ממשלה | פרשנות

מנסים לייצב את הספינה: הממשלה תתכנס לישיבה קצרה, ללא נושאים מעוררי מחלוקת

בלי החלטות כבדות משקל או התייחסות למשברים הקואליציוניים, לאירועי הטרור המתמשכים ולהלוויה של העיתונאית שירין אבו עאקלה, הממשלה תתכנס הבוקר לדיון שגרתי • סדר היום הדל של מעיד על הרצון של בנט ולפיד להימנע מחיכוכים ועימותים העלולים לזעזע עוד את הקואליציה • בינתיים, באופוזיציה מחכים בסבלנות

רה''מ נפתלי בנט, רה''מ החליפי ושר החוץ יאיר לפיד ושר הביטחון בני גנץ / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
רה''מ נפתלי בנט, רה''מ החליפי ושר החוץ יאיר לפיד ושר הביטחון בני גנץ / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

הממשלה תתכנס הבוקר (א') עם לוח זמנים קצר, ולכאורה שגרתי למדי, ללא החלטות כבדות משקל, או מעוררות מחלוקת. בין השאר, על סדר היום הטבות למפקדים במערך המילואים, החלטה על השקעות בתחום החקלאות בעיר אילת והקמת מה שמכונה "אגם מידע ממשלתי" בלמ"ס. יהיו גם אישורים של שינוי קוסמטי בהסכם הקואליציוני שבמסגרתם יועבר תקציב מוגדל לעיר הבירה ירושלים.

אין בסדר היום דבר על אירועי הטרור המתמשכים, העימותים המתרחבים עם הפלסטינים, הלוויה של העיתונאית שירין אבו עאקלה ו/או מינוי מוחמד בין זאיד לשליט האמירויות. גם לא על התפטרות השר מתן כהנא ומינויו מחדש לח"כ מטעם ימינה בכנסת במקום יום טוב כלפון.

בדברי הפתיחה של בנט הוא ידבר מן הסתם על מקצת האירועים הנ"ל וצפויים ויכוחים מסויימים בין השרים, אבל בפועל, דווקא סדר היום הרזה הזה מעיד על הרצון של בנט ולפיד להימנע מחיכוכים ועימותים העלולים לזעזע עוד את הקואליציה והממשלה. עימות אחד צפוי יהיה על האירועים הביטחוניים ועל העימות בין שוטרים לפלסטינים במסע הלוויה של עיתונאים שירין אבו עאקלה, עימות שמשך גינויים מכמה מדינות לרבות ארה"ב ואף מהאו"ם. מחלוקת אחרת היא בין השר גדעון סער לשר בני גנץ על פתיחת מחסום ארז לכניסת פועלים מרצועת עזה.

סער ציץ בטוויטר: "חידוש הכנסת פועלים מעזה לעבודה בישראל בעת הזאת - אינו צודק ואינו נכון. את סינואר וחמאס, שעוסקים בהסתה ובטרור ללא הפסקה, יש להוציא מאזור הנוחות שלהם".

אלא שגם בוועדת השרים לחקיקה לא עולים כמעט שום חוקים שנויים במחלוקת במיוחד של הקואליציה או השרים. שלושה חוקים שיעלו הם של משרד המשפטים, האחד תיקון לחוק הפטנטים, השני תיקון לחוק ההוצאה לפועל והשלישי חוק חדש באשר לסמכויות איסוף המידע מהיוצאים ונכנסים לישראל.

כלומר, אנו בתקופת ביניים שבה כל צד ומפלגה בוחנים את יחסי הכוחות ומתכוננים לקרבות היומיומיים על הישרדות הקואליציה, כשבמקביל הם פועלים להיות מוכנים גם לבחירות לכשיוכרזו. מקצת השרים ובהם אביגדור ליברמן, גדעון סער ויאיר לפיד סבורים שניתן יהיה להמשיך לפחות עד אישור התקציב סביב סוף הקיץ. העמדה שלהם מבוססת על ההנחה כי ניתן יהיה לקבל את תמיכת כל הקואליציה ומקצת מהאופוזיציה (אפילו באמצעות היעדרות) ובעיקר הכוונה למשותפת, תמורת סעיפים תקציביים.

בקואליציה נלחמים לשרוד, באופוזיציה משדרים סבלנות

בנט אחראי על מניעת המשך הדימום במפלגתו והתפטרות השר כהנא והרחקת חבר הכנסת המתנדנד כלפון, מעידה על כך. צעד פוליטי שלמעשה התבקש. בשלב הזה, השרה איילת שקד עדיין איתו והיא מגוייסת למאמצים הללו, עם זאת ההערכה הפוליטית היא כי אצלה מדובר בתיזמון ובאפשרויות שיעמדו בפניה להמשך, ולא בעיקרון של שמירת הקואליציה כמו אצל בנט.

סער מוודא שאיש ממפלגתו לא יזלוג ולפי מה שנאמר לי משם, "המצב נראה בסדר, אנחנו לא נהיה מהמפרקים". לפיד, שעדיין מקווה למשוך את הקואליציה עד לכניסתו למשרד ראש הממשלה, אחראי על תיק רע"ם, ותכיפות פגישותיו ושיחותיו עם מנסור עבאס גדולה מכל אישיות אחרת בזמן האחרון. עבאס עצמו הצליח בשלב הזה למנוע מרד ממשי נגדו, ובמועצת השורא שיכנע להישאר בקואליציה תוך שהוא מציג כמה הישגים, חלקם טרם התפרסמו, אחד מהם, הפשרת כספים מהירה יותר של מענקים לרשויות הערביות, חשפה הכתבת הפוליטית של גלובס שירית כהן אביטן בשבוע שעבר.

באופוזיציה ניסו לשדר בסוף השבוע שנדרשת סבלנות ומהלכי הפלת הממשלה לא יקרו בתוך יומיים, זאת לאחר שרע"ם הודיעה כי היא חוזרת לקואליציה, ומתן כהנא חזר לכנסת.