עובדי הייטק | פרשנות

Wix תגלה שהיא מעסיקה יותר מדי עובדים. והיא לא האחרונה

בין 2019 ל-2021 מספר עובדי חברת בניית האתרים כמעט והוכפל, מ-3,071 ל-5,929 • השנה סנטימנט השוק השתנה, וחברות הטכנולוגיה גילו שכמו בכלכלה הישנה, הכנסות וצמיחה זה לא מספיק • אחרי שנים בהן שכרו עוד ועוד עובדים ומשרדים, נרשמת האטה בגיוס כוח-האדם, לצד פיטורים, בחברות ציבוריות וגם בסטארט-אפים

בניין וויקס החדש בגלילות / צילום: יוסי כהן
בניין וויקס החדש בגלילות / צילום: יוסי כהן

ביחד עם פרסום דוחותיה לרבעון הראשון, הודיעה חברת בניית האתרים הישראלית וויקס  כי היא מתכוונת להתמקד בייעול תפעולי במטרה לשפר את תזרים המזומנים שלה. הודעה זו היא שינוי פוקוס משמעותי אחרי שנים שבהן יישמה החברה תוכנית גדולה להרחבת תחומי הפעילות שלה ולכניסה לעולמות חדשים כמו תשלומים וטיפול בסוכנויות בניית אתרים.

■ קפיצה בהפסדי וויקס ברבעון הראשון; המניה צונחת ב-11% במסחר המוקדם 

תוכנית התרחבות זו הגדילה משמעותית את הכנסותיה של Wix, שצמחו ב-66% בשנתיים מ-2019 ל-2021. אלא שבאותה תקופה לשם השוואה זינק מספר העובדים ב-Wix בשיעור גדול אף יותר, מ-3,071 ל-5,929 - עלייה של 93%. הוצאות השיווק והמכירה של Wix גדלו באותן שנתיים פחות או יותר באותו שיעור שבו גדלו ההכנסות, עוד סימן לא מזהיר.

 
  

כל זה לא היה בעייתי בימים ששוק ההון נתן קרדיט מורחב לחברות אינטרנט, למצות את הפוטנציאל ולגדול ככל יכולתן על סמך הבטחות עתידיות מרשימות, בלי צורך להצדיק זאת כאן ועכשיו. בעידן הכסף הזול והריבית האפסית, כאשר משקיעים ציפו לתשואה רק שנים קדימה, העיקרון המנחה של השוק היה קריאה לצמיחה בכל מחיר. שפרו את השורה העליונה מהר וכל השאר יסתדר, זה היה פחות או יותר המסר.

הצמיחה עלתה יותר מדי

הלך הרוח השתנה דרמטית עם העלאות הריבית, האינפלציה והמלחמה באוקראינה ששינו את הסנטינט בשוק ב-2022. בתנאים אלו חלק מהמשקיעים כבר חושבים קדימה אל עבר מיתון כלכלי משמעותי. בתנאים אלו מבינים ב-Wix שהם חייבים לספק תוצאות לא רק בשורה העליונה, אלא גם בשורת הרווח ובעיקר ביצירת תזרים מזומנים החופשי, במילים פשוטות: לייצר כסף.

במידה רבה, סיפורה של Wix הוא הסיפור של לא מעט חברות טכנולוגיה בשנים האחרונות. הטיעון הבסיסי בשנים האחרונות של מי שטענו כי שוק הטכנולוגיה אינו בועתי ומנופח היה כי בניגוד למשבר הדוט.קום של שנת 2000, הפעם חברות האינטרנט הן חברות אמיתיות. בניגוד לסוף המילניום אז חברות הנפיקו ופרחו על בסיס נתונים על מספר המשתמשים שנכנסו לאתריהם, חברות האינטרנט של היום מייצרות הכנסות משמעותיות וצומחות היטב. זה נכון.

אבל הבעיה שעומדת מאחורי הקריסה הנוכחית הזו בשווקים, גרסת 2021-2022, היא אחרת. הבעיה הנוכחית היא שחברות פשוט הוציאו יותר מדי כסף כדי לייצר את ההכנסות ולממן את הצמיחה היפה שהציגו. בין השאר הן גדלו יותר מדי במספר העובדים כדי לבנות תחומים חדשים או בציפייה להמשך צמיחה בביקושים כפי שחוו בימי סגרי הקורונה, ימים בהם התפוצץ הביקוש לכל מה שדיגיטלי - ממנויים של נטפליקס ועד להקמת אתרים ב-Wix.

עודף, מעובדים ועד נדל"ן

לאורך הקורונה, אמזון  סבלה ממחוסר כוח-אדם במחסנים שלה והתקשתה לעמוד בביקוש למסחר מקוון, אבל כעת ענקית הקמעונאות סובלת מבעיה הפוכה, אחרי שקפצה פי שניים במספר עובדיה מאז 2019. המחסנים של אמזון "עברו ממחסור לעודף בעובדים", אמר לאנליסטים סמנכ"ל הכספים של החברה, אף שבחברה עדיין לא דיברו על פיטורים. ברבעון החולף אמזון רשמה את ההפסד הראשון שלה מאז 2015 כאשר פעילות המסחר המקוון שלה רשמה ירידה חריגה בהכנסות.

"החברות הטובות מחזיקות בכוח-אדם כפול ממה שהן צריכות", צייץ לאחרונה מארק אנדריסן, אחד המשקיעים המובילים בעמק הסיליקון. "החברות הגרועות מחזיקות בכוח-אדם גדול פי ארבעה ממה שהן צריכות".

וזה לא רק עובדים, אלא גם יותר נדל"ן למשל. אפילו שרוב חברות הטכנולוגיה עברו לעבודה מהבית, הן שכרו יותר משרדים. שטח המשרדים של Wix בישראל לבדה עמד למשל על 26,350 מ"ר בסוף 2021, על פי הדוח השנתי שלה, לעומת כ-21 אלף מ"ר שהיו לחברה בשכירות בארץ בסוף 2019, עלייה של 25%. כל זה לפני המעבר של החברה אל המטה החדש שלה בצפון תל אביב, מעבר שיתחיל השנה. שם יהיו לה כבר לא פחות מ-78 אלף מ"ר בשכירות.

מחשבות מסלול מחדש

עכשיו רבות מחברות הטכנולוגיה מחשבות מסלול מחדש, מבינות שזהירות היא שם המשחק ותקופת ההרפתקאות הסתיימה, לפחות בינתיים. מי שתפס את רוח התקופה החדשה מהר והגדיר אותה בצורה הטובה ביותר הוא מנכ"ל אובר דארה קוסרובשהי ששלח החודש מכתב ישיר לעובדים. קוסרובשהי התייחס לכך שהתביעה החדשה של שוק ההון היא לא רק בשיפור שורות הביניים של רווח תפעולי (EBITDA), אלא היא מתייחסת ליצירת מזומנים בפועל.

"אנחנו צריכים להבטיח שכלכלת היחידה שלנו (Unit economics: הרווחיות של מכירה ללקוח בודד, א"ד) עובדת לפני שאנחנו מכוונים גבוה", הוסיף קוסרובשהי. "ההוצאות הכי פחות אפקטיביות על שיווק ותמריצים יצומצמו". כלכלת היחידה הוא מושג טרנדי כבר הרבה שנים, אבל נראה שאף אחד לא שם אליו לב בימי הכסף הזול. עכשיו זה משתנה. בשנים האחרונות כולם חלמו בגדול והוציאו בהתאם.

אובר הודיעה החודש על האטה בגיוסי כוח-האדם שלה והצטרפה לשורה של חברות ענק אחרות שהכריזו כי יעצרו גיוסים. רשימה זו כוללת גם את מטא  (פייסבוק) וטוויטר . "אנחנו צריכים לבחון שוב על סדרי העדיפויות שלנו ולקבל החלטות קשות לגבי איזה פרויקטים אנחנו לוקחים בטווח הקצר והבינוני כדי להשיג את יעד ההוצאות שהתחייבנו אליו. זה ישפיע כמעט על כל צוות בחברה", כתב סמנכ"ל הכספים של מטא בתזכיר פנימי. מטא גייסה יותר עובדים ברבעון הראשון של השנה מאשר בכל 2021, אך כעת משנה כיוון.

במקרים אחרים חברות כבר הודיעו על פיטורים, כמו אתר הרכב המשומש קארוונה ואפליקציית המסחר רובינהוד, אחת מכוכבות שוק ההון של השנה שעברה. רובינהוד הודיעה בחודש שעבר על פיטורי 350 עובדים, כ-9% מכוח-האדם שלה. בקארוונה הגדילו והכריזו על פיטורי 2,500 עובדים, אחרי שהמניה של החברה קרסה ביותר מ-80% מאז תחילת השנה. רבים מעובדי קארוונה פוטרו דרך זום.

הכנסות זה לא הכל

לכל אלו מתווספים דיווחים על קיצוץ כוח-אדם בסטארט-אפים, שעדיין אינם נסחרים בבורסה. לפי אתר המידע הטכנולוגי קרנצ'בייס, בשבוע שהחל ב-2 במאי פורסמו 43 איתותים על פיטורים בדיווחים תקשורתיים - המספר הגבוה ביותר מאז ספטמבר 2020. עם זאת המספר עדיין נמוך מכמות דיווחי הפיטורים בחודשים הראשונים של הקורונה, בחורף 2020, אז הגיעו מספר האיתותים שנקלטו על ידי קרנצ'בייס ל-70-80 בשבוע. ב-Wix בכל מקרה הכחישו כי הם מתכוונים לפטר עובדים אלא רק להאט את גיוס כוח-האדם החדש.

המשקיע ביל גורלי מקרן בנצ'מרק, שחזה גם משברים שלא קרו בפועל, התייחס גם הוא בחודש שעבר לתהליך הכואב של התפכחות עובר על יזמים בימים אלו. יזמי טכנולוגיה התרגלו כי המכפיל החשוב היחיד לקביעת השווי של החברה הוא מכפיל ההכנסות, כאשר לאיכות ההכנסות ואיך הושגו יש פחות חשיבות. "אתם תהיו בשוק לגלות שיהיו אנשים שירצו להעריך את החברה שלכם על בסיס הרווח או תזרים המזומנים החופשי", צייץ גורלי.