משרד הפנים | בלעדי

משרד הפנים הפשיר השבוע 200 מיליון שקלים לדרישת רע"ם

בעקבות הלחץ שמופעל עליו בחברה הערבית, דרש עבאס שחרור כספים לרשויות הערביות ממשרדי הפנים, התחבורה והחינוך • משרד הפנים אישר השבוע שחרור כספים של 200 מיליון שקלים מתקציב 2022 • גורם בכיר ברע"ם אמר כי אין מדובר בהקלות שיפתחו את הדרך בפני ארגוני פשע להשתלט על כספים, אלא רק בהסרת בירוקרטיה

ח''כ מנסור עבאס, יו''ר רע''ם / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
ח''כ מנסור עבאס, יו''ר רע''ם / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

שרת הפנים איילת שקד הפשירה השבוע 200 מיליון שקלים מתקציבי הרשויות הערביות במשרד לדרישת יו"ר רע"ם מנסור עבאס. בפגישה שנערכה בכפר קאסם עם מנכ"לית משרד ראש הממשלה החליפי בעקבות הקפאת חברות רע"ם בקואליציה, דרש עבאס להפשיר את תקציבי החומש לחברה הערבית שאושרו בתקציב האחרון ולא הגיעו ליעדיהם.

בין היתר, בעקבות הלחץ שמופעל עליו בחברה הערבית, דרש עבאס שחרור כספים לרשויות הערביות ממשרדי הפנים, התחבורה והחינוך. בעקבות אותה פגישה קיבל כבר השבוע את אישור שחרור הכספים הראשון של 200 מיליון שקלים מתקציב 2022 של משרד הפנים.

נזכיר כי באוקטובר האחרון בעקבות חשיפת גלובס כי כספי החומש של התוכנית הקודמת למגזר הערבי הגיעו לידיהם של ארגוני הפשיעה במגזר, הודיעה שקד על הקמת מנגנון שיבחן את העברת הכספים במטרה שיגיעו ליעדיהם. במשרד הפנים העריכו שהיקף התופעה בשנים האחרונות הביא לזליגה של מאות מיליוני שקלים (ולפי הערכה במשרד אחר יותר ממיליארד שקל) שהגיעו לארגוני פשיעה וסייעו להם להתבסס ולהתעצם, לרכוש נשק ו"חיילים" ולממן את האשראי וההלוואות בשוק האפור לחברה הערבית. אלא שעד כה עבודת הבחינה במשרד הפנים לא הסתיימה, והכספים עודם תקועים במשרד הפנים.

הסרת חסמים נקודתית

לדברי גורמים במשרד הפנים, 200 מיליון השקלים שהופשרו כעת אינם חלק מכספי המכרזים שעשויים להגיע לידיים עוינות ומדובר בהסרת חסמים "בירוקרטיים" נקודתית.

רע"ם הרשמית לא מסרה תגובה עד לשעה זו. גורם בכיר בתנועה אמר כי אין מדובר בהקלות שיפתחו את הדרך בפני ארגוני פשע להשתלט על תקציבים. לטענתו מדובר רק בהסרת בירוקרטיה שלפעמים היה נדמה כי הוצבה בכוונה, כדי "למנוע מהרשויות הכי עניות בארץ את התקציבים המגיעים להן".

שרת הפנים איילת שקד / צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת
 שרת הפנים איילת שקד / צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת

ההקלות עוסקות ככל הנראה בתקציב שהתחייב לו משרד הפנים לרשויות המקומיות כדי לגשר על פערים במענקי האיזון, פערים הנוצרים משיטת החישוב שלפי הרשויות הערביות מפלה אותן. מדובר בתקציבים בהיקף של 200 מליון שקלים שהיו אמורים לעבור כבר בנובמבר סביב ההצבעות על אישור התקציב, אך לפי רע"ם והרשויות הערביות, הם מתעכבים.

גורם ממשלתי המעורה בתוכניות לחברה הערבית אומר כי בכל הקשור לתוכנית החומש הכלכלית-חברתית והתוכנית למניעת האלימות והפשע, הפיקוח על הקצאות הכספים דווקא התהדק, והוא נעשה בעיקר דרך משרדי הממשלה, חברות ממשלתיות וחברות ציבוריות שבפיקוח. לדבריו בימים אלה הוגשה טיוטת הצעתו של סגן השר לבטחון פנים יואב סגלוביץ' בנושא. סגלוביץ' עמד בראש גוף שבחן את הסוגיה והוציא טיוטת המלצות כיצד לנהוג בהקצאות הכספים כדי למנוע זליגה לארגוני הפשע.