ממשלת השינוי | טור סופ"ש

ביחד ולחוד: כנס הקיץ נפתח בתנופה, אבל הקואליציה מתקרבת אל קיצה

עבאס רושם הישגים על המובן מאליו, סער מבצר את מפלגתו והקמפיין של בנט מבצבץ • במקביל למאמצי שימור, בכירי הקואליציה לא מאמינים שתשרוד ומשפרים עמדות • ואיך קרה שח"כ יאיר גולן סיפק לאופוזיציה את תמונת הניצחון השבועית

מליאת הכנסת, 11.5 / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
מליאת הכנסת, 11.5 / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

בניגוד לתחזיות הקודרות, הקואליציה חגגה השבוע שורת ניצחונות תודעתיים: אישור חוק פיצוי לנפגעי האומיקרון בקריאה ראשונה, דחיית שתי הצעות אי אמון, החזרת רע"ם לשורות הקואליציה והעלמה מסדר היום של חמש הצעות חוק לפיזור הכנסת.

מאחורי הקלעים עבדו קשה במחלקת השימור מנכ"לית משרד ראש הממשלה החליפי נעמה שולץ, מזכיר הממשלה שלום שלמה, ראש הסגל של בנט טל גן צבי, יו"ר הקואליציה הנכנס בועז טופורובסקי (יש עתיד) והשר המקשר בין הכנסת לממשלה זאב אלקין.

הגזרים של עבאס

מנסור עבאס, שלרגע לא שקל באמת לפרק את הקואליציה ולסיים את הקריירה הפוליטית שלו, הצליח שוב לרשום לעצמו שורת הישגים בתמורה למובן מאליו. הוא דרש לשחרר את תקציבי החומש של החברה הערבית שנתקעו במשרדי הפנים, התחבורה והחינוך בשל ענייני ביורוקרטיה פוליטיים, וקיבל. אצל שקד למשל שוחררו השבוע 200 מיליון שקלים מתקציבי 2021 ו־2022 לטובת הרשויות במגזר הערבי שנתקעו בשל חסמים ביורוקרטיים. אחרי שעבאס זעם שהכסף לא עבר הוא קיבל טיפול וי.אי.פי ושקד הורתה לשחרר את הכספים לאלתר.

למעשה, מתברר כי אחת התלונות המרכזיות של עבאס השבוע הייתה בנוגע לתקציב הבלתי ממומש שהשיגה המפלגה במסגרת התקציב שאושר לפני חצי שנה. עבאס טען כי הוא לא ממנף הישגים ואין להצלחותיו אפקט פוליטי שבא לידי ביטוי בדעת הקהל בציבור הערבי. לכן השבוע בכירי הממשלה יצאו מגדרם כדי למפות את חסמי הביצוע ולהתיר אותם (בין היתר מול שקד), אבל גם כדי להציג את ההישגים שכבר בוצעו בפני מועצת השורא, מה שנקרא הסברה ובניית תוכנית לביצוע למחצית השנייה של 2022.

עוד בגזרת הגזרים לרע"ם, למרות הצהרות ראש הממשלה כי לדרישות עבאס אין השפעה על המדיניות הישראלית בהר הבית, בכירים אחרים התאמצו מאוד כדי להנכיח בפניו את שיתוף הפעולה עם הממלכה הירדנית באשר לקבלת ההחלטות בהר. כך יו"ר הרשימה קיבל הסברים מספקים ממשרד החוץ לקיומו של "ערוץ ירושלים", שבו עובדים במשרד מול הירדנים קרוב לעשור בכל הנוגע למתרחש במסגד אל-אקצא.

בנוסף להסברים, עבאס גם קיבל הבטחה להכנסת אנשי וואקף חדשים ונוספים להר שאמורים לבצע משימות אבטחה של המתפללים במסגד. בחזית אחרת (או שלא), הסיור המתוכנן של ועדת החינוך בראשות שרן השכל להר הבית ביום ירושלים עדיין בבחינה על ידי גורמי ביטחון שטרם נתנו את אישורם. עליית חברי הכנסת מהקואליציה להר הסתמנה כחזית נפיצה, הנטרול שלה מבעוד מועד יפשיר מעט מהמתח בגזרה הביטחונית-פוליטית שנוצר בשל השותפות עם רע"ם בקואליציה.

לעבור את הקיץ בשלום

באגף ימין של הממשלה פועל יו"ר תקווה חדשה גדעון סער כדי לבצר את מפלגתו מדליפת מתנגדים נוסח עידית סילמן. החשש המוצהר היה בנוגע ליו"ר הסיעה השכל, בניגוד להכחשותיה, והיא, כך לפחות טוענים שרים בכירים, "כבר לא מהווה סכנה". בגזרת סגן השר אביר קארה עובדים בממשלה בניסיון למסגר עבורו הישגים קטנים ומתמשכים בסוגיות בעלי העסקים כמו קידום רשת ביטחון לעצמאים והקלות נוספות ביבוא, לצד תמונות ופגישות רבות חשיבות ותיחזוק מתמיד בלשכת בנט.

במקביל, עבור ה"מתנדנד" הפוטנציאלי השלישי - ניר אורבך, עובדים במרץ בניסיון לסמן וי על דרישתו השלישית שתבטיח את הישארותו בממשלה: חיבור לחשמל של מאחזים ביהודה ושומרון. את התשתית מניחים זה זמן מה אנשי שר הביטחון גנץ ללא קשר לדרישת אורבך, אלא שבניגוד לבהילות הפוליטית נדרשת עוד עבודת הכנה שלא תלויה באילוציו של ראש הממשלה לאחזקת חברי מפלגתו שבסכנת זליגה.

וכך, כשכל צד מחזיק את אנשיו ככל הניתן כדי לדחות את היציאה לבחירות, ובעיקר כדי להיאבק על ניהול קמפיין בחירות מעמדת ראש הממשלה, ממשלת המיעוט בעלת המבנה הרופף קואליציונית שרדה את השבוע הראשון לחזרה מהפגרה. בשבוע הבא יתחדש המאבק נגד הצעות אי אמון ופיזור הכנסת, אך איש מבין בכירי הממשלה שאיתם ששוחחתי השבוע לא באמת מאמין שיצליחו לחצות בצוותא את קו הסיום של כנס הקיץ, 31 ביולי.

המאמץ של טופורובסקי

טופורובסקי שנכנס השבוע לנעליה של סילמן, גייס את תמיכת המשותפת מצד אחד, וימשיך לעשות זאת בכל הצבעה שיידרש, בעיקר בחוקים חברתיים, ומנגד מנסה להקטין מעט את החיכוך עם האופוזיציה באמצעות העברה בהסכמה של הצעות חוק מטעם חבריה. הבחירות שבאופק החזירו לרשימת הדרישות שמקדם יו"ר הקואליציה גם את מה שמכונים על ידי אנשי מחאת בלפור "חוקי הנאשם" שנועדו למנוע מנתניהו לחזור ולכהן כראש ממשלה (ולמרות התנגדות חלק מאנשי ימינה).

בראש ובראשונה מקדם טופורובסקי בשבועיים הקרובים את אישור חוק הגבלת כהונה שיזם שר המשפטים סער. זה נבלם רגע לפני אישורו בקריאה שלישית בסוף כנס החורף ואם לא יעבור בשבועיים האלו יידרש לחידוש הליכי החקיקה מתחילתם. לצד האתגרים שמצפים לו, סיים טופורובסקי את השבוע הראשון לכהונתו בשורת ניצחונות, למעט חריג אחד כאשר ח"כ יאיר גולן התמהמה בראיון טלוויזיוני בלשכתו והוביל לתבוסה בלתי מתוכננת בהצעת החוק להקמת ועדת חקירה לפרשת NSO, שעברה בקריאה טרומית.

מאמצי הגיוס באותה הצעת חוק התקיימו בשתי חזיתות: באחת יו"ר סיעת מרצ מיכל רוזין תרה אחרי גולן במהלך הקראת השמות והרחיקה עד לשירותים, בזמן שח"כ איתן גינזבורג פתח את מכשיר הטלפון שלו וגילה להפתעתו את חבר הכנסת החסר מככב באחד משידורי הטלוויזיה מלשכתו. בחזית אחרת היה זה ח"כ דודי אמסלם שהתראיין מהפרסה בסמוך למליאה, ננזף על ידי מנהלת סיעת הליכוד והובהל פנימה בדיוק בזמן כדי לנצח בהצבעה. באופוזיציה לא תיארו לעצמם שאת תמונת הניצחון השבועית שלהם יספק גולן ולא עבאס או אורבך.

בחירות רבותיי, בחירות

ביד אחת פועלים ראשי מפלגות הקואליציה כדי לשמר אותה מיום ליום, וביד השנייה הם פועלים בקמפיין בחירות. את הדוגמה הטובה ביותר לכך סיפקו השבוע יו"ר העבודה מרב מיכאלי ושר האוצר ליברמן שהציגו במסיבת עיתונאים הבטחת בחירות לחופשת לידה לאבות במסגרת התקציב הבא. הכותרות חגגו כאילו מדובר בחוק שכבר נכנס לספר החוקים, אלא שאף אחד בממשלה או בכנסת עוד לא יודע להסביר בכלל איך יעבור התקציב המדובר. בפגישה שערכו השבוע לפיד, בנט וליברמן הסכימו כי התקציב יהיה חד שנתי, ולפני כן בישיבת סיעת ישראל ביתנו הודיע ליברמן כי יעביר תקציב אחראי. מזל שהבטחות בחירות הן בחינם.

לאחר שסער השיק את הסלוגן "אנשי עשייה ולא דיבורים" בסיור סיעתי בגולן, השבוע יצא גם הקמפיין של בנט מהארון: "אחדות בעם". במסגרת נאומיו ביום הזיכרון ויום העצמאות חזר בנט על מוטיבים הקשורים בסכנת אחדות העם. אז היה עוד ניתן לטעות כי מדובר במסרים ברוח היום. כשהצליח השבוע לשים מילים דומות גם בפיו של הרצל (ביום הרצל במליאה) כבר היה קשה להתעלם מהקמפיין החדש: "הרצל הבין שכדי לקומם את הדבר המופלא הזה מדינה יהודית בארץ ישראל, יש נחיצות באחדות בעם... הרצל לא נרתע גם כאשר בחוגים השונים צמחה התנגדות עזה לפועלו וגם כשאנשים אמרו שהוא מוביל את העם היהודי לאסון", נאם בנט, ספק על חוזה המדינה ספק על עצמו.

אם לבחון לפי הסקרים האחרונים, בחירת המסרים מייצרת מגמה - סער הצליח לראשונה מזה חודשים ארוכים לעבור את אחוז החסימה ובנט מתייצב מעל שישה מנדטים ומתחזק. התמיכה בסקרים בימינה ותקווה חדשה מייצבת מעט את המפלגות ובעיקר את הפורשים הפוטנציאליים מתוכן, שלא ימהרו לעזוב כשהאופק התעסוקתי שלהם מתבהר.