הצעת פשרה לחקלאים: מחירי המים יסובסדו מתקציב המדינה

עפ"י רשות המים, החקלאים היום מסובסדים בהיקף של בין 350 ל-500 מיליון שקל בשנה, וכדי לכסות את עלויותיהם האמיתיות, תעריף המים השפירים לחקלאות נדרש לעלות משמעותית • בסוף המו"מ, שצפוי להימשך כשלושה שבועות, תצא רשות המים לשימוע ציבורי כדי לשמוע את עמדות הציבור ובעלי האינטרסים בנושא

מערכות השקיה בחממה / צילום: יח''צ
מערכות השקיה בחממה / צילום: יח''צ

רשות המים נערכת לרפורמה משמעותית במחירי המים לחקלאות. על פי רשות המים, החקלאים היום מסובסדים בהיקף של בין 350 ל-500 מיליון שקל בשנה, וכדי לכסות את עלויותיהם האמיתיות, תעריף המים השפירים לחקלאות נדרש לעלות משמעותית.
כעת, הצעה חדשה שעומדת על הפרק ונדונה בין הצדדים היא סבסוד ישיר של מחירי המים מבסיס התקציב. אך לכך דרושה הסכמת משרד האוצר, שבינו לבין ארגוני החקלאים מתנהל כעת המשא-ומתן.

מי יממן את הפחתת מחירי המים?

המים בישראל נחשבים זולים, למרות מיעוט מקורות המים: בין 6.4 ל-11.5 שקל למ"ק, לא כולל מע"מ, לצרכנים ביתיים ולתעשייה. במונחי כוח קנייה, ממוצע מחיר המים ב-OECD גבוה פי שלושה מהמקובל בישראל. עם זאת, מחיר המים הנוכחי לחקלאים (1.71 שקל למ"ק) מסובסד באמצעות מחירים גבוהים יותר לצרכנים הביתיים והתעשייתיים.

במסגרת ההצעה המקורית, רשות המים ומשרד האוצר יזמו רפורמה הכוללת מהלך הדרגתי במסגרתו מחירי המים לחקלאות יעלו ב-45% - עד לעלות הפקתם האמיתית. כך, מחירי המים יירדו ב-8% עד 10%. ירידה זו תתבטא הן ישירות בחשבון המים הפרטי, והן בעקיפין ביוקר המחיה הכללי דרך תשומות הייצור התעשייתי. כך, אמרו אז באוצר, יהיה אפשר לבטל את המגבלות על החקלאים ולאפשר למנגנון המחירים להקצות את המים.
אלא שההצעה להעלות את מחירי המים לחקלאות הביאה להתנגדות מצד ארגוני החקלאים, שמנהלים במקביל מאבק גם נגד הורדות המכסים על פירות וירקות.

החלק הראשון של הרפורמה, שכולל העלאת מחירי המים לחקלאים ב-25 אגורות למ"ק לאורך שנתיים, היה אמור לצאת לשימוע ציבורי לפני כשבוע - אך זה נדחה כדי לנסות ולהגיע לפשרה. בעוד שיש לרשות המים את הסמכות לשנות תעריפים ולהחיל את הרפורמה גם ללא הסכמת ארגוני החקלאים, הם החליטו לעכב אותה "מתוך רצון לתת למשרד האוצר ונציגי החקלאים להגיע להסכמות לגבי אופן הסיוע לחקלאים שלא דרך תעריף המים".

כאמור, ההצעה שעומדת כעת על הפרק היא סבסוד ישיר של מחירי המים מבסיס התקציב.

"לא על חשבון הצרכנים הביתיים"

בעיני רשות המים, "כבר שנים רבות שהציבור בישראל מסבסד את תעריפי המים לחקלאות בהיקף של מאות מיליוני שקלים בכל שנה. רשות המים מחויבת לפעול לביטול סבסוד זה והעמדת התעריף בגובה העלות. אין עוררין שנדרש סיוע ותמיכה לחקלאות, אך הוא לא יכול לבוא על חשבון צרכני המים הביתי והתעשייתי".

בסוף המשא-ומתן, שצפוי להימשך כשלושה שבועות, תצא רשות המים לשימוע ציבורי כדי לשמוע את עמדות הציבור ובעלי האינטרסים בנושא. בסופו, בהנחה שיגיעו לפתרון מוסכם או שיחליטו להמשיך ברפורמה למרות שלא יגיעו להסכמה - רשות המים תוכל לשנות את התעריפים ולאזן את מחירי המים.

מהתאחדות חקלאי ישראל לא נמסרה תגובה.