שלושה מבנים לשימור בירושלים נמכרו ב-87 מיליון שקל

היזם נחום רוזנברגר וחברות שבשליטת בעלי אושר עד רכשו את המבנים במטרה לשלב אותם בפרויקט פינוי-בינוי גדול שמתוכנן ב"מתחם פזגז" ברחוב המלך ג’ורג’ בירושלים

המתחם בירושלים / צילום: יוסי זמיר
המתחם בירושלים / צילום: יוסי זמיר

שלושה מבנים לשימור, ברחוב מבוא המתמיד בירושלים, נמכרו באחרונה ליזם הירושלמי נחום רוזנברגר ולחברות שבשליטת בעלי 'אושר עד', ב-87 מיליון שקל. הסיבה למחיר הגבוה: שילובם בפרויקט פינוי-בינוי גדול שמתוכנן ב"מתחם פזגז" ברחוב המלך ג’ורג’, באחד מהמקומות הנדל"ניים הלוהטים בבירה.

השטח של שלושת המבנים, הכוללים מבנה בו התגורר זאב ז’בוטינסקי, הוא 1,200 מ"ר, והם היו בבעלות חברת 'הדס קפיטל', שבשליטת אנשי העסקים החרדים הלל זוריבין ואשר סבג. האחרונים רכשו אותם לפני שנתיים משלמה אליהו, בעל השליטה בחברת הביטוח ‘מגדל’.

מיקום מבוקש ביותר

המתחם המדובר נמצא במיקום מבוקש ביותר - בסמיכות לחומות העיר העתיקה, לרק"ל (הקו הירוק המאושר) ולמרכז העסקים הירושלמי שבצומת הרחובות בן יהודה והמלך ג’ורג’. שלא במקרה הקימו במשבצת הזו חברות ‘דנקנר השקעות’ ו’פריצקר יזמות’ את פרויקט מגדלי היוקרה הראשון בעיר, "מגדלי ירושלים", במחצית השנייה של שנות ה־90. פחות מ-10 שנים אחר כך, ובמרחק של כ-40 מטרים, הוקם פרויקט היוקרה "ירושלים של זהב", בין הרחובות שחם, רבי עקיבא והמתמיד. בנוסף, בימים אלה מקימה הדס קפיטל את פרויקט היוקרה ג'רוזלם ספיריט.

ואולם, זה לא הסוף של סיפור המתחם המיוחד הזה. לגלובס נודע כי נחום רוזנברגר, יזם נדל"ן ירושלמי, מקדם בשיתוף יזמים נוספים תוכנית פינוי-בינוי על כל המתחם, שכולל את קינג ג’ורג’ 31-35.

ביולי שנה שעברה בקע הניצן הראשון לתוכנית הזו, בצורה של אישור "מתחם פזגז". הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה ירושלים, החליטה לאשר תוכניות מגדל בן 30 קומות, על הבניין ששימש בעבר את משרדי חברת פזגז ומיועד להריסה, ועל מגרש החנייה שנמצא מאחוריו וליד המבנים לשימור. המגדל שיוקם ישלב 250 יחידות דיור להשכרה, תעסוקה ומסחר.

קידום תוכנית רחבה

בסך-הכול תכלול התוכנית כ-8,000 מ"ר לתעסוקה ומסחר, ו-1,800 מ"ר לגני ילדים, טיפת חלב, ספרייה לנוער ושימושי קהילה ותרבות אחרים.

בנוסף, רוזנברגר ושותפיו מנסים לקדם תוכנית כוללת יותר שתכלול את כל רצועת המבנים שבין קינג ג’ורג’ פינת הלל לקינג’ ג’ורג’ פינת מאיר שחם, אך מדובר ביעד מסובך, עקב ריבוי הבעלויות במקום. כך למשל המבנה בהלל פינת קינג ג’ורג’ נרכש לפני כ-4 שנים ע"י מגוריט, שכיום עורכת בו שינויים והופכת 33 יחידות דיור ישנות ל-65 יחידות דיור קטנות. לא יהיה פשוט בשלב זה להסיט את הקרן מתוכניתה.

מצד שני, הרשויות רואות בתהליך כזה צעד מבורך, שכן הוא עומד במדיניות התכנונית של בנייה אינטנסיבית לצד צירי תחבורה ראשיים. כך שנראה שסיכויי התוכנית אינם מבוטלים.