השקל שוב מתחזק מול הדולר: "למוסדיים חשיפה גדולה שמשפיעה על שערי המט"ח"

אחרי שצנח אתמול ב-1.6% מול השקל, הדולר נחלש הבוקר בעוד 0.4% מתחת לרמה של 3.35 שקלים • כלכלני הבנק השוויצרי לומברד אודייר: למוסדיים המקומיים חשיפה גדולה למניות גלובליות, ולגידור חשיפות המטבע שלהם יש השפעה על שער החליפין"

השקל מוסיף להתחזק / צילום: Shutterstock
השקל מוסיף להתחזק / צילום: Shutterstock

אחרי שצנח אתמול (ג') ב-1.6% מול השקל, הדולר נחלש הבוקר (ד') בעוד 0.4% מתחת לרמה של 3.35 שקלים. מה שהביא לפיחות בשבועות האחרונים היו הירידות בבורסות בארה"ב, שהביאו לכך שגופים מוסדיים נאלצו הן לקנות דולרים והן לגייס אשראי דולרי מהבנקים הישראלים. אלה הביאו ללחץ גדול לקניית דולרים, ולהחלשת השקל. אך ברגע שהדולר בעולם נחלש ובבורסות חלה רגיעה כאשר המדדים בניו יורק, הגופים המוסדיים יכלו למכור חזרה, או לכל הפחות לא לקנות עוד דולרים.

"לאחר שהשקל היה מטבע מועדף עלינו במהלך 2020-2021, הורדנו אותו כבר בינואר למטבע המציג ביצועים צנועים, עקב רגישותו הקיצונית לתוואי התשואות בארה"ב והנאסד"ק", מומחי המט"ח של הבנק השוויצרי המתמחה בבנקאות פרטית, לומברד אודייר. "לאחרונה השקל עומד על טווח חדש, ועלה, אך אנו צופים שעד סוף הרבעון השני יעמוד על 3.25 שקל פר דולר. מצד אחד, היסודות המקרו-כלכליים חזקים, מאזן תשלומים מוצק, צמיחה מבטיחה, כמו גם הוויתור של בנק ישראל על הטיית המטבע והעלאת הריבית האחרונה לטובתו.

"מצד שני, למוסדיים המקומיים חשיפה גדולה למניות גלובליות (בעיקר מניות בארה"ב), ואלו נוטים לגדר את חשיפות המטבע שלהם. סכומים אלו יכולים להיות גדולים ויכולים להשפיע על שער החליפין. כאשר נראתה התנודתיות במניות בתחילת 2022, המוסדיים המקומיים רכשו קרוב ל-7 מיליארד דולר שתמכו בהתחזקות המטבע. בסך הכל, אנו מצפים שהשקל יעמוד בטווח של 3.20 שקלים עד 3.30 שקלים לדולר בהמשך, בהתאם לביצועי שווקי המניות. ירידה חזקה במניות, לעומת זאת, תטה את הכף ותראה את הדולר מול השקל עובר לטווח גבוה יותר", כך לפי לומברד אודייר.

אם בנק ישראל הסתמך על פיחות זמני כתוצאה מהירידות בשווקים, נכונה לו (ולתעשיית היצוא) הפתעה לא נעימה עם ההתחזקות שעשויה להימשך ככל שהשווקים הפיננסים בניו יורק יעלו. עפר קליין, ראש אגף כלכלה ומחקר בהראל ביטוח ופיננסים מסר כי "לאור האינפלציה, הפיחות בשקל והעלאות הריבית בעולם ולמרות הנתון החלש לצמיחה בנק ישראל יעלה את הריבית בעוד רבע נקודת אחוז ביום שני הקרוב. השווקים בישראל מתמחרים עלייה (כמעט) עקבית של רבע נקודת אחוז בריבית בכל ההחלטות השנה, ואנו סבורים שלנוכח קצב העלייה הצפוי בארה"ב תחזית זו סבירה".