צניחה של עשרות אחוזים במחיר השוק? גורמים בעסקת ווישור-איילון משדרים עסקים כרגיל

העסקה שהפתיעה את ענף הביטוח נראית כדאית פחות: מיליונר ההייטק צבי ברק אמור להשקיע 270 מיליון שקל בווישור, לפי שווי של יותר מכפול ביחס למחיר השוק של חברת הביטוח הדיגיטלי • ווישור עצמה אמורה לרכוש את השליטה באיילון בפרמיה שתפחה לכ-80% • מקורבים לעסקה מתעקשים: המחיר לא צפוי להשתנות

אמיל וינשל (מימין) וניצן צעיר־הרים, מייסדי ווישור / צילום: איל יצהר
אמיל וינשל (מימין) וניצן צעיר־הרים, מייסדי ווישור / צילום: איל יצהר

בשנתיים האחרונות התבצעה שורה של עסקאות גדולות בין הגופים המוסדיים בישראל, החל מרכישת בית ההשקעות פסגות על-ידי אלטשולר שחם , דרך רכישת הלמן-אלדובי על-ידי הפניקס וזו של חברת הביטוח שירביט על-ידי הראל. עוד עסקה, שנחתמה אשתקד, אך טרם הושלמה, הייתה רכישת השליטה בחברת הביטוח הוותיקה איילון על-ידי ווישור, חברת הביטוח הצעירה והדיגיטלית.

בעוד שרוב הרכישות הקודמות בעולם הפיננסים המקומי בוצעו על-ידי גופים גדולים וחזקים, רכישת השליטה באיילון הפתיעה את השוק, בעיקר מכיוון שדווקא הנרכשת היא החברה גדולה יותר, עם לקוחות רבים יותר ובעלת שווי שוק כפול מההרוכשת המיועדת.

 
  

השלמת העסקה הופכת למאתגרת ומסקרנת עוד יותר לאחר ששווי השוק של ווישור , אותה הקימו אנשי הביטוח הוותיקים אמיל וינשל וניצן צעיר-הרים (שניהם בכירים לשעבר באיילון), נחתך בחודשים האחרונים בעשרות אחוזים והוא עומד כיום על 195 מיליון שקל בלבד. זאת לאחר שהחברה הונפקה בפברואר 2021 לפי שווי של 385 מיליון שקל אחרי הכסף. כלומר בתוך קצת יותר משנה איבדה מניית החברה כמעט 50% מערכה.

אובדן השווי של ווישור מאפיין חברות ביטוח דיגיטליות שזכו עם תחילת דרכן הציבורית לפרגון מצד שוקי ההון וזכו ובעקבות זאת לשוויים גדולים. במבט על ענף הביטוח אפשר לציין את חברות האינשורטק הישראליות שנסחרות בארה"ב דוגמת היפו ולמונייד ובישראל את המתחרה ליברה , ששווייה התדרדר משיא של 820 מיליון שקל בספטמבר שעבר לכ-176 מיליון שקל בלבד.

בניגוד לליברה, לווישור היו כאמור תוכניות שאפתניות לרכישת איילון, במקביל להתפתחות לחו"ל (החברה מחזיקה ברישיון לפעול כמבטחת בכמה מדינות בארה"ב). לשם כך היא סיכמה עם הנאמן המחזיק במניות מייסד איילון, לוי רחמני ז"ל, על רכישת 67% מהמניות תמורת סכום של 463 מיליון שקל.

מחיר העסקה משקף שווי של 690 לאיילון שהיה גבוה ב-33% משווי השוק במועד חתימת העסקה (יוני 2021) והיום מהווה כבר פרמיה של 80% על שווייה הנוכחי, העומד על 370 מיליון שקל (לאחר ירידה של עשרות אחוזים במחיר מניית איילון מאז נחתמה העסקה).

מי שאמורים לממן את עיקר תמורת העסקה עבור ווישור הם מיליונר ההייטק צבי ברק ורעייתו ענת, באמצעות חברת קיסריה אלקטרוניקה רפואית שבשליטתם. בני הזוג ברק צפויים להשקיע בווישור 270 מיליון שקל, כדי לעבות את ההון העצמי של חברת הביטוח הדיגיטלית, כנגד הקצאה של 39% ממניותיה והפיכתם ל"שותף שקט" בגרעין השליטה בה. 

במועד חתימת ההסכם בין בני הזוג ברק לווישור, בספטמבר שעבר, סוכם כי מחיר המניה בעסקה עמם יעמוד על 6.3 שקל, ששיקף באותו מועד פרמיה של כ-20% על מחיר השוק. מאז צנחה כאמור המניה והפרמיה בעסקה עם הזוג ברק זינקה ל-117%, כאשר מחיר מניית ווישור עומד על פחות מ-3 שקל בלבד.

"אין פגיעה בפעילות הליבה של החברות"

על פניו נראה כי מדובר באירוע המזכיר את זה שבו תכננה חברת הנדל"ן ישראל קנדה, שבשליטת ברק רוזן ואסי טוכמאייר, להשתלט על חברת נורסטאר שבראשות בעל השליטה חיים כצמן. ישראל קנדה הגישה בחודש שעבר הצעה לא מחייבת לרכישת הבעלות המלאה בנורסטאר, החברה האם של ענקית הנדל"ן המניב גזית גלוב, לפי שווי של כ-2 מיליארד שקל. אלא שהירידות בשוקי ההון הפילו את השווי של נורסטאר לכדי 1.54 מיליארד שקל, מה שהופך את סיכויי השלמת העסקה לקלושים.

במקרה של עסקת ווישור-איילון הסיפור שונה, כשהיא בישורת האחרונה של קבלת האישורים הרגולטוריים. גורמים המקורבים לה מעריכים כי למרות הנפילה שחוו המניות של שתי החברות, לא תבוצע התאמת מחירים בעסקה והם יישארו דומים לאלו שסוכמו בין הצדדים.

הערכה זו של אותם גורמים מתבססת גם על הטענה שהירידות במחירי המניות נובעות בעיקר מהשפעות הטלטלה האחרונה בשוקי ההון, ולא בשל פגיעה בפעילות הליבה של החברות. לטענתם השווי שהוענק לאיילון בעסקה מתבסס על ההון העצמי שלה, כאשר זה עמד נכון לסוף השנה שעברה על 680 מיליון שקל. 

בהיבט זה ניתן להיזכר בעסקה אחרת בענף הביטוח המקומי שנחתמה אשתקד, ושבה נרכשה החברה הפרטית שירביט על-ידי הראל, במחיר ששיקף את ההון העצמי של הנרכשת ולא את הפגיעה בתוצאותיה העסקיות ובמוניטין. הפגיעה נגרמה כתוצאה מאירוע שבו פרצה מספר חודשים קודם לכן קבוצת האקרים לשרתיה וחשפה נתונים אודות מבוטחי החברה.

איילון סיימה את 2021 עם פרמיות בהיקף של 3.3 מיליארד שקל, בערך פי 15 מהיקף הפרמיות של ווישור. למרות הפערים הללו, סיימה איילון את השנה החולפת עם הפסד כולל של כ-20 מיליון שקל, שנבע בעיקר מפעילותה בביטוח כללי (רכב, דירה, עסקים) בעוד שבווישור הקטנה, הפועלת בתחומים דומים, נרשם רווח כולל של 5.3 מיליון שקל. וויינשל וצעיר-הרים מקווים להביא את ההתייעלות והטכנולוגיה שאפשרו זאת, גם לאיילון.

ממתינים לאישור המפקח על הביטוח

הירידה במחיר המניות אינו המכשול העיקרי בפני השלמת העסקה. בווישור ממתינים לאישור המפקח על הביטוח, ד"ר משה ברקת, להיתר שליטה של קיסריה בווישור (נוסף לבעלי השליטה הנוכחיים בחברה) ולאחר מכן של שתיהן יחד באיילון. על פי ההסכם בין הצדדים העסקה הייתה אמורה להסתיים עד 10 במאי, אך בשל עיכובים נדחה המועד האחרון לחתימה ליום חמישי הקרוב, כאשר הארכה הקצרה מלמדת כי בווישור מאמינים שהם בישורת האחרונה והעסקה תצא לפועל בימים הקרובים.

עיכובים אלה כללו בין היתר צורך לקפל את אחת השכבות באיילון, מאחר שחוק הריכוזיות קובע כי לא תתאפשר פירמידה של יותר משתי שכבות (חברה ציבורית או חברה שמגייסת אג"ח), ובמבנה ווישור ואיילון הנוכחי תיווצר פירמידה של שלוש שכבות.

בתחילת מרץ אישרו הדירקטוריונים של איילון אחזקות (החברה האם) ואיילון ביטוח (חברת הבת) מיזוג בין שתי החברות המאפשר קיפול שכבה (חברות ביטוח מוחרגות בחוק הריכוזיות בנושא גיוס האג"ח) והסירו את המכשול המהווה תנאי להשלמת העסקה.