עלה בחזרה לאחר הירידות שנגרמו בגלל גל הקורונה של סוף השנה שעברה ומחלקת משלוחי המזון בחברה צמחה למרות שמסעדות נפתחו מחדש.

בזמן שהזמנות למשלוחים עלו ב־12% ברבעון הזה, קצב הצמיחה ירד בחדות לאחר שגדל כמעט פי שלושה לפני שנה. קוסרובשהי אמר שהמשלוחים "צריכים לצמוח אפילו מהר יותר". המשקיעים, אמר, חוששים איך העסק יחזיק מעמד בזמן מיתון.

אובר וליפט מתמודדות עם מחסור בנהגים שנמשך כבר שנה, והעלה את מחירי הנסיעות. שתי החברות אומרות שהנוסעים חוזרים להשתמש באפליקציות יותר מהר מהנהגים.

אובר אמרה בשבוע שעבר שבסיס הנהגים שלה היה גדול לאחר המגפה והיא לא צריכה להוציא הרבה כסף כדי ליצור היצע. הרבה נהגים של שיתוף נסיעות עברו למשלוחי מזון בזמן המגפה. אובר אמרה שבגלל שיש לה מחלקת משלוחי מזון, היא נמצאת בעמדה טובה יותר לשכנע נהגים לעבור להסעת נוסעים שוב.

ליפט, בינתיים, הודיעה בשבוע שעבר שתמשיך השקעות בפלטפורמה שלה כדי לוודא שיש לה מספיק נהגים. ההוצאה המוגדלת שלה על נהגים, הרווחים החלשים ותחזית הרווחים החלשה מהמצופה לרבעון הנוכחי גרמה למניית החברה לצנוח בשבוע שעבר.

בינתיים ירדה השנה מניית ליפט ביותר מ־50%.