האם מספר היהודים מעבר לקו הירוק הוכפל בעשור של נתניהו?

רה"מ נתניהו התגאה בגלי ישראל בזינוק במספר יהודי יהודה ושומרון. כמה הטענה הזו מחוברת לקרקע? • המשרוקית של גלובס

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: אלכס קולומויסקי, "ידיעות אחרונות"
ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: אלכס קולומויסקי, "ידיעות אחרונות"

בראיון לגלי ישראל ניסה מתי טוכפלד לאגף את ראש הממשלה מימין. "היית בגוש עציון, דיברת שוב על הסדרת ההתיישבות הצעירה. למה שהמתיישבים יאמינו להבטחות אחרי כל כך הרבה שנים?" נתניהו לא התבלבל. "אני עבדתי והגנתי על ההתיישבות כמו שאף ראש ממשלה לא עשה!" הוא קבע. למרות הלחץ האמריקאי ולמרות השותפים הקואליציוניים שתקעו מקלות בגלגלים, הוא אמר, "ההתיישבות בתקופתי פורחת, נבנית, משגשגת! ודבר מעניין הוא שאוכלוסיית יהודה ושומרון בעשור האחרון הכפילה את עצמה. חרף כל הקשיים, היא הכפילה!".

נתניהו כנראה לא דיבר לתפארת המליצה. הוא חזר על המספר הזה גם בראיון לניב רסקין בקשת 12. "עמדתי מול נשיאי ארה"ב, כולל הנשיא אובמה שאמר לי ‘אל תבנה Not one brick, אפילו לבנה אחת, אפילו לא ב-Gilo’. ברוך ה’, הכפלנו את האוכלוסייה שם!".

האם יש לטענה הזאת אחיזה במציאות? נסתכל.

אם נתייחס לניסוח המדויק של נתניהו, רוב אוכלוסיית יהודה ושומרון מורכבת בכלל מפלסטיניות ופלסטינים. לפי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה הפלסטינית, שמשמשים גם את הרשויות בישראל, כשנתניהו התמנה לראשות הממשלה ב-2009 האוכלוסייה הזאת מנתה כ-2,430,000 נפש. כעבור עשור, ב-2019, היא גדלה ל-2,987,000 נפש. זו עלייה של 23% - פחות מרבע. אבל נתניהו התכוון כמובן לתושבות ולתושבים היהודים. מה אומרים עליהם מספרי למ"ס שלנו? ובכן: בסוף 2009 חיו ביהודה ושומרון 290 אלף יהודיות ויהודים בערך. בסוף 2019 (השנה האחרונה שיש לגביה נתונים) - 432 אלף. באחוזים: גידול של 49%. למועצת יש"ע יש ספירה אחרת ונדיבה קצת יותר, 313 אלף ב-2009 לעומת 464 אלף ב-2019. אבל באחוזים השינוי כמעט זהה.

שימו לב שזה לא מעט. מדובר בגידול של 4.2% בשנה, בממוצע, לעומת 1.9% בישראל כולה. אבל כשבודקים מקרוב, רואים שהתהליך האט במרוצת העשור: ב-2009 האוכלוסייה גדלה ב-5.6%; ב-2019 רק ב-3.2%.

אנשי מועצת יש"ע טענו בהודעה לעיתונות ב-2018 שבהאטה אשמה עצירת הבנייה. "הגידול הנובע מילודה הולך וגדל, והגידול כתוצאה מהגירה פנימה הולך וקטן עקב חוסר ביחידות דיור". נתוני למ"ס (ראו תרשים) מתיישבים עם הטענה הזאת: גידול האוכלוסייה שמקורו בהשתקעות של ישראלים ועולים חדשים צנח מ-4,100 איש ואישה בתחילת כהונת נתניהו ל-1,000 בלבד ב-2019.

בשורה התחתונה: דברי נתניהו לא נכונים. האוכלוסייה היהודית מעבר לקו הירוק גדלה מאז 2019 בחצי בערך, ומעבר יהודים לאזור פחת מאוד. האוכלוסייה הפלסטינית במקום גדלה באותה תקופה בפחות מרבע.

 
  

בשורה התחתונה: דברי נתניהו לא נכונים. האוכלוסייה היהודית מעבר לקו הירוק גדלה מאז 2019 בחצי בערך, ומעבר יהודים לאזור פחת מאוד. האוכלוסייה הפלסטינית במקום גדלה באותה תקופה בפחות מרבע.

תחקיר: נעה ברק