עיסאווי פריג': הרשות הפלסטינית במשבר פיננסי - איבדה שליטה בגדה

בדיון בוועדת החוץ והביטחון אמר השר לשיתוף-פעולה אזורי כי הרשות הפלסטינית "לא שולטת מעבר לרמאללה במילימטר אחד, הצפון והדרום מתנהלים באופן כמעט עצמאי" • פריג' מתח ביקורת על כך שחלק מעמיתיו לממשלה לא מאפשרים את כינוס הוועדה הכלכלית המשותפת עם הפלסטינים

השר לשיתוף-פעולה אזורי עיסאווי פריג' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
השר לשיתוף-פעולה אזורי עיסאווי פריג' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

השר לשיתוף-פעולה אזורי עיסאווי פריג' מזהיר כי הרשות הפלסטינית נמצאת במשבר פיננסי, וכי היא איבדה את שליטתה בשטחי הגדה. בדיון בוועדת החוץ והביטחון אמר פריג' כי הרשות "לא שולטת מעבר לרמאללה במילימטר אחד, הצפון והדרום מתנהלים באופן כמעט עצמאי. אני מאוד מודאג, לכן פניתי ליו"ר הוועדה בינואר כדי לקיים דיון לעומק בתקווה שאכן נתעורר לפני שיהיה מאוחר מדי".

לדבריו הרשות הפלסטינית לכודה במשבר משולש: משבר כלכלי פיננסי חריף; ומשבר לגיטימציה כפול וחריף מאי-פעם - משבר פנימי מול החברה הפלסטינית ומשבר בזירה הבינלאומית ובתוך כך בעולם הערבי.

הוא הצהיר כי ישראל ממשיכה לקזז כ-50 מיליון שקל בחודש מכספי המסים שהיא גובה עבור הרשות הפלסטינית, בגין הכספים שהרשות מעבירה למשפחות של פעילי טרור. השר פריג' אמר כי מתחילת יישום החוק, כבר הצטברו מעל ל-1.7 מיליארד שקל מקוזזים.

בגלובס דיווחנו בסוף השבוע על פרטי פגישותיו של השר פריג' במסגרת ועידת המדינות התורמות בבריסל בשבוע שעבר. היום בוועדה הוא אישר את הדיווח בגלובס כי האיחוד האירופי עוצר כספים לרשות הפלסטינית בשל תכני הסתה בספרי לימוד, והאמריקאים עצרו תרומות בשל חוק "טיילור פורס", אך גם האירופאים וגם האמריקאים פעילים בלנסות לגייס כספים עבור הפלסטינים ממדינות ומקורות אחרים.

פריג' אמר כי עם כניסתו לתפקיד קיים סדרת מפגשים בין שרים ישראליים למקביליהם ברשות הפלסטינית, בהם שרי הבריאות, הגנת הסביבה, שר הביטחון גנץ נפגש מספר פעמים אבו מאזן, השר במשרד האוצר חמד עמאר נפגש עם שר האוצר הפלסטיני - דברים שלא התרחשו כדבריו 10 שנים וזה תחילתו של שינוי.

הוא מתח ביקורת על כך שמקצת מעמיתיו לממשלה לא מאפשרים את כינוס הוועדה הכלכלית המשותפת JEC עם הפלסטינים כדי לאפשר להגדיל את מכסות היצוא והיבוא מהרשות.

לדבריו, "התחלתי מהלך לכינוס ה-JEC, מאז אני נתקל בחומת ברזל שמונעת מאתנו לכנס את הוועדה. יש בינינו הסכמה בין מרכיבי סיעות הקואליציה שלא מקדמים את הסוגיה המדינית, אך שצריך לחזק את הכלכלה הפלסטינית. למרות זאת לצערי ה-JEC לא מתכנסת. יש ועדות אחרות כמו ועדות המים והתקשורת המשותפות, מפגשים עם אנשי מקצוע, אבל מפחדים לכנס את ה-JEC".

לאורך הדיון ביקש השר פריג' מחברי הוועדה מספר פעמים כי יסייעו בידיו להסיר את ההתנגדויות בממשלה לכינוס ה-JEC, והדגיש כי אינו מבקש לפתוח את הסכמי פריז, כי אם לעדכן אותם.

שער לשינויים כלכליים

השר פריג' אמר כי כינוס ה-JEC יכול להיות שער לשינויים כלכליים נוספים: החל מהניסיון ליישם גם ברש"פ את החוק האוסר פרסומים המעודדים עישון, ועד לנסות להחיל ברש"פ את חוק הגבלת השימוש במזומן. השר פריג' הדגיש כי כל עוד חוק זה לא חל ברשות הפלסטינית, גורמי הכלכלה השחורה בישראל ימשיכו להלבין את המזומן שלהם דרך הרשות ללא יכול ישראלית לפיקוח מספיק.

בהקשר זה בישר השר פריג' לחברי הוועדה כי החל מחודש אוגוסט הקרוב, יוכלו מעסיקים ישראליים לשלם משכורות לעובדי הפלסטיים החוקיים שלהם בהפקדה ישירות לחשבון הבנק, ולא יצטרכו לשם להם במזומן. הדבר יביא להמשך צמצום השימוש במזומן בישראל, ולהגברת הפעילות והיציבות של מערכת הבנקאות הפלסטינית.