הלמ"ס מחפשת סטטיסטיקאי לאומי חדש: מדען נתונים, לא פרופסור

נציבות שירות המדינה פרסמה פנייה רשמית לאיתור מועמדים לראשות הלשכה הלאומי לסטטיסטיקה כאשר דרישת הסף כוללת דוקטורט, רצוי בסטטיסטיקה, כלכלה או דמוגרפיה

יאיר פינס, מנכ''ל משרד ראש הממשלה / צילום: יוסי זמיר
יאיר פינס, מנכ''ל משרד ראש הממשלה / צילום: יוסי זמיר

בהמשך לפרסום הראשון בגלובס לגבי הכוונה של משרד רה"מ בראשות המנכ"ל יאיר פינס להרחיב את תנאי הסף לסטטיסטיקאי הלאומי (ראש הלמ"ס) כך שיכלול גם אנשים מעולמות הניהול, הובלת התהליכים וההייטק ולא רק אקדמאים, נציבות שירות המדינה מפרסמת רשמית את הפניה לאיתור מועמדות ומועמדים לתפקיד הבכיר של מי שאחראי על הסטטיסטיקה הלאומית במדינת ישראל.

לפני כחודש, מונה יואל פינקל כראש זמני ללמ"ס כמחליף של קודמו פרופ' דני פפרמן שכיהן משנת 2013. הוא מונה לתקופה של 3 חודשים בלבד, בסופה צפוי להתמנות ראש קבוע חדש. היום, לאחר הפרסום של דרישות הקבלה לתפקיד בידי נציבות שירות המדינה - ניתן להסביר מי שואפים למנות לראשות הגוף החשוב.

על פי המסמך שפרסמו נציבות שירות המדינה, דרישת הסף לראש הלמ"ס כן כוללת "תואר שלישי" (דוקטורט), רצוי בסטטיסטיקה, כלכלה או דמוגרפיה. בנוסף, דורשים "ניסיון בהובלה וביצוע של מחקרים מדעיים בתחומי הסטטיסטיקה, כלכלה או דמוגרפיה, כולל פרסום של מאמרים מדעיים בכתבי עת מקצועיים בינלאומיים ומובילים" .

עם זאת, במסמך מקבלים כתחליף לניסיון אקדמי גם "ניסיון מוכח במדעי הנתונים לרבות ניסיון בשימוש וניתוח של נתוני עתק ושיטות חישוביות סטטיסטיות מתקדמות". כלומר, גם מדען נתונים מהשוק הפרטי שאינו בהכרח אקדמאי יוכל להגיש מועמדות. זאת בניגוד חריף למדי לפרסום הקודם לאותה משרה, שדרש במפורש "פרופסור מן המניין או פרופסור אמריטוס, באחד ממוסדות ההשכלה הגבוהה". בנוסף, דורשים הפעם "לפחות 7 שנות ניסיון בתפקידי ניהול", כולל ניהול היררכי של לפחות 10 עובדים ו"הובלת תהליכים משמעותיים חוצי ארגון/יחידה". כלומר, מנהל מחלקה בחברת הייטק או מנהל מו"פ בחברת ייצור יתאים למשרה הרבה יותר מאשר מי שנמצא באקדמיה כל חייו.

על כן, צפוי להיות מבחר גדול בהרבה של מועמדים מאשר בפעם הקודמת, ואופיים כנראה יהיה שונה למדי. זה יאפשר לוועדת האיתור בראשות מנכ"ל משרד רה"מ יאיר פינס גמישות גדולה בהרבה לבחור את המועמד המתאים בעיניהם, ולהביאו לאישור הממשלה בחודשיים הקרובים.

בפרויקט "חורים בנתונים" פרסמנו ביקורות כלפי שיטות הלמ"ס ואופן התנהלותה בפועל - והבעיות שזה יוצר לקובעי מדיניות ולציבור הרחב. על פי מסמך יעדי הממשלה גם בלמ"ס מבינים ש"לא ניתן להמשיך לעבוד במתכונת העבר". כעת, שואפים גם במשרד ראש הממשלה ובשירות המדינה להביא רוח חדשה לארגון הסטטיסטי החשוב ביותר בישראל. בתקווה, זה יסייע בעתיד לגיבוש מדיניות מבוססת נתונים שתביא לניהול ותוצאות טובות יותר.