שיא של 40 שנה באינפלציה בבריטניה: אחד מארבעה ויתר על ארוחה

מדד המחירים לצרכן בממלכה הבריטית זינק ל-9%, והבנק המרכזי האנגלי אומר כי הוא "חסר יכולת" להשפיע על הדינמיקה • מזהיר: האינפלציה עשויה לטפס ל-10% בחודשים הקרובים • שני שלישים מהבריטים הפסיקו לחמם את הבית, 27% הפחיתו את מספר הארוחות ביום

מחירי המזון והאנרגיה בבריטניה מזנקים / צילום: Shutterstock, Elena Rostunova
מחירי המזון והאנרגיה בבריטניה מזנקים / צילום: Shutterstock, Elena Rostunova

משבר יוקר המחיה בבריטניה מאיים להחריף בחודשים הקרובים, והבנק המרכזי האנגלי אומר כי הוא "חסר יכולת" להשפיע על הדינמיקה וכי האינפלציה עשויה לטפס ל-10% בחודשים הקרובים. היום פורסמו נתוני האינפלציה לחודש אפריל, מהם עולה כי מדד המחירים לצרכן בממלכה המאוחדת עלה ל-9% (בהשוואה לשנה שעברה), כאשר הוא שובר שיא מאז התחילה המדידה בתצורה הנוכחית ב-1989. מחירי האנרגיה והמזון הובילו את העלייה, שהייתה נמוכה ב-0.1% מהתחזיות.

אחד הנושאים המרכזיים המשפיעים על חייהם של בריטים רבים כעת הוא סוגיית האנרגיה. מחירי הדלק והחימום עלו ביותר מ-50%, באפריל האחרון פג מחיר הגג שהממשלה חייבה את ספקי האנרגיה להתיישר לפניו, והמחירים זינקו עוד יותר. בתקשורת הבריטית דווח בשבועות האחרונים על קשישים ש"מעבירים את היום" בנסיעה באוטובוסים או ברכבות מחוממות, כדי להימנע מהצורך לחמם את ביתם בשל החשש מחשבונות האנרגיה הגבוהים והפנסיה הזעומה שלהם.

סקר שפורסם אתמול (ג') ב"סקיי ניוז" מעלה כי ההשפעה של עליית המחירים ניכרת באופן מעשי בשטח. אחד מכל ארבעה בריטים שנשאלו בסקר, שהקיף יותר מ-2,000 בני אדם, אמר כי הוא נאלץ "לוותר על ארוחה קבועה" בחודשים האחרונים בשל המחירים הגבוהים, בין היתר של המזון. יותר מארבעה מכל חמישה נשאלים אמרו כי הם "מודאגים בשל עליית המחירים". באופן טבעי, השכבות הכלכליות הנמוכות יותר דיווחו על דאגה רבה יותר מאלו בשכבות הסוציו-אקונומיות הגבוהות.

שני-שלישים מהבריטים דיווחו כי סגרו את החימום בביתם כדי להימנע מעלויות אנרגיה גבוהות. 52% דיווחו כי יצאו פחות מהבית למסעדות או לאירועים חברתיים, כדי לצמצמם את ההוצאות. 44% דיווחו כי צמצמו את השימוש בכלי רכב. שיעור זהה דיווח כי החליף את מקום הקניות לסופרמרקט זול יותר. 29% ביטלו שירותי סטרימינג או מנויים לכבלים, וכאמור 27% דיווחו כי הפחיתו את מספר הארוחות במהלך היום. 19% דיווחו על לקיחת הלוואות כדי לשלם את החשבונות.

לחץ על הממשלה הבריטית לבטל את העלאות המס המתוכננות

בנוגע לתחזיות האינפלציה, מדד חשוב שמסייע לכלכלנים להעריך אם תיווצר ספירלה של העלאות מחירים וצמצום הצריכה, הרי שרוב הבריטים מעריכים כי האינפלציה לא תרד או אפילו תעלה בשנה הקרובה. תשעה מתוך עשרה בריטים מעריכים שהחשבונות השונים יטפסו גם בחצי השנה הקרובה.

הממשלה הבריטית כבר מסבסדת את מחירי הדלק והדיזל באמצעות הפחתה זמנית של המע"מ עליהם. היא נמצאת כעת תחת לחץ להוריד מסים, או לבטל את העלאות המסים המתוכננות לשנת התקציב הקרובה, שנובעת מהצורך "להדק את החגורה" ולצמצם את הגירעון שהמדינה נכנסה אליו בשנות ההתמודדות עם מגיפת הקורונה. ישנן גם קריאות לממשלה לסייע לשכבות הנמוכות באמצעות מענקים ישירים.

בחזית המוניטרית, בנק אנגליה היה אחד הראשונים להעלות את הרבית במשק מריבית אפסית ל-1%, והוא צפוי לנקוט מדיניות אגרסיבית יותר מהפד ומהבנק המרכזי האירופי בתחום זה. נגיד הבנק אנדרו ביילי אמר בפרלמנט הבריטי השבוע כי אינו יכול למנוע מהאינפלציה "להגיע ל-10% עוד השנה" ואמר כי הוא מודה שדבריו נשמעים "אפוקליפטיים". הוא חזה כי הריבית תמשיך ותטפס עד לסתיו, אך כי היעד של הבנק כדי לשמור על יציבות מחירים נותר 2%. הוא אמר כי המאבק באינפלציה הוא "הדבר החשוב ביותר שאנחנו יכולים לעשות", ברמז לכך שלא יהסס להעלות את הריבית ואף לגרור מיתון במשק במטרה לעשות זאת.

אנליסטים ציינו כי בעוד עליית מחירים בעבר בבריטניה התמקדה בתחומים מסוימים, מה שאיפשר לצרכנים "להתחמק" מפעולות כמו נסיעה או צריכה נקודתית, כעת עליות המחירים מקיפות את כל המגזרים. "עליות המחירים כל כך גורפות ומתמקדות בתחומים שבהם אין לנו שליטה כמו חשמל, גז ומזון", אמר אנליסט ל"רויטרס".