השוק סובל ממחסור בדולרים, הצרכנים בינתיים לא נפגעים

המחסור בדולרים בשוק המקומי עשוי במקרה קיצון להביא את בנק ישראל לספק דולרים  מיתרות המט"ח האדירות שצבר, כפי שעשה במשבר הקורונה

מבנה בנק ישראל / צילום: Shutterstock, Alon Adika
מבנה בנק ישראל / צילום: Shutterstock, Alon Adika

מנהלי ההשקעות בישראל מעידים על מחסור בדולרים, אבל אם תלכו לצ'יינג' הקרוב לביתכם כנראה שכן תמצאו בו דולרים. המחסור המדובר מעיד על הקשר הגורדי שנרקם בין שער השקל מול הדולר לבין הבורסות בניו יורק נוכח פעילות הגידור של הגופים המוסדיים.

משקיעים פרטיים רבים לא נוהגים לגדר את ההשקעה ומניחים שלאורך זמן התנודתיות בשער החליפין תקזז את עצמה. אבל מי שמשקיע במט"ח כחלק ממדיניות ההשקעה שלו כמו אותם הגופים שמנהלים עבורנו את הפנסיה כן מגדר, וכך גם חברות שמבקשות להתגונן מפני זעזועי מטבע. זו הסיבה למחסור בדולרים שעליו מעידים כיום מנהלי ההשקעות בשוק המקומי.

כאשר הערך של ההשקעות הדולריות שאותם גופים מבצעים עבורנו יורד, כך עליהם לאזן את התיק בהתאם ולרכוש דולרים על למנת לעמוד במדיניות החשיפה למט"ח. לכן ככל שהשווקים יורדים הביקוש לדולר גובר מצד הגופים המוסדיים, שמנהלים השקעות עתק. 

האזרח הקטן ירגיש את ה"מצוקה" בדרך של עליית ערכו של הדולר בעת המרת כספים, שכן הביקוש הגובר לדולר כדי לגדר את ההשקעות מביא באופן טבעי לעליית ערכו מול השקל.

התחזקות השקל בשנים האחרונות מיוחסת לצמיחה החזקה של המשק, לכניסת הכסף הזר פנימה לישראל, כמו אקזיטים והשקעות, ולהתערבות בנק ישראל. אלא שאחד הגורמים המרכזיים שמשפיעים על שער הדולר מול השקל בימים האחרונים בא על רקע תנודתיות של השווקים הפיננסים מעבר לים, כתוצאה מגידור ההשקעות של הגופים המוסדיים שנדרשים עתה לרכוש דולרים.

במקרה קיצון בנק ישראל עשוי לספק דולרים מיתרות המט"ח

המחסור בדולרים בשוק המקומי עשוי במקרה קיצון להביא את בנק ישראל לספק דולרים  מיתרות המט"ח האדירות שצבר, כפי שעשה במשבר הקורונה. בירידות בשווקים שנרשמו כתוצאה מפרוץ משבר הקורונה במרץ 2020, בנק ישראל סיפק באופן חריג דולרים לשוק על מנת לענות על המחסור. יתרות המט"ח שנולדו, מהצורך לספק למשק מלאי חירום של דולרים בעת משבר, הלכו ותפחו בשל רכישות המט"ח של בנק ישראל שנועדו לסייע ליצואנים, והגיעו בדצמבר 2021 לשיא של 213 מיליארד דולר. עם זאת, גם בנק ישראל לא נמלט מהירידות בשווקים הפיננסים, והיקף היתרות ירד במהלך חודש אפריל האחרון ב-8.5 מיליארד דולר בחודש לרמה של 197.6 מיליארד דולר.