עומרי כספי | ניתוח

לידיעת עומרי כספי: פרצוף מוכר לא מבטיח הצלחה בהשקעות הון סיכון

כדורסלן העבר עומרי כספי הצטרף החודש לשורה של כוכבים שהקימו קרנות הון סיכון, בהם המוזיקאי סנופ דוג והשחקן אשטון קוצ'ר • הסלבריטאים מקבלים גישה לעסקאות חמות ועוזרים לסטארט-אפים לקבל סיקור תקשורתי, אבל זה לא תחליף למקצועיות ולניסיון

עומרי כספי / צילום: Associated Press, Brandon Dill
עומרי כספי / צילום: Associated Press, Brandon Dill

עומרי כספי הפך בשבוע שעבר למשקיע הון סיכון בסטארט-אפים במשרה מלאה, כאשר הכריז על הקמת קרן הון סיכון אמריקאית-ישראלית בשם "שבע" (Sheva), יחד עם המשקיע דיוויד ציטרון. בכך, הצטרף הישראלי הראשון ב־NBA לרשימה מכובדת של סלבריטאים שמקימים קרנות הון סיכון, כולל אפילו כוכבי טיקטוק.

בשנה שעברה הכריז אושיית הטיקטוק הקנדי, ג’וש ריצ’רדס בן ה-20, על הקמת קרן ההון סיכון אנימל קפיטל (Animal Capital) יחד עם שני טיקטוקיסטים צעירים ומצליחים נוספים, נח בק וגריפין ג’ונסון.

ריצ’רדס הוא כוכב טיקטוק צעיר טיפוסי, עם סרטונים שנעים בין ביצועי ליפ סינק שונים לבין כאלו המדגימים את גופו החטוב. אבל במקביל לקריירת הרשת, הוא מפתח בשנים האחרונות עיסוק בהשקעות בסטארט-אפים. ב-2020 הצטרף ריצ’רדס לקרן רמוס קפיטל (Remus Capital) כשותף השקעות, ואשתקד הוא החליט, כאמור, להקים קרן משלו שגייסה כבר 15 מיליון דולר.

אנימל קפיטל ביצעה עד היום 25 השקעות. בין הסטארט-אפים האחרונים בהם השקיעה נמנים סטודיו המשחקים One More Game, שבו אנימל השקיעה לצד קרנות חזקות כמו לייטספיד ואנדריסן הורוביץ, ו-Gumball שמחברת בין מפרסמים למנחי פודקאסטים שיקראו את הפרסומות שלהם בשידור.

ההשקעה של שאקיל אוניל בגוגל

השקעה של סלבריטאים מסוגים שונים בסטארט-אפים טכנולוגיים אינה כשלעצמה עניין חדש. כוכב הכדורסל שאקיל אוניל והשחקן ארנולד שוורצנגר השקיעו שניהם בסבב A של גוגל אי שם ב-1999, כאשר מפתחת מנוע החיפוש הייתה שווה 75 מיליון דולר בלבד. חמש שנים מאוחר יותר גוגל כבר הונפקה לפי שווי של 23 מיליארד דולר.

עם השנים התרחבה המעורבות של חלק מכוכבי הספורט, הקולנוע והטלוויזיה, והם לא הסתפקו רק בהשקעה של כספם הפרטי בסטארט-אפים אלא הקימו קרנות הון סיכון, שישקיעו כסף של אחרים ויפיקו להם אחוזים מההצלחות. מגמה זו התחילה בארה"ב אך היא מתרחבת במהירות לאירופה וכעת גם לישראל.

החלוץ הישראלי בתחום זה, כאמור, הוא עומרי כספי. כספי גייס עד כה 35 מיליון דולר לקרן החדשה שלו ממשקיעים ובראשם מור גמל ופנסיה , שהתחייבה ל-20% מהסכום.

שניים מהסלבריטאים הראשונים שהפכו לאנשי הון סיכון הם סולן להקת U2 בונו והשחקן ההוליוודי אשטון קוצ'ר. בונו היה אחד ממייסדי הקרן Elevation Partners מסן פרנסיסקו ב-2004. הקרן, שגייסה 1.9 מיליארד דולר ממשקיעים לפני שנסגרה עשור מאוחר יותר, התפרסמה בכך שרכשה 1% מפייסבוק ב-2010, כשהרשת החברתית הייתה שווה כ-9 מיליארד דולר. בהנפקה ב-2012 פייסבוק טיפסה לשווי של מעל 100 מיליארד דולר. אחרי סגירת Elevation, בונו הקים ב-2016 את The Rise Fund בשיתוף עם ענקית ההשקעות TPG, שסיפקה 2 מיליארד דולר במימון. הקרן משקיעה במיזמים בעלי אימפקט סביבתי וחברתי.

אשטון קוצ’ר התחיל כמשקיע פרטי בחברות כמו סקייפ, שנמכרה למיקרוסופט, ופורסקוור, שמפתחת אפליקציות מבוססות מיקום. בהמשך הוא הקים שתי קרנות הון סיכון בשיתוף עם סוכן הטאלנטים גיא עוזרי - A-Grade ואחריה סאונד ונצ’רס. בין השמות המוכרים בהם השקיעו הקרנות אפשר למנות את Airbnb, ספוטיפי, Affrim, בירד ורובינהוד.

בעקבות קוצ’ר ובונו באו רבים אחרים כמו המוזיקאי ג’יי זי שהקים ב-2019 את מרסי ונצ’רס פרטנרס, שמנהלת כבר הון של 600 מיליון דולר. הטניסאית לשעבר סרינה וויליאמס הקימה ב-2014 את סרינה ונצ’רס שהשקיעה במעל ל-50 חברות ומקדמת בעיקר סטארט-אפים צעירים עם מייסדים מקבוצות מיעוטים או מייסדות נשים. בעלי קרנות הון סיכון נוספים מעולמות הספורט כוללים את הטניסאי אנדי מארי וכוכבי ה-NBA סטפן קרי וקווין דוראנט.

אשטון קוצ'ר / צילום: Associated Press, Amy Harris
 אשטון קוצ'ר / צילום: Associated Press, Amy Harris

החשד הראשוני הוא שהסלבריטאים הם רק הפרזנטורים של הקרנות ולא מעורבים בהחלטות ההשקעה ממש. זה אולי נכון בחלק מהמקרים אך ממש לא בכולם, ונראה שזה רחוק מלהיות המצב במקרה של כספי. עם זאת, לרוב חוברים הכוכבים לשותפים מהתחום שיש להם יותר ידע מקצועי בניתוח כלכלי של סטארט-אפים, כמו שעשה כספי בשיתוף הפעולה עם ציטרון.

סיקור תקשורתי ופתיחת דלתות

התפקיד המרכזי של הכוכב הוא להעניק לקרנות גישה טובה יותר להשקעה בחברות החמות ביותר, אלו שיכולות לבחור את המשקיעים שיצטרפו אליהן בפינצטה. החברות עצמן מקבלות בתמורה סיקור תקשורתי ופתיחת דלתות וגם תוספת למורל של העובדים הקיימים והפוטנציאליים, שאולי לא יודעים מי זאת קרן אנדריסן הורוביץ אבל בטוח מכירים את קוצ’ר וג’יי זי.

"המודל שלי ושל דיוויד, שמשלב ספורטאי שמשקיע יחד עם איש הון סיכון מסורתי מוכיח את עצמו בעולם ומביא ערך ליזמים", אמר כספי לגלובס. "כספורטאי אני יכול לעזור ליזמים עם קשרים ופיתוח עסקי, לקשר את החברות לקרנות, לסטארט-אפים ולחברות ציבוריות. אם מדובר בחברה בשלבים הראשונים, הסיוע הוא בעיקר בגיוס עובדים ויצירת הילה סביב הסטארט-אפ. אם מדובר בחברה בשלבים מתקדמים יותר, אז זה יכול להיות סיוע בחיבור לקרנות מובילות בארה"ב ובישראל וסיוע במציאת שותפים".

סנופ דוג / צילום: Associated Press, Mark Lennihan
 סנופ דוג / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

כוכבי הטיקטוק, בראשות ריצ’רדס, מבטיחים לסטארט-אפים שישקיעו בהם לרתום לטובתם את קהל 60 מיליון העוקבים שיש להם באפליקציה. בדומה, לאחר שהקרן של סנופ דוג, קאסה ורדה, השקיעה בסטארט-אפ האשראי הצרכני השוודי קלרנה ב-2019, הראפר צילם סרטון פרסומת לחברה. מאז השקיע סנופ בקלרנה, שווי החברה כבר זינק מ-5.5 מיליארד דולר ב-2019 לשווי של 45.6 מיליארד דולר אשתקד. אחרי שהשקיע בבירד, הפך קוצ’ר למקדם השימוש בקורקינטים והתייצב להגן על החברה אל מול התלונות מאזרחים על מטרד הקורקינטים.

"מה המומחיות שלהם חוץ מהיותם מפורסמים?"

הקרן הראשונה של A-Grade, שהוביל קוצ'ר, נחשבת למוצלחת והפכה השקעות בהיקף 30 מיליון דולר ל-250 מיליון. לעומת זאת, קרן Elevation Partners, שבה היה שותף בונו, רשמה במהלך חייה תשואה שנתית של 11.4% למשקיעיה, נתון מרשים פחות. גם ההשקעה של ליאונרדו דיקפריו באפליקציית שיתוף התמונות מובלי של משה חוגג, לא המריאה.

לירון רוז, יזם ומשקיע סדרתי, סקפטי לגבי התופעה: "ניהול של קרנות הון סיכון זה עסק רציני שדורש ותק וניסיון. הבעיה היא שמבחינה רגולטורית זה אחד המקומות שלא מצריכים רישיון ולכן לכאורה כל אחד יכול להפוך למשקיע הון סיכון, אבל מה המומחיות שהאנשים האלו מביאים חוץ מהיותם מפורסמים?", אומר רוז.

"הפרסום אולי פותח דלתות, אבל מעבר לזה אין להם הרבה יתרונות. אם כספי רוצה להשקיע בסטארט-אפים מעולם הספורט, יש לו יתרון. אבל בעולמות אחרים, אני לא מבין את הרציונל של להשקיע אצלו".

חשוב לזכור כי השנים האחרונות, בהן הצטרפו רוב הסלבריטאים להשקעות, היו שנות שיא שבהן השווי של סטארט-אפים עלה וטיפס. המבחן האמיתי של הפורמט יהיה בימי משבר, אז אפשר יהיה לדעת מי השקיע נכון ומי לא.