סייברארק | ראיון

מנכ"ל סייברארק: "היה קל מדי להשיג מימון בשנים האחרונות"

חברת אבטחת הסייבר הישראלית הקימה קרן של 30 מיליון דולר להשקעה בחברות סטארט-אפ מתחום הסייבר • אודי מוקדי: "יש יותר מיזמים ממה שלקוח יכול לעכל; אלה שמתחרים על המשבצות הקטנות - זה כבר מוגזם"

אודי מוקדי, מנכ''ל סייברארק / צילום: איל יצהר
אודי מוקדי, מנכ''ל סייברארק / צילום: איל יצהר

חברת אבטחת הסייבר סייברארק הודיעה בשבוע שעבר על הקמת קרן תאגידית, CyberArk Ventures, בהיקף של 30 מיליון דולר, שנועדה להשקעה בחברות סטארט-אפ מתחום הסייבר.

הקרן מצטרפת בהשקעות לקרנות ההון סיכון ונרוק, YL Ventures, Team8 Capital ו- Merlin. סייברארק נסחרת בנאסד"ק בשווי של 5.4 מיליארד דולר. היא מספקת פתרונות אבטחת סייבר בדגש על אבטחת זהויות בארגון, ונמצאת בעיצומו של שינוי המודל העסקי שלה ושל מעבר ממכירת רישיונות למכירת מנויים.

למרות העלייה החדה באיומי הסייבר ברחבי העולם, רוב מניות אבטחת הסייבר הבולטות נחלשו מאז תחילת השנה על רקע הסביבה המאקרו-כלכלית המאתגרת, הכוללת אינפלציה והעלאות ריבית, מלחמה באוקראינה וקשיים בשרשרת האספקה - כל הגורמים שמטלטלים את השווקים.

סייברארק איבדה מתחילת השנה 23%, לאחר שבסוף השבוע שעבר, לאחר שפרסמה את דוחות הרבעון הראשון והודיעה על הקמת הקרן, מנייתה נסחרה בעליות. מתחילת השנה, סייברארק הציגה ירידה מעט יותר גבוהה מירידת מדד אבטחת הסייבר Nasdaq CTA שאיבד כ-20%, אך נמוכה יותר מחברות אחרות, כמו Zscaler וסנטינל וואן, שאיבדו מעל מחצית משוויין.

ברבעון הראשון סייברארק צמחה ב-13% להכנסות של 128 מיליון דולר והציגה הפסד נקי Non-GAAP של 30 סנט למניה. ההפסד הנקי לפי כללי החשבונאות המקובלים (GAAP) היה 37.8 מיליון דולר, עלייה מהפסד של 15.2 מיליון דולר ברבעון המקביל, וזאת על רקע שינוי המודל העסקי, שפוגע בטווח הקצר בתוצאות.

נתון ה-ARR (הכנסות חוזרות שנתיות) הסתכם ב-427 מיליון דולר, וסייברארק מעלה את תחזית ה-ARR השנתית ל-535-541 מיליון דולר, צמיחה של 36%-38% לעומת 2021.

עם השקת הקרן, סייברארק הודיעה על שלוש השקעות ראשונות, שלושתן בחברות מישראל: Dig Security, שמספקת פתרונות לאיתור איומים בזמן אמת בנכסי מידע המתארחים בעננים ציבוריים; Enso Security, העוסקת בניהול אבטחת אפליקציות ו-Zero Networks מתחום פתרונות המיקרו-סגמנטציה המבוססים על זהויות.

"שילוש מנצח: רשתות, אפליקציות ודאטה"

אודי מוקדי, מייסד ומנכ"ל סייברארק, אמר כי "שלוש ההשקעות הראשונות שלנו הן שילוש מנצח של אבטחת רשתות, אבטחת אפליקציות ואבטחת דאטה", וכי הקרן היא התפתחות טבעית של האסטרטגיה העסקית של סייברארק, "ומעניקה לנו הזדמנות מרתקת לתמוך בגל הבא של החדשנות באבטחת סייבר, ולקדם אקוסיסטם של חברות פורצות דרך".

 
  

בשיחה עם גלובס מסביר מוקדי: "סייברארק רצה למרחקים ארוכים, ויש לנו חזון לבנות חברה גדולה ומובילת שוק בסייבר. יש בזה כל מיני ממדים - לקוחות, שותפים, מפיצים וכדומה, ותמיד חלמנו על ממד של זרוע השקעות אסטרטגית בסטארט-אפים, שמקדמת את האקוסיסטם של אבטחת הסייבר, ועוזרת לנו לעזור לסטארט-אפים".

למה דווקא עכשיו?
"למעשה אנחנו מפרסמים עכשיו, אבל עבדנו בשקט מסוף השנה שעברה והגענו לחברות הפורטפוליו הראשונות. יש לנו זווית מאוד מיוחדת, עם מעל 7,000 לקוחות בעולם, שאנחנו יכולים להתייעץ איתם. אני תמיד מפרגן לסטארט-אפים ומאמין שתמיד יש צורך בחדשנות, כי גם התוקפים בעולם הסייבר משקיעים ומחדשים, ויש כל כך הרבה שינויים עם המעבר לענן.

"אנחנו משקיעים בעצמנו בעולם אבטחת הזהויות במעבדות המחקר בארץ, אבל לקוחות מחפשים פתרונות לאתגרים חדשים בגלל המעבר לענן, שאינם בתחום הישיר של אבטחת זהויות, אלא משיקים להם. אנחנו מחפשים בחברות להשקעה צוותים חזקים עם חזון חדשני, ושיהיה להן מוצר והוכחה ראשונה שיש עניין בשוק, לא רק מצגת".

"לחבור לקרנות הון סיכון מובילות"

לדבריו, סייברארק תוכל לעזור לא רק פיננסית: "היינו שם, היינו סטארט-אפ לפני הרבה שנים (סייברארק הוקמה ב-1999, ש' ח' ו') ולא היה אקוסיסטם כמו היום, היינו צריכים ללמוד לבד הרבה דברים. אנחנו באים לסטארט-אפים כשותף ידידותי שיכול לקצר הרבה תהליכים, לחבר לצוותים שלנו, לייעץ על מוצר ושיווק ולתת מסלול מהיר".

איך השוויים היום של סטארט-אפים בעולם הסייבר? בשוק הציבורי כבר כמה חודשים ישנה ירידה במכפילים, זה אמור להשפיע גם על השוק הפרטי?
"לא נפרסם שוויי השקעה, אבל הגישה שלנו היא לחבור בעסקאות לקרנות הון סיכון מובילות, המומחיות שלנו היא טכנולוגיה, בניית שוק וקשר ללקוחות, ואנחנו זורמים עם הדינמיקה של השוק. באופן כללי אנחנו חברה שתמיד פעלה בשפיות, ונשקיע בשפיות.

"בכל מקרה, אנחנו מאמינים שיש קורלציה בין השווקים הציבוריים לפרטיים ומתחילים לראות את זה קורה (ירידת מכפילים, ש' ח' ו'). מה שמניע את סוג היזמים והקרנות שאנחנו חוברים אליהם זה לבנות משהו אמיתי, ולא מירוץ לשווי מנופח".

אין "אינפלציה" במספר חברות הסטארט-אפ באבטחת סייבר?
"יש יותר ממה שלקוח יכול לעכל. כשסייברארק הוקמה היה אפשר לספור על שלוש ידיים את חברות אבטחת המידע, היו אז 3-4 חברות ישראליות. היה קל מדי להקים ולהשיג מימון בשנים האחרונות, אבל באמת יש מקום לחדשנות בשוק, וטוב לעולם שסטארט-אפים יחפשו חדשנות במקומות שבהם השוק לא מבוסס. אז האמת היא באמצע, גם צריך סטארט-אפים אבל כל אלה שמתחרים על המשבצות הקטנות - זה כבר מוגזם".

איך נראה לך דור היזמים הנוכחי?
"לא אתייחס ספציפית להשקעות שביצענו, אלא באופן כללי. הם לומדים מאוד מהר. אני מזהה שצריך לפעמים להסביר להם שהחיים לא תמיד פשוטים ושצריך להתכונן למהמורות, ולספר להם צ'יזבטים כדי שיבינו. מצד שני זה דור של יזמים שלומדים מהר, באים מאוד מוכנים, מכירים את כל מושגי ההשקעה וקונספטים חדשים של שיווק. הם לא מחכים לגיוס כדי לחשוב על האתגרים, הם רעבים וריאליים. אני דואג להפחיד אותם קצת אבל בטוב, שיהיו מוכנים גם לגשם. אם יש נחישות ויודעים לנהל את הכסף - ולא תמיד יודעים - אפשר להגיע להצלחה".

הקרן תשקיע רק בישראל?
"המנדט הוא לכל העולם אבל שלוש ההשקעות הראשונות בישראל. זה חלק מהגשמת החזון של להתחבר לאקוסיסטם ולמנף את החוזקה שלנו בישראל".

יש יעד של מספר השקעות בשנה?
"אנחנו מכוונים לכמה השקעות בשנה, אבל העיקר זה האיכות ולא הכמות. זו קרן פנימית אז אין לחצים כמו קרנות שצריכות להראות למשקיעים כמה השקיעו".