הבית הלבן הודף את הביקורת של בזוס על ביידן והאינפלציה

מייסד אמזון האשים את חבילת הסיוע של הדמוקרטים בעליות המחירים

ג'ף בזוס / צילום: Shutterstock, lev radin
ג'ף בזוס / צילום: Shutterstock, lev radin

הבית הלבן הביע התנגדות אתמול (ב') לביקורת שמייסד אמזון ג'ף בזוס מתח על ממשל ביידן בשני ציוצים מסוף השבוע, בהם התייחס למס החברות ולאינפלציה השועטת.

הציוצים שוגרו בעקבות ציוץ של הנשיא ג'ו ביידן ביום שישי, שבו כתב: "האם אתם רוצים להוריד את האינפלציה? בואו נבטיח שהחברות העשירות ביותר משלמות את חלקן ההוגן".

בזוס הגיב בכך שאמר ששני הנושאים צריכים לעלות לדיון בנפרד. "לערבב אותם יחד זה פשוט לפעול בכיוון הלא נכון", כתב.

"חבילת הסיוע תורמת לעליית האינפלציה"

האינפלציה בארה"ב נותרה קרובה לשיא של ארבעה עשורים באפריל, והוקלה מעט לרמה של 8.3% בחישוב שנתי, לאחר שהגיעה לשיא של ארבעה עשורים במרץ.

בזוס, שפרש כמנכ"ל אמזון ביולי ונותר בתפקיד יושב ראש המעורב בחברה, צייץ שוב ביום ראשון שהעברת חבילת הסיוע America Rescue Plan בגובה 1.9 טריליון דולר, שביידן חתם עליה והפך אותה לחוק במרץ, תרמה לעליית האינפלציה. הוא אמר גם שהתנגדות הסנאטור ג'ו מנצ'ין (דמוקרט ממערב ווירג'יניה) לתוכניות ההוצאה האחרות של ביידן מונעת מהממשל להוסיף לאינפלציה.

"למעשה, הממשל התאמץ להזריק אפילו עוד סיוע לכלכלה שכבר חמה מדי, אינפלציונית, ורק מנצ'ין הציל אותם מעצמם. האינפלציה היא מס רגרסיבי שפוגע הכי הרבה באנשים עם הכי מעט כסף להוציא. פעולה בכיוון הלא נכון לא עוזרת למדינה", צייץ בזוס.

בתחילה הציע ביידן חבילה שכללה טיפול בילדים, בבריאות ובאקלים, שהמפלגה קבעה לה תג מחיר של 3.5 טריליון דולר לפני שהעבירה בבית הנבחרים גרסה מצומצמת יותר, בגובה 2 טריליון דולר. מאז תקועה הצעת החוק בסנאט, שם תמיכתו של מנצ'ין נחוצה כדי שהדמוקרטים יוכלו להעביר את החקיקה ברוב זעום ולהביס את ההתנגדות הרפובליקאית. מנצ'ין בעבר הביע חששות על כך שחבילת סיוע נוספת תוביל לעליית האינפלציה.

אנדרו בייטס, דובר של הבית הלבן, אמר בהודעה ש"לא צריך להתאמץ הרבה כדי להבין למה" בזוס מתנגד להצעות הכלכליות של ביידן, שיגדילו את נטל המסים המוטלים על עשירי המדינה. "זה גם לא מפתיע שהציוץ מגיע לאחר שהנשיא נפגש עם מארגני התאגדויות עובדים, כולל של עובדי אמזון".

לאחרונה ביידן קפץ לביקור בפגישה שנערכה בבית הלבן עם מארגני התאגדויות עובדים שנוכח בה גם כריסטיאן סמולס, עובד לשעבר של אמזון שהוביל מאמצי התאגדות בקרב עובדי החברה בסניף בסטאטן איילנד. ביידן לחץ את ידו של סמולס וחיבק אותו, ואמר לו בצחוק: "אתה, ידידי, עושה צרות".

כשנשאל ביום שלישי אם המדיניות שלו אחראית לאינפלציה, ענה הנשיא: "אני חושב שהמדיניות שלנו עוזרת, לא מזיקה".

אמזון נפגעה קשה בגלל האינפלציה

ביום שני בזוס ירה בחזרה, והאשים את הבית הלבן ברצון "ללכלך את הנושא". הוא הוסיף: "איגודים לא גורמים לאינפלציה וגם אנשים עשירים לא", אבל הדגיש את הביקורת שלו על המאמצים המוקדמים יותר של הממשל להגביר את ההוצאה הפדרלית באופן שהיה מוביל, לדבריו, לעליית האינפלציה לו היו מקבלים אישור.

ביידן לא הזכיר את אמזון בציוץ שלו, אבל בעבר נקב בשם החברה כאחת מאלה שלא משלמות מספיק מס חברות. הבית הלבן הגיב לציוץ של בזוס ביום שני ולביקורת על הצעות הוצאת הכסף של הממשלה בכך שהפנה להודעה של אמזון מאוקטובר שהביעה תמיכה ביוזמות התשתית של ביידן ובחבילת הסיוע שהיא מאמץ הדגל של הממשל, חבילת ההוצאות Build Back Better.

הנשיא לשעבר דונלד טראמפ הזכיר לעתים קרובות את שמות מנהלי החברות הגדולות ביותר בארה"ב, כולל בזוס, כשהיה בתפקיד. הוא תקף את אמזון בציוצים שעסקו במיסוי, בשימוש של החברה בחברת הדואר האמריקאית ובהשפעתה על קמעונאים אחרים. הוא גם כינה את ה"וושינגטון פוסט" זרוע לוביסטים; העיתון נרכש על ידי בזוס ונמצא בבעלות אישית שלו.

אמזון נפגעה השנה קשה בגלל האינפלציה, כולל מעלויות שכר גבוהות יותר, והחברה גם נאבקת בבעיות של שרשראות אספקה. באפריל דיווחה החברה על הרבעון הראשון שבו ספגה הפסדים מזה שבע שנים, תוצאה שמשקפת את המגמות הכלכליות הנרחבות אבל מצד שני גם הפתיעה משקיעים שהתרגלו לראות באמזון מקלט בטוח בזמן המגפה.

החברה אומרת שכ־6 מיליארד דולר בעלויות שונות ברבעון היו קשורים לירידה בפריון, אינפלציה ולתקופות בהם יכולת האחסנה של מחסני החברה הייתה גבוהה מהביקוש, כך אמר באפריל מנהל הכספים בריאן אולסבסקי. הוא אמר גם שאמזון כבר לא מוגבלת בגלל בעיות של הספקים או מצבת העובדים כפי שהיה מעת לעת בזמן המגיפה.

בזוס מביע את דעתו ללא מעצורים

באפריל ומאי השנה, בינתיים, מצייץ בזוס בטוויטר יותר מאשר בעבר. הוא גם נעשה יותר ישיר בהבעת דיעותיו על מגוון נושאים, כולל ההשתלטות של אילון מאסק על טוויטר, האינפלציה ואפילו התבטא על הצורך לנהל דיון באופן תרבותי.

בזוס ממהר להכריז על ההצלחות של אמזון או להגן על החברה בפוסטים שלו. במרץ דיווח ה"וול סטריט ג'ורנל" שבזוס התרגז בגלל ביקורת על אמזון בוושינגטון ודחף לכך שהחברה תגן על עצמה באופן יותר תקיף.

בעבר, הפוסטים של מייסד אמזון ברשתות חברתיות התמקדו בעיקר באינטרסים העסקיים שלו, כולל שיגורים לחלל של חברת בלו אוריג'ין, גיוס הון למטרות פילנתרופיות כמו קרן כדור הארץ של בזוס ואפילו מפגשים של ידוענים.

אבל בפוסטים מהעת האחרונה, מביע בזוס את דעתו ללא מעצורים על נושאים שבהם נראה שיש לו רצון להראות מה הפרספקטיבה או הדעה שלו. בחודש שעבר, אחרי שמאסק התבדח בטוויטר שהחברה צריכה להפוך את המשרדים שלה לבית מחסה למחוסרי בית, אמר בזוס שאמזון עשתה בדיוק את זה באופן מוצלח בסיאטל.

"זה עבד מעולה והקל על העובדים שרצו להתנדב", כתב בטוויטר.