הבוט הזה הצליח לקבוע תורים לחידוש דרכון ליותר מ-4,000 איש. עכשיו הוא נחסם

"במקום לבוא לעשות שיתופי פעולה איתנו, הם החליטו לחסום אותנו", אמר שילה מגן, אחד ממפתחי "גם כן בוט" לסיוע במציאת תורים לחידוש דרכון • לדבריו, בממשק של רשות האוכלוסין כבר לא ניתן ליצור סשנים אנונימיים, מה שמונע את פעילות הבוט • רשות האוכלוסין: "המערכת אינה מופעלת על ידינו. לא הייתה שום דרישה מהרשות לחסום בוטים"

ביקורת דרכונים בנמל התעופה בן גוריון / צילום: מיכל רז חיימוביץ
ביקורת דרכונים בנמל התעופה בן גוריון / צילום: מיכל רז חיימוביץ

בתחילת השבוע, פרסמנו על בוט חינמי שנועד לקבוע תורים להוצאת דרכון או חידושו. ארבעת המייסדים, שילה מגן, שי לביא, עידו קוסובר וניר אהרן החליטו לפתח את הבוט שנקרא "גם כן בוט" - שלמעשה יחפש תור זמין בכמה לשכות של רשות האוכלוסין וההגירה במקביל, ישריין ויעדכן את המשתמש תוך זמן קצר לאחר שנמצא תור קרוב. על פי המפתחים, הם עזרו ליותר מ-4,000 לקבוע תורים בלשכות השונות, וכך סייעו לקצר תהליך שהיה ארוך במיוחד בדרכים המקובלות.

כעת, אחד המפתחים, שילה מגן, צייץ בטוויטר וכתב כך: "יצרו לנו מכשול שפשוט אי אפשר לעקוף. זאת לא פעם ראשונה שזה קורה ובכל פעם יצאנו מחוזקים, אבל עכשיו צריך גם להגיד חאלס. אתם רוצים לחסום אותנו ולהמשיך להתעלל באזרחים? בבקשה. בהצלחה במציאת תור בעוד חצי שנה במעלות תרשיחא!".

"חסמו אותנו בלי להציע אלטרנטיבה אמיתית"

לפי מגן, כבר אי אפשר ליצור סשנים אנונימיים כפי שהיה עד עכשיו: הוכנס רכיב captcha לתהליך הרשמי, כלומר אימות שהמשתמש אינו בוט (כמו בחירת תמונות של רכבים או הקלדת אותיות בהתאם לתמונה), מה שחוסם לגמרי כל פעילות של בוטים במערכת.

בשיחה עם גלובס מאשר מגן שנכון שיש בוטים נוספים במערכת הפועלים בצורה לא תקינה, אך הוא ועמיתיו פעלו לשם הציבור. "היינו הבוט היחיד שלא אסף מידע על משתמשים, לא החתמנו אף לקוח על מידע שיווקי שיקבל מאיתנו ולא גבינו שקל בשום שלב בתהליך", הוא סיפר. נציין כי אכן יש אפשרות של תרומה למפתחים, אך צוין שזה נתון לבחירה ונועד לסייע בכיסוי העלויות.

"במקום לבוא לעשות שיתופי פעולה איתנו ולעבוד יחד איתנו, הם החליטו לחסום אותנו. צריך להבין, הקוד היה פתוח לחלוטין ב-GitHub, כל מי שרצה יכול היה לראות ולפעול (חוץ ממצב של לעשות מזה רווח - נ"ט)", הוא הוסיף. מגן אף אמר כי "הם החליטו לחסום אותנו מבלי להציע אלטרנטיבה אמיתית, וכך תוקעים את כולנו במקום. מה שכן, הם רק מעלים את הטענה שאנחנו מעמיסים על המערכת וחבל שכך".

החסימה נבעה מעומס מלאכותי על המערכת וחטיפת כל תור פנוי

חברת Callflow, המספקת את התשתית הטכנולוגית למשרדי הממשלה בכל תהליך קביעת התורים לאזרחים (וגם לרשות האוכלוסין וההגירה), אכן חסמה את האפשרות הזו לבוטים שונים, לא רק נגד "גם כן בוט". לטענתם, כל הבוטים האלו יצרו מצב בו לא נותרו תורים זמינים עבור הציבור. משמע, כל תור שהפך זמין נחטף ישירות על ידי הבוטים, וכך לא נשארה שום דרך לאזרחים להשיג תורים בצורה המקובלת - דרך האפליקציה. לצד זאת, נרשמו עומסים מלאכותיים רבים על המערכת, מה שיכל להוביל לסכנה אמיתית לקריסה.

סיבות אלו הובילו להחלטה לחסום את הבוט, ולדברי החברה, מהרגע שחתכו את היכולות של הבוטים, הזמינות של תורים עלתה במערכת וזה מבורך. כמובן שב-Callflow הצביעו על הספסרות שיש בתורים האלו בשוק בלי קשר ל"גם כן בוט" - השגת התורים בצורה לא הוגנת ומכירת התורים למרבה במחיר. לדבריהם הבוטים בולמים כל אפשרות של המערכת לעבוד בצורה תקינה, ולכן היה צורך בתהליך החסימה.

האם יש מקום לשיתוף פעולה עם המפתחים?

ברשות האוכלוסין וההגירה כבר מכינים את הקרקע ומעדכנים שבקרוב נתבשר על שדרוגים שונים במערכת, בהם גם בתחום התורים. בתגובה לכתבה הקודמת, נאמר על ידי הרשות כי "בתקופה הקרובה יתבצעו צעדים משמעותיים נוספים להרחבת אפשרויות זימון התורים לטובת הציבור, כולל שיפורים טכנולוגיים".

בסופו של דבר, צעד של שיתוף פעולה בין היזמים ובין הרשות הוא מתבקש על מנת לספק לאזרחים את השירות הטוב ביותר. מבחינת מגן, הם מוכנים לסייע, כי הפיתוח כבר קיים והם לא עשו זאת לשם רווחים או כסף, אלא כדי לעזור לציבור. עם זאת, בשום שלב אף גורם רשמי לא פנה אליהם.

מרשות האוכלוסין וההגירה נמסר לגלובס כי "המערכת אינה מופעלת על ידינו, רשות האוכלוסין וההגירה, כי אם על ידי חברת Callflow, שהיא חברה חיצונית המפעילה את ניהול התורים עבור רוב גופי הממשלה. לא הייתה שום דרישה מהרשות לחסום בוטים". מתוך דבריהם משתקף כי בחברת Callflow החליטו על המהלך הזה, ולא רשות האוכלוסין או משרד הפנים.