האם הגידול בהתנחלויות מגיע מתושבים שעזבו את הקו הירוק?

מספר התושבים בהתנחלויות גדל? בשנים האחרונות זה בעיקר בזכות ריבוי טבעי • המשרוקית של גלובס

ח"כ מוסי רז, מרצ. מעבירים לראשון, כאן ב’, 7.5.22 / צילום: שלומי יוסף
ח"כ מוסי רז, מרצ. מעבירים לראשון, כאן ב’, 7.5.22 / צילום: שלומי יוסף

האם הבנייה החדשה שאושרה לאחרונה בשטחי יהודה ושומרון נועדה לענות על צרכי הריבוי הטבעי של האוכלוסייה שם, או שהיא נועדה לאפשר לעוד ישראלים לעבור מתוך תחומי הקו הירוק אל שטחי הגדה? כשח"כ מוסי רז התייחס להתפתחויות האחרונות בהקשר הזה, הוא העלה טענה כללית יותר: "איך גדלה האוכלוסייה הזאת (של המתנחלים) מאז הסכמי אוסלו פי חמישה? ממאה אלף לחצי מיליון? זה ודאי לא גידול טבעי".

אז מה היה משמעותי יותר מבחינת מפעל ההתנחלויות בתקופה שהזכיר רז? מעבר של תושבים מתוך הקו הירוק או גידול טבעי? בדקנו. ראשית לנתונים בתקופה שאותה הזכיר רז. לפי הלמ"ס, ב-1993, אז נחתמו הסכמי אוסלו, עמדה אוכלוסיית היהודים ביו"ש על 103 אלף איש. בתחילת 2021, הנתונים המעודכנים ביותר שבנמצא, מנתה האוכלוסייה הזאת כ-442 אלף איש. כלומר, במהלך התקופה הרלוונטית צמחה האוכלוסייה שבה אנו עוסקים פי 4.5, בדומה לדבריו של רז (הנתונים לא כוללים את תושבי השכונות היהודיות במזרח ירושלים שסופחו לישראל).

וממה מורכב הגידול הזה? מניתוח הנתונים עולה כי בתקופה הראשונה שנכללת בתוך טווח הזמן שהגדיר רז, אכן רוב הגידול נבע מהגירה אל השטחים. כך, למשל, ב-1996, עמד מאזן ההגירה לשטחי יו"ש (תושבים מתוך הקו הירוק שעברו להתנחלויות פחות תושבי התנחלויות שעשו את המעבר ההפוך, בתוספת עולים שהגיעו מחו"ל) על 6,600 איש, בעוד שהתושבים שהתווספו באותה שנה הודות לריבוי טבעי מסתכמים בכ-4,400. המגמה הזאת נמשכת עד שנת 2000 (כולל). אלא שמ-2001 - אולי בעקבות האינתיפאדה השנייה שפרצה בשלהי השנה הקודמת - התמונה מתהפכת. מאזן ההגירה החיובי הולך וקטן בעוד הריבוי הטבעי הולך וגדל. כך, למשל, ב-2011 הסתכם הריבוי הטבעי ב-10,800 איש בעוד מאזן ההגירה עמד על 3,600 איש בלבד.

נקודת מפנה נוספת אפשר לאתר בשנים האחרונות החל מ-2016. בשנים אלו רואים כי גם ללא קשר לריבוי הטבעי (שבאופן מובן הופך משמעותי יותר במספרים מוחלטים ככל שהאוכלוסייה גדלה), מאזן ההגירה החיובי הולך ופחות ל-2,000 איש בשנה ומטה, עד שב-2020 הוא הופך לשלילי: ללא הריבוי הטבעי באותה שנה, הייתה אוכלוסיית התושבים היהודיים ביו"ש מצטמצמת בכ-2,000 איש.

 

מי אחראי לאותו גידול טבעי שהולך והופך משמעותי יותר? בלמ"ס טרם פרסמו נתונים סופיים ל-2021, אך מנתונים חלקיים של הארגון שהעביר לנו ד"ר שאול אריאלי, חוקר מומחה לסכסוך הישראלי-פלסטיני, מתקבלת תמונה מעניינת למדי: סך הגידול הטבעי באותה שנה עמד על 12,600 איש, כשכמעט מחצית ממנו, 5,600 נפש, הגיע משני יישובים בלבד: הערים החרדיות מודיעין עילית וביתר עילית. אגב, גם ביישובים הללו מאזן ההגירה הוא שלילי, אך הילודה הגבוהה בהם "מפצה" על כך. במקומות אחרים, כמו בית אל או מעלה אדומים, הילודה לא מספיקה כדי לפצות והמאזן הכולל בהם (ריבוי טבעי בתוספת הגירה) היה שלילי ב-2021.

ד"ר אריאלי, שכאמור חוקר את הנושא, אומר כי "ב-2021 הנתונים באופן מוחלט קובעים שכל הגידול השנתי של ביו"ש מבוסס על ריבוי טבעי". הריבוי הטבעי הזה, נזכיר, הוא חריג גם ביחס לנתונים שנרשמים באזורים אחרים בארץ. לפי הלמ"ס, מחוז יהודה ושומרון הוא המחוז שבו שיעור הילודה באוכלוסייה היהודית הוא הגבוה ביותר בישראל: 29 לידות לכל 1,000 נפשות, בהשוואה לממוצע הארצי שעומד על 18.5.

באופן מעט מפתיע דבריו של ד"ר אריאלי מקבלים חיזוק מסוים מדברים שציטטנו בבדיקה קודמת בנושא מתוך הדוח השנתי של מועצת יש"ע ל-2018. "אחוז הגידול הנובע מילודה טבעית הולך וגדל, והגידול כתוצאה מהגירה פנימה הולך וקטן עקב חוסר ביחידות דיור", נכתב שם.

גם בבדיקה הזאת פנינו למועצת יש"ע כדי להבין האם יש בידם פילוח שונה של צמיחת האוכלוסייה בהתנחלויות, והאופן שבו משפיעים עליה הגידול הטבעי מחד ומאזן ההגירה מאידך. במועצה הסבירו לנו כי הם מציגים מדי שנה סיכום שנתי, "המבוסס על אותם נתונים של משרד הפנים בשילוב עם מידע הקיים ברשויות המקומיות בשטחים. ב-2020 המספרים שלהם היו שונים במעט מאלו של הלמ"ס - הגידול באוכלוסייה שהציגה מועצת יש"ע עמד על 12 אלף, לעומת עשרת אלפים של הלמ"ס - אלא שבכל בנוגע לפילוח הנתונים, במועצת יש"ע לא היו יכולים להציע לנו מקור אלטרנטיבי. דוחות המועצה לא כוללים את הפילוח לגורמי גידול האוכלוסייה, כך שלא ניתן להסתייע בהם לבדיקת דבריו של רז.

מטעמו של ח"כ מוסי רז נמסר בתגובה: "אוכלוסיית המתנחלים גדלה ב-55 השנים האחרונות מ-0 לחצי מיליון, ומאז הסכמי אוסלו מ-100 אלף לחצי מיליון. כמובן שחלק מהגידול הזה הוא גידול טבעי, אך חלקו, ואין על כך מחלוקת, תוצאה של הגירה. בהסתכלות כוללת כמות הבנייה לאורך השנים הללו, בהן הנהגת המתנחלים התלוננה שוב ושוב על הקפאת בנייה, הספיקה כדי להכיל לא רק את הגידול הטבעי אלא גם את ההגירה לאזור. לצערי, מפעל ההתנחלויות שהוא לא מוסרי, לא חוקי ומסכן את בטחון ועתיד אזרחי ישראל והאזור כולו ממשיך לשגשג ולהתרחב".

ממועצת יש"ע נמסר כי "המציאות בשטח מראה בבירור כי גידול האוכלוסייה ביהודה ושומרון לא נובע רק מריבוי טבעי. ישנם עשרות יזמים שבונים בפרויקטים שונים ברחבי יהודה ושומרון בניגוד לעבר שהיו יזמים מועטים. יזמים מגיעים לאור הביקוש וההצלחה כפי שבא לידי ביטוי בביקוש ובמחירי הדירות בהתיישבות. אנחנו שמחים ומברכים על כך שהיישובים ביהודה ושומרון מורכבים מאוכלוסייה צעירה ומזוגות צעירים עם ילדים. זה מביא לחיי קהילה תוססים ומסגרות חינוך שונות. אנו מזמינים עוד ועוד משפחות צעירות להגיע".

בשורה התחתונה: דבריו של רז לא נכונים ברובם. אמנם, בתחילת התקופה שאותה הוא הזכיר רוב הגידול של האוכלוסייה היהודית ביו"ש נבע מהגירה מתחומי הקו הירוק. יחד עם זאת, החל מ-2001 מאזן ההגירה החיובי הולך ומצטמצם, ובשנים האחרונות הוא אף קטן עוד יותר עד שב-2020 הפך לשלילי.

תחקיר: אורי כהן

לבדיקה המלאה לחצו כאן

שם: מוסי רז
מפלגה: מרצ
תאריך: 7.5
ציטוט: "איך גדלה האוכלוסייה הזאת מאז הסכמי אוסלו פי 5, ממאה אלף לחצי מיליון? זה ודאי לא גידול טבעי".
ציון: לא נכון ברובו

חבר הכנסת מוסי רז התראיין במוצאי שבת ה-7.5 ל"מעבירים לראשון" ברשת ב' ונשאל על התכנית לאשר כ-4,000 יחידות דיור חדשות בשטחי יהודה ושומרון. רז דחה את טענות ראשי המתנחלים, לפיהן קיימת מצוקת דיור בשטחים והבנייה תספק בקושי רק את הריבוי הטבעי של האוכלוסייה שם, והתעקש כי הבנייה נועדה לשמש תושבים שעוברים מתוך גבולות הקו הירוק אל מעבר לו. "55 שנה עוד מעט נציגי המתנחלים אומרים 'זה לא מספיק', ועם כל הבכי הזה של לא מספיק, אוכלוסיית ההתנחלויות גדלה מ-0 לחצי מיליון. אם זה לא מספיק איך גדל מ-0 לחצי מיליון? זה ודאי לא גידול טבעי. איך גדלה האוכלוסייה הזאת מאז הסכמי אוסלו פי 5, ממאה אלף לחצי מיליון? זה ודאי לא גידול טבעי".

בדקנו מה המקור לגידול האוכלוסיה בשטחים.

רז אמנם נשאל על אירועי הימים האחרונים, אך בתשובתו התייחס למפעל ההתנחלויות מאז הקמתו לאחר מלחמת ששת הימים ובייחוד מאז הסכמי אוסלו ועד היום. ראשית נציין כי לפי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, אוכלוסיית יו"ש מנתה בתחילת 1993 כ-103 אלף תושבים, ובתחילת 2021 מנתה כבר מעל 442 אלף.

הלשכה מפרסמת מדי שנה את השנתון הסטטיסטי לישראל, המכיל נתונים רבים על המדינה. בין היתר נסקרים ומבוארים שינוי האוכלוסיה שקרו בכל שנה. לגבי השנים הראשונות שלאחר ההסכמי אוסלו, נראה שרז צודק - מדי שנה מספר האנשים שעברו להתגורר מעבר לקו הירוק היה גבוה, ואף גבוה משמעותית מהמגמה ההפוכה - כלומר מספר האנשים שעברו מהשטחים לתוך גבולות ישראל הריבונית. ב-1996, לדוגמא, כ-15 אלף בני אדם עברו לגור בשטחים, אך 8 אלף עברו מהשטחים חזרה לגבולות הקו הירוק, כך שהמאזן הכללי עמד על 7 אלף. מאזן שנתי זה נע בין 5 אלף ל-7.5 אלף עד שנת 2000. בתחילת שנות ה-2000 התרחשה צניחה בהגירה הכללית (נכנסים פחות יוצאים מהשטחים): 2.6 אלף ב-2001, 4.3 אלף ב-2002 ו-3.7 אלף ב-2003. ב-2005 ההגירה הכוללת לשטחים כבר ירדה ל-700 איש ואישה בלבד, (עד שנה זו הנתונים מתייחסים ליו"ש ועזה) אלא שלאחר ההתנתקות היא זינקה חזרה ל-5 אלף. מאז, ההגירה בירידה מתמדת ועקבית וב-2020 אף הייתה שלילית, כלומר יותר אנשים עזבו את השטחים מאשר עברו להתגורר שם.

עם זאת, לפי השנתון האחרון שפורסם במלואו, בשנה זו, 2020, גדלה אוכלוסיית יו"ש בכ-10,000 בני אדם. אם מאזן ההגירה היה שלילי, מה היה המקור לגידול הזה? בדיוק אותו ריבוי טבעי שלטענת רז זניח: ב-2020, ההפרש בין מספר הלידות למספר הפטירות (להלן: ריבוי טבעי) ביו"ש היה 12,200, מה שפיצה על ההגירה השלילית של 2000 בני אדם. כלומר, לא רק שהריבוי הטבעי היה המקור היחיד לגידול באוכלוסיה, הוא אפילו נפגע מעט בעקבות הגירה שלילית מהשטחים לישראל.

טרם פורסם שנתון 2022, כך שמידע מלא על שנת 2021 עדיין לא קיים, אך הלמ"ס כן פרסם נתונים ראשוניים, שמראים כי מגמה זו נמשכה גם בשנה האחרונה. בסקירה של התנחלויות ומועצות אזוריות בשטחים המכילות 2,000 תושבים ומעלה שהעביר לנו אל"מ (במיל') שאול אריאלי, חוקר ומומחה לסכסוך הישראלי-פלסטיני, נמצא כי אלו גדלו בכ-13,500 תושבים חדשים בשנה האחרונה. 12,600 מתוכם הם כתוצאה של ריבוי טבעי, בעוד מאזן ההגירה מישראל לשטחים נותר שלילי (19-): בסך הכל עזבו יותר משעברו להתגורר בהתנחלויות. עם זאת, מאזן ההגירה מחו"ל (כמה עולים השתקעו בשטחים לעומת כמה מתנחלים היגרו למחוץ למדינת ישראל) היה חיובי ועמד על 860.

המספרים של 2021 מעלים נקודה מעניינת נוספת: מתוך אותו ריבוי טבעי של 12,600, כמעט מחצית - מעל 5,600 - התרחש רק בשתי ערים, מודיעין עילית ובית"ר עילית החרדיות. מאזן ההגירה השלילי בשתי ערים אלו, אגב, היה גבוה במיוחד, אך כמובן "פוצה" על ידי הילודה הגבוהה. במקומות אחרים, הילודה הנמוכה יחסית לא הספיקה כדי לכסות על עזיבת התושבים. בבית אל מאזן גידול האוכלוסיה הכללי (ריבוי טבעי+הגירה+הגירת חו"ל) היה שלילי ב-2021. כך גם במעלה אדומים, שם הריבוי הטבעי עמד על 552, ההגירה מחו"ל לעיר עמדה על 72, אך ההגירה לישראל עמדה על 937 תושבים.

"בערים האלה בדצמבר 2021 היו פחות תושבים מבדצמבר 2020, ואז היו פחות מבדצמבר 2019", הסביר אריאלי. "זה כבר גידול שלילי, לא רק מאזן הגירה שלילי. הריבוי הטבעי נמוך, ומאזן ההגירה שלילי כל כך גבוה, שזה לא מפצה. אבל מה מועצת יש"ע עושה כדי לבלבל את הציבור? מחברים את כל הערים ביחד, ואומרים 'הנה יש גידול שנתי חיובי וגבוה'. ברור, אבל זה רק של שתי הערים החרדיות.

ב-2021 הנתונים באופן מוחלט קובעים שכל הגידול השנתי של איו"ש מבוסס על ריבוי טבעי. בסך הכל, מאזן הגירה הכולל הוא שלילי בשנתיים האחרונות".

כלומר, בשנתיים האחרונות הריבוי הטבעי היה הגורם המכריע לגידול האוכלוסיה בשטחים, בהשוואה למאזן ההגירה עם ישראל. ב-2020, השנה האחרונה שלגביה יש את כלל הנתונים, מאזן ההגירה כאמור בכלל היה שלילי. זה אמנם מהווה שיא שלילי של השנים האחרונות, אבל מדובר בסך הכל בהמשך של מגמה יציבה וברורה. כפי שהראינו בבדיקה קודמת, בעשור האחרון רכיב הריבוי הטבעי מתוך מאזן גידול האוכלוסיה בשטחים היווה מדי שנה את הרוב המכריע. ב-2019 אוכלוסיית יו"ש היהודית גדלה בכ-13.7 אלף איש, 12.4 אלף מתוכם כתוצאה מריבוי טבעי, ורק 1,300 כתוצאה מהגירה (רובם עולים מחו"ל ולא תושבי ישראל). ב-2018, להתנחלויות נוספו 14.1 אלף בני אדם, 12.6 אלף מהם מריבוי טבעי. ב-2017, מתוך גידול דומה של 14.1 אלף תושבים, 12.1 אלף היו כתוצאה מריבוי טבעי. ב-2016 אוכלוסיית יו"ש צמחה ב-13.2 בני אדם, 12.1 אלף מהם בריבוי טבעי. ב-2015 ההתנחלויות גדלו ב-15.2 אלף איש, 11.8 אלף מהם בריבוי טבעי. וכו' וכו'.

הריבוי הטבעי אינו סתם מהווה את הנתח העיקרי מתוך גידול האוכלוסיה ביו"ש. לפי הלמ"ס, מדובר במחוז הישראלי בו שיעור הילודה באוכלוסיה היהודית הוא הגבוה ביותר - 29 לידות לכל 1000 נפשות, בהשוואה לממוצע הארצי של 18.5.

יש לציין כי המספרים שמציג הלמ"ס, המסתמכים על רישומי כתובת ברשות האוכלוסין וההגירה, אינם היחידים. גם מועצת יש"ע מציגה מדי שנה סיכום שנתי, המבוסס לטענתה על אותם נתונים של משרד הפנים בשילוב עם מידע הקיים ברשויות המקומיות בשטחים. ב-2020 המספרים היו שונים במעט מאלו של הלמ"ס - הגידול באוכלוסיה שהציגה מועצת יש"ע עמד על 12 אלף, לעומת 10 אלף של הלמ"ס. עם זאת, בדו"ח האחרון של יש"ע לא מתבצע הפילוח לגורמי גידול האוכלוסיה, כך שלא ניתן לדעת איך החלוקה בין ריבוי טבעי למאזן הגירה נראית או להשוות אותה עם נתוני הלמ"ס.

בבדיקה קודמת של המשרוקית מצאנו כי ביש"ע דווקא מסכימים עם ההערכות של אריאלי, וסותרים גם הם את דבריו של רז: "אחוז הגידול הנובע מילודה טבעית הולך וגדל והגידול כתוצאה מהגירה פנימה הולך וקטן עקב חוסר ביחידות דיור", התלוננו במועצה בדו"ח השנתי שפרסמו בינואר 2019.

לסיכום, רז צודק בכך שמאז הסכמי אוסלו עברו לגור בשטחים מאות אלפי יהודים. עם זאת, מאות אלפים גם יצאו מהשטחים וחזרו לגור בתוך גבולות המדינה, ובניגוד לדברי רז, רכיב הריבוי הטבעי כמנוע לגידול האוכלוסיה ביו"ש היה מאז ומתמיד גורם מרכזי. בשנים האחרונות הוא אף הפך כמעט לגורם הבלעדי, וב-2020 כבר היה הסיבה היחידה לצמיחת האוכלוסייה, כשמאזן ההגירה ליו"ש הפך שלילי. לכן דבריו לא נכונים ברובם.

תגובת ח"כ מוסי רז: "אוכלוסיית המתנחלים גדלה ב-55 השנים האחרונות מ-0 לחצי מיליון, ומאז הסכמי אוסלו מ-100 אלף לחצי מיליון. כמובן שחלק מהגידול הזה הוא גידול טבעי, אך חלקו, ואין על כך מחלוקת, תוצאה של הגירה. בהסתכלות כוללת כמות הבנייה לאורך השנים הללו, בהן הנהגת המתנחלים התלוננה שוב ושוב על הקפאת בניה, הספיקה כדי להכיל לא רק את הגידול הטבעי אלא גם את ההגירה לאיזור. לצערי, מפעל ההתנחלויות שהוא לא מוסרי, לא חוקי ומסכן את בטחון ועתיד אזרחי ישראל והאיזור כולו ממשיך לשגשג ולהתרחב.

תגובת מועצת יש״ע: "דו"ח נתוני אוכלוסייה ביהודה שומרון ובקעת הירדן שמועצת יש"ע מפרסמת מדי שנה מבוסס על נתוני משרד הפנים- כל התושבים שכתובתם רשומה במשרד הפנים באחת מעשרים וארבע הרשויות ביהודה, שומרון ובבקעת הירדן. בנוסף, המציאות בשטח מראה בבירור כי גידול האוכלוסייה ביהודה ושומרון לא נובע רק מריבוי טבעי. ישנם עשרות יזמים שבונים בפרויקטים שונים ברחבי יהודה ושומרון בניגוד לעבר שהיו יזמים מועטים. יזמים מגיעים לאור הביקוש וההצלחה כפי שבא לידי ביטוי בביקוש ובמחירי הדירות בהתיישבות.

"אנחנו שמחים ומברכים על כך שהיישובים ביהודה ושומרון מורכבים מאוכלוסייה צעירה ומזוגות צעירים עם ילדים. זה מביא לחיי קהילה תוססים ומסגרות חינוך שונות. אנו מזמינים עוד ועוד משפחות צעירות להגיע".