יום בעמק יזרעאל עם אסאדו משובח והקפה הכי טוב בצפון

זקני העמק לא דמיינו שכך ייראה החלום: טיול בין שדות ומשקים שעושים את מה שהם עושים הכי טוב שאפשר - מדבש, דרך ורדים ועד פלפל חריף

ה-קפה של העמק / צילום: אסף רונן
ה-קפה של העמק / צילום: אסף רונן

"העמק הוא חלום זוהר ואורה מלילה ועד יום חולו ההורה" (שלום שפירא)

נאים הם שדות העמק בימים אלה של טרום קיץ, עת נערמות חבילות החציר וים השיבולים מתנועע לצלילי הרוח. קחו לכם יום דילוגים לשיטוטים מענגים בין חוות, פרחים ומשקים, שהמשותף בין כולם היא התשוקה הבלתי מתפשרת של בעליהם למוצר אחד, יחיד ומיוחד, שאינו נותן להם מנוח עד שיהיו המצטיינים ביותר בתחומם.

10:00: ה-קפה של העמק

פתיח הולם לחגיגת הסופשבוע הוא כמובן קפה מצטיין, ואותו מומלץ ללגום בטיפות כהות ומרירות בבית הקלייה "פרסקו", ללא ספק ה-סוד של תושבי הצפון והעמק. כראוי למקומות ששמם נלחש מפה לאוזן, הוא מובלע באזור תעשייה חסר הוד וחן של היישוב זרזיר, וכמו מקומות מתמחים רבים, שווה לסטות מהדרך על מנת להעריך את ההקפדה על קוצו של פול. "קפהולוגים" מדופלמים נשבעים באיכות הפולים הנקלים בשיטה מסורתית בבית הקלייה שמאחור.

אהובה ואלון כהנר מהיישוב אלון הגליל הם בעלי בית הקפה והקלייה, וסיפור ההקמה מטורלל. הם התבקשו לעשות "בייביסיטר" לפולי קפה שבעליהם נסע לחו"ל, כפי הנראה כושפו על ידי הארומה הממכרת, ורכשו את העסק מבעליו. כיום הם הבעלים הגאים של אחד מבתי הקלייה המיוחדים והמצטיינים בארץ.
פרסקו, אזור תעשייה זרזיר. כשר.

050-2371797. אפשר לתאם סיור בבית הקלייה.

11:00: על הדבש ועל היין

האוויר של היישוב הציורי אלון הגליל רווי ככל הנראה במיצי תשוקה, המופנים ליצירת מוצרים מצטיינים. צביקה אופיר, בדומה לשכנו "הלוחש לקפה", מושקע רגשית ואישית ב-800 כוורות, שבהן דרות דבורים עמלניות המנפיקות לא פחות מ-9 מיני דבש. "כל השנה אנחנו רודפים אחרי אתרי הפריחה", הוא מחייך.עכשיו הסתיימה פריחת ההדרים ומתחיל לפרוח התלתן מול קיבוץ הסוללים, מה שיניב במשורה דבש שצבעו כצבע הענבר ומרקמו צפוף. 

עוד בקולקציית הדבש - דבשי חרוב, שיזף, אבוקדו והדרים, ולא פחות מארבעה מינים של פרחי בר מאזורי מרעה שונים. משק אופיר הוא משק משפחתי-חקלאי. צביקה הוא אב המשפחה - זקן השבט, חקלאי דבק בעל מסירות כמעט דתית למשלח ידו, ואילו הבת אדוה שהצטרפה לעסק, עוסקת במלאכת השיווק והתיירות, ומעניקה לחווה את הטאץ' העדכני המתבקש.

יש בחווה אפשרות לסיור, לטעימה של דבש וגם של יין נהדר מכרמים בסביבת המשק. ואפשר ואף רצוי לקחת את הבו-צהריים בנחת בליווי גבינות ועוד כיבוד משמח חך מתנובת העמק.

בקולקציית הדבש - דבשי חרוב, שיזף, אבוקדו והדרים, ולא פחות מארבעה מינים של פרחי בר מאזורי מרעה שונים. / צילום: שני הלוי
 בקולקציית הדבש - דבשי חרוב, שיזף, אבוקדו והדרים, ולא פחות מארבעה מינים של פרחי בר מאזורי מרעה שונים. / צילום: שני הלוי

משק אופיר - אלון הגליל, 04-9861466. פתוח גם בשבת

12:00: בשם הוורד

מתגלגלים בין אלונים לכיוון בית לחם הגלילית, יישוב שהפך בעל כורחו למתחם תיירות. פונים באחד המשעולים הצדדיים, ומתקדמים בעקבות שובל הבושם שמדיף "גן הוורדים של ג'יין אוסטין", משתלת הוורדים של קרן צור. יותר מ-200 זני ורדים גדלים במשתלה, חלקם בעלי ניחוח שמתקיף את ארובות האף, אחרים מתהדרים בעלי כותרת צהובים ומחודדים, יש גם כאלה שתפרחתם קטנטנה ובוהקת בארגמן, ו"פט אוסטין" אחת, בעלת גוון נחושת עמוק, שלא ניתן להסיר ממנה את המבט. 

גם כאן, משפחה רב-דורית הקימה ומנהלת את המקום, גן עדן לכל חובב נוי ויופי. קשה עד בלתי אפשרי לא לצאת חמושים בכמה שיחים. אל תפספסו את ההסבר של בנות המשתלה, המדברות על ואל הוורדים כמו היו עולליהן.

ורדים במשתלת קרן צור, בית לחם הגלילית / צילום: טלי קינסטלר
 ורדים במשתלת קרן צור, בית לחם הגלילית / צילום: טלי קינסטלר

משתלת קרן צור, בית לחם הגלילית. 04-9835171.

13:00: גלידת פלפל והבנרו שוקולד

עוד "משוגע לדבר" הוא אלון בר אוריין, איש זרועות הביטחון לשעבר, שהחליט להקדיש את מרצו וחריפותו לגידול 150 זנים של פלפל חריף, שמנעד חריפותם נע בין 500 ל-2 מיליון סקוביל (סולם חריפות). מבקרים תמימים הנקלעים לבית הפלפל שבבית לחם הגלילית, מותקפים על ידי טעימות של גלידת פלפל, לימון ונענע ממזרית, שחריפותה מאלחשת את הפה, לבנה שמגבן אלון ושותל בה בערמומיות פלפל ירוק תמים בחריפותו ועוד שלל ממרחים, משקאות וטעמים שמככב בהם אדום לוהט.

מטע של בית הפלפל בבית לחם הגלילית / צילום: אלון בר אורין
 מטע של בית הפלפל בבית לחם הגלילית / צילום: אלון בר אורין
 

בית הפלפל - בית לחם הגלילית. סיור וביקור בתיאום מראש, 050-9861466

14:00: אסאדו בין האלונים

אסאדו תמיד יותר טעים כשמכינים אותו במבטא אורוגוואי, במיוחד אם הוא עשוי לפי כללי הטקס, נתחים שלמים העשויים על אש גלויה. מעבר לדיוק ולרצינות שבהם לוקחים פה את הטיפול בנתחים, הארוחה המצפה לכם באסאדו בר שבקיבוץ אלונים עיקרה חוויה של שמחה, פשטות ומשפחתיות מחבקת. בני משפחת רויזנר, שעלתה מאורגוואי, הם אנשים שחדוות האירוח ואהבת אדם מפעפעת בעורקיהם. האם ריינה, האב מיגל והאחים פתחו את המסעדה כדי לשחזר את טקס האסאדו המסורתי של יום ראשון ממולדתם. טוב תעשו אם תתמסרו לידיהם, ותניחו להם להאכיל, להשקות ולהרבות שמחה.

קרואסון קורנביף באסאדו בר / צילום: גלעד הר שלג
 קרואסון קורנביף באסאדו בר / צילום: גלעד הר שלג

אסאדו בר, קיבוץ אלונים. פתוח בסופי שבוע בלבד, 054-4200291. אפשר גם לרכוש נתחים