לראשונה: דרוש הייטקיסט ולא פרופסור לניהול הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה

הייטקיסט עם ניסיון ניהולי במקום פרופסור: בעקבות פרויקט גלובס, מנכ"ל משרד רה"מ מבקש לעדכן את הדרישות לראש הלמ"ס הבא

יאיר פינס, מנכ''ל משרד ראש הממשלה. מבקש לעדכן את הדרישות לראש הלמ''ס הבא / צילום: יוסי זמיר
יאיר פינס, מנכ''ל משרד ראש הממשלה. מבקש לעדכן את הדרישות לראש הלמ''ס הבא / צילום: יוסי זמיר

על רקע סדרת הכתבות בגלובס שחשפה כשלים ובעיות בדיווחי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, הוציאה ביום שלישי לשכת ראש הממשלה מכתב לנציבות שירות המדינה. מנכ"ל משרד ראש הממשלה, יאיר פינס, דורש לשנות את תנאי הסף בבחירת הסטטיסטיקאי הראשי הבא. עדכון תנאי המשרה כולל הורדה של הדרישה למינוי פרופסור מן המניין, "ומאידך, ניסיון מוכח בניהול תהליכים, הובלת מחקרים רחבים, הנשענים על מערכות מידע גדולות וחדשניות, לרבות בתחום ההייטק וכדומה".

האיתור הוקפא בגלל פניה אחת

ועדת האיתור לבחירת הסטטיסטיקאי הראשי הבא של ישראל, במקומו של פרופ’ דני פפרמן שמונה לפני כ-8 שנים לתפקיד, יצאה לאחרונה לדרך בפרסום קול קורא להגשת מועמדות לתפקיד. פינס, העומד בראש ועדת האיתור, החליט בימים האחרונים ביחד עם שאר חברי הוועדה לפסול את ההליך המתנהל, לאחר שהתקבלה פנייה אחת בלבד.

הוועדה, הכוללת בין השאר את פרופ’ מנואל טרכטנברג וכונסת הנכסים הרשמית סיגל יעקובי, סברה כי יש להשהות לפי שעה את עבודת הוועדה, במטרה לגבש מחדש תנאי סף "התואמים את העידן הנוכחי".

המחלוקת העיקרית נוגעת לדרישת הסף למינוי פרופסור אמריטוס כמנהל הלמ"ס, בעוד שפינס ורבים מחברי ועדת האיתור סבורים כי מוטב למנות ללמ"ס - הנהנית מתקציב שנתי של כ-281 מיליון שקל לשנת 2022, ועובדים בה כ-300 עובדים - מנהל מקצועי, רצוי מהמגזר הפרטי, שבקיא בתחום הדאטה.

לא הסערה הראשונה

במכתב לנציב שירות המדינה, פרופ’ דניאל הרשקוביץ, כותב פינס כי הוועדה ממתינה לתנאי סף חדשים, "בכדי לדאוג כי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה תעבור קפיצת מדרגה ביכולותיה בעידן זה של חדשנות".

לדבריו, "תנאי הסף לתפקיד ממקדים את הבחירה באיש/ת אקדמיה מובהק/ת, עם מאפיינים ייחודיים המצמצמים מאוד את פוטנציאל המועמדים הרלוונטיים לתפקיד. מנגד, הם אינם כוללים דרישה מספקת בתחום הניסיון הניהולי והניסיון המעשי, בעולם ה-data science אשר ישראל כה מובילה בו".

פפרמן (78), המנהל את הלמ"ס קרוב ל-9 שנים, כיהן בעבר בתפקיד ראש המחלקה לסטטיסטיקה של האוניברסיטה העברית. פרופ’ שלמה יצחקי, אותו החליף פפרמן באפריל 2013 אחרי 12 שנה בתפקיד, חולל בשעתו סערה עם סיום תפקידו, לאחר שטען כי התבשר בהודעה במייל על סיום תפקידו, בין השאר על רקע טענות למחלוקת מול משרדי האוצר ולשכת ראש הממשלה נתניהו. "מה שעצבן אותי זה שהודיעו לי: 'מחר אתה לא בא לעבודה'. אסור להפקיר את הלשכה, כי יש תפקידים שרק הסטטיסטיקן הממשלתי יכול לעשות", הוא אמר בזמנו לגלובס.