שכר העו"סים המסורבל יעלה בעד 20%, ועשרות רכיבי שכר יאוחדו

האוצר וההסתדרות הודיעו כי הרפורמה נחתמה סופית, ובמסגרתה העובדים הסוציאליים יזכו להעלאת שכר של עד 20%, בשווי כולל של 200 מיליון שקל בשנה • זאת גם שנה אחורה בדיעבד, כשהעלאת השכר תחול רטרואקטיבית מיולי 2021 • שכר עובד סוציאלי בתחילת דרכו יעמוד על כ-8,650 שקל בחודש

רפורמת ''הישג'' לעובדים הסוציאליים / צילום: דוברות ההסתדרות
רפורמת ''הישג'' לעובדים הסוציאליים / צילום: דוברות ההסתדרות

בכתבה בגלובס על מודל השכר המסורבל והבלתי ניתן להבנה במגזר הציבורי, ציינו נקודת אור: רפורמת "הישג" לגבי העובדים הסוציאליים, שצפויה לפשט דרמטית את שכרם, להעניק כלים למנהלים לתגמל עובדים מצטיינים ולאפשר לעובדים הסוציאליים אופק התקדמות מקצועי.

היום, משרד האוצר וההסתדרות הודיעו כי הרפורמה נחתמה סופית. במסגרתה, העובדים הסוציאליים יזכו להעלאת שכר של עד 20%, בשווי כולל של 200 מיליון שקל בשנה. זאת גם שנה אחורה בדיעבד, והעלאת השכר תחול רטרואקטיבית מיולי 2021.

על-פי הודעת האוצר וההסתדרות, "הרפורמה משנה מהיסוד את מבנה השכר של העובדות הסוציאליות ופותרת את בעיות היסוד שקיימות היום באופן התגמול שלהן. בעקבות הרפורמה, שכר העובדים הסוציאליים יעלה בשיעור של עד 20%: שכר עובד סוציאלי בתחילת דרכו יעמוד על כ-8,650 שקל בחודש, והוא ימשיך להתפתח על בסיס התפתחות הניסיון המקצועי, ביצוע הכשרות וקידום ניהולי". 

 רכיבי שכר מבלבלים יבוטלו 

ההעלאה תבטל עשרות רכיבי שכר מבלבלים ומסורבלים, כולל "השלמה לשכר מינימום" לעובדים שמקבלים מעל שכר המינימום. עד היום, 70% מהעובדים הסוציאליים קיבלו את התוספת. במקום זאת, העובדים הסוציאליים יקבלו "שכר שורה" פשוט וברור (וגבוה יותר כספית) שיאפשר להבין את השכר ולהשפיע עליו.

על-פי האוצר וההסתדרות, "מודל השכר החדש מפשט את מבנה השכר כך שיהיה ברור ונהיר, תוך יצירת אחידות במבנה השכר בין מעסיקים שונים, באופן שיקל על האפשרויות להתפתחות מקצועית של העובדים. בנוסף, המודל מגדיר אופק קידום מקצועי ומתמרץ רכישת ידע מקצועי, כלים ומיומנויות לאורך כל שלבי הקריירה".

ברקע ההסכם נמצא בין השאר מאבק העובדים הסוציאליים ב-2020 שהגיע לכדי שביתה בקיץ אותה שנה. ההסכם יחול בשלב הראשון על 10,000 עובדים סוציאליים המועסקים ישירות במגזר הציבורי, ובהמשך יתרחב ל-6,000 עובדים נוספים בעמותות ובמוסדות במיקור חוץ. 

"מתווה היסטורי" 

הממונה על השכר באוצר, קובי בר-נתן, אומר כי "הסכם העובדות והעובדים הסוציאליים שנחתם מהווה אבן-דרך משמעותית בקידום הסכמי שכר בעלי מאפיינים מודרניים בשירות הציבורי. במסגרת ההסכם הוטמעו עקרונות רבים שאנו מקדמים בעת האחרונה, וביניהם פישוט מבנה השכר תוך ביטול עשרות ויותר רכיבי שכר ישנים, אחידות בשכר באופן שמקל על מעברי עובדים, למידה מתמדת לאורך שלבי הקריירה, שילוב כלים ניהוליים ועוד. הכול במטרה לשפר את השירות הסוציאלי במדינת ישראל ולאפשר תגמול טוב יותר ואופק קידום טוב יותר שיאפשרו משיכת עובדים נוספים למקצוע, ישמרו עובדים קיימים וכן ישפרו את השירות הניתן לציבור".

בעיני יו"ר איגוד העובדות והעובדים הסוציאליים, ענבל חרמוני, "הצלחנו להביא מתווה היסטורי של שינוי שורשי במבנה שכר העובדות הסוציאליות, יחד עם תוספות שכר בעלות כוללת של 200 מיליון שקל. מודל השכר שהנחנו על השולחן בשנת 2019 הושג במלואו".