נבחרת הדירקטורים שוב תקועה, והפעם בגלל מבול ערעורים

רשות החברות מגויסת כולה בשבועות האחרונים למטרה אחת: בחינה מחודשת של 2,000 מועמדים שלא התקבלו לנבחרת הדירקטורים • פרסום הנבחרת הרביעית תחכה לפחות עד החודש הבא

בחינה מחודשת של 2,000 מועמדים שלא התקבלו לנבחרת הדירקטורים / צילום: Shutterstock
בחינה מחודשת של 2,000 מועמדים שלא התקבלו לנבחרת הדירקטורים / צילום: Shutterstock

ברשות החברות הממשלתיות מעכבים בשבועות האחרונים את פרסום נבחרת הדירקטורים החדשה, בניגוד לתחזיות שהובאו בפני השרים לפיהן הם יוכלו למנות דירקטורים מנבחרת 2022 מיד לאחר חג הפסח. לגלובס נודע כי בבסיס העיכוב עומד מספר חסר תקדים של ערעורים שהגישו מי שלא עברו את הסינון הראשון ובשבועות האחרונים מגויסת כל מערכת רשות החברות לבחון אותם מחדש.

כ-2,000 ערעורים הוגשו מחודש אפריל לרשות החברות הממשלתיות. גלובס פרסם בחודש שעבר כי בכירים במשק הישראלי, מנכ"לים של חברות גדולות או גופים אחרים ואנשי צבא לשעבר הודחו מרשימת המועמדים מסיבות שאינן ברורות. וייתכן שזה רק קצה הקרחון.

 
  

רק אלף מועמדים יתקבלו לנבחרת הרביעית

נזכיר כי מתוך 12 אלף מועמדים ומועמדות, כ-2,100 ברי מזל עברו את הליך הסינון הראשוני וזומנו לראיונות בחודש שעבר ומהם יתקבלו לנבחרת הרביעית 1,100 מועמדים לדירקטורים ודירקטוריות בחברות הממשלתיות. כ-480 מהם יוכלו לכהן בתפקידים הפנויים ברכבת ישראל, חברת רפאל, מקורות, מכון היהלומים הישראלי, חברת נמלי ישראל, נמל אשדוד, נמל חיפה, החברה למתנ"סים, החברה לדיור ציבורי, החברה הממשלתית לתיירות, החברה להגנת ים המלח, הכפר הירוק, מוזיאון ישראל ועוד ועוד.

הסינונים התמוהים: מנכ"לי בנקים וחברות

כפי שפורסם לראשונה בגלובס, התברר שבין האלפים שלא התקבלו לנבחרת נמצאים מנכ"לי חברות תשתית ממשלתיות, מנכ"לי חברות בעלי היקפי עסקאות של מאות מיליונים ומיליארדים, יועצת משפטית עם ותק ארוך וניסיון עשיר, מפקדים בעלי שם. על אף הוותק הארוך והניסיון העשיר, רבים מהם לא התקבלו מסיבות שאינן ברורות.

בין השמות שנפסלו ניתן למנות את אריק פינטו - מנכ"ל בנק הפועלים לשעבר ויו"ר המועצה הלאומית לספורט; דליה רבין - פרקליטה במשך 14 שנים בפרקליטות תל אביב, ח"כ לשעבר וסגנית שר; דלית זילבר - מנכ"לית מנהל התכנון במשרד הפנים מאז 2018.

נזכיר שקודם לכן, זילבר שימשה כמתכננת מחוז ירושלים ויו"רית ועדות לתכנון ובנייה של ירושלים ותל אביב. שמות נוספים שנפסלו היו יצחק (חקי) הראל - מנכ"ל רכבת ישראל לשעבר, בעברו ראש אגף התכנון בצה"ל, ושימש גם בתפקיד יו"ר דירקטוריון נתיבי ישראל ודירקטור בחברת שיכון בינוי; ובני דרייפוס - מנכ"ל מפעל הפיס, ולפני כן מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון. כך גם נפסל ואייל איזנברג, מפקד פיקוד העורף ואוגדת עזה בעבר, ודני בנלולו - ח"כ לשעבר, דירקטור בנת"ע ויו"ר בפועל של החברה.

שם בולט נוסף שנפסל בהליך היה עופר פרי, המכהן כדירקטור בחברת רפאל במשך שש השנים האחרונות, מתוכן ארבע שנים כיו"ר ועדת כספים. יש לציין שחברת רפאל מחזיקה במחזור של עשרה מיליארד שקלים ומאזן של 25 מיליארד, כך שהפסילה של פרי תמוהה בפני עצמה. כמו כן, פרי כיהן גם בעברו כמנכ"ל בזקכל, מנכ"ל הטוטו ומנכ"ל קווי זהב, גופים בעלי מחזור של למעלה ממיליארד שקלים. אם לא די בכך, לאור הניסיון שצבר כדירקטור, הוא הוגדר על ידי משרד האוצר כ"מומחה פיננסי", ועדיין לא נמצא מתאים לנבחרת.

בתבה בגלובס בחודש שעבר גורמים המעורים בהליכי הקבלה אמרו כי סיבת הפסילה של חלק מהמועמדים הללו הינה טכנית בלבד, כשאחת הסברות שהיא נעוצה באופן מילוי הטפסים. עם זאת, במכתבי הדחייה שקיבלו המועמדים הבכירים, הם לא התבקשו למלא את הטפסים מחדש, ואף צוין שלא עמדו בתנאים הנדרשים. "על פניו נראה שהגורמים הממיינים אינם בקיאים במה נדרש מדירקטור בחברה ממשלתית", סיפר לגלובס גורם המעורה בתהליך סינון המועמדים לנבחרת. "ממינויים פוליטיים עברו למינוי של יחידי סגולה שלא קיימים בינינו. נדרש שילוב מאוזן יותר".

אלא שגם במהלך הדיונים בבקשות הערעור נקלעו אנשי החברות הממשלתיות למצוקה בשל העובדה כי הקריטריונים אותם קבע מנכ"ל משרד האוצר רם בלניקוב בזמן כהונתו כממלא מקום מנהל רשות החברות לא מאפשרים בחינה מחדש של כל אותם בכירים ובעלי ניסיון שנופו לכתחילה. בעקבות הדיונים הפנימיים ברשות החברות והצורך בבחינת אלפי בקשות ערעור שהוגשו - צפויה רשות החברות להציג את הנבחרת החדשה רק בחודש הבא. בינתיים השרים שלא מצליחים לבצע מינויים מהנבחרת הקיימת ימשיכו לחכות והכיסאות בדירקטוריונים של חברות ענק במשק ישארו ריקים.

תגובת רשות החברות הממשלתיות

מרשות החברות נמסר: "רשות החברות הממשלתיות עורכת בקרה על כל אחד משלבי הסינון והמיון של ההליך ואפשרה לכלל המועמדות והמועמדים שלא זומנו לשלב הראיונות לבקש כי יתקיים עיון מחדש במועמדותם. בימים אלו מושלמת בחינתם של כלל 2000 הבקשות שהוגשו. רשות החברות פועלת לילות כימים להעמיד בפני השרים רשימה מעולה ומגוונת של נשות ואנשי ציבור ושמחה מאוד על רצונם של רבים כל כך, מבכירי החברה והמשק הישראלי, לקחת חלק בהליך, ורואה בכך סימן לחשיבותו של תפקיד הדירקטור בחברות הממשלתיות".