"צריך לחזור לנורמליות": זוהר לבקוביץ' חושב שהמשכורות בהייטק יצאו משליטה

יזם ההייטק זוהר לבקוביץ' חושב שהטלטלה שעוברת כעת על הענף היא רק "תחילת התיקון של הסטייה" שליוותה אותו בשנים האחרונות • הצצה לפרויקט סוף השבוע של גלובס שיתפרסם במוסף G ויעסוק במצבו של ההייטק הישראלי ובהשלכות

זוהר לבקוביץ', יזם הייטק / צילום: איל יצהר
זוהר לבקוביץ', יזם הייטק / צילום: איל יצהר

אחרי שנים של פריחה פנומנלית, נראה שהחיים בהייטק הישראלי עשויים להשתנות. את המשבר של 2022 נוטים המשקיעים והיזמים לייחס למלחמה באוקראינה, לאינפלציה המשתוללת ולריבית העולה. במגזין G שיפורסם בסוף השבוע, נבחן בהרחבה האם המשבר נמצא רק בתחילתו, מה חושבים בכירים התעשייה ומה התרחישים האפשריים. קבלו הצצה לפרויקט.

---

לפני שנתיים, בעיצומה של הקורונה, כשעוד נראה היה שהמשבר לא פוסח על ענף הטכנולוגיה, פרסם יזם ההייטק זוהר לבקוביץ' מאמר דעה בגלובס שכותרתו "תנו לטבע לעשות את שלו". "תעשיית ההייטק הישראלית מוצפת בכסף", הוא כתב, "אלא שחלקו הגדול הוא 'כסף טיפש', שרודף אחר החלום ומממן סטארט־אפים לא מוצלחים שסופם להיכחד". לבקוביץ טען כי הכסף שמושקע במקומות הלא נכונים גורם נזק, שכן ההשקעה היא על חשבון החברות הטובות.

המשבר הצפוי של אז אולי התברר כמדומה ואף אתחלף בפריחה עצומה, אבל מה שקורה עכשיו בענף כבר לא מסמן פריחה. עם זאת, סבור לבקוביץ', הירידות החדות בשוויים של חברות הטכנולוגיה הן בעיקר "תיקון". "הקורונה העיפה את ההייטק לשוויים לא הגיוניים. השוק טיפה הגזים כלפי מעלה סביב הקורונה. למעשה, מה שאנחנו רואים עכשיו זה תחילת התיקון של הסטייה".

לדבריו, התיקון יתבטא בין היתר בתנאי העבודה, ויש בזה רק טוב. "המשכורות יצאו משליטה, וצריך לחזור לנורמליות. אולי בחברות יהיו רק עשרה טעמי גלידה ולא 24, אבל עדיין יש מספיק סוכר לעובדים. הדבר המצער הוא שחלק מהתיקון יתבטא בפיטורים".

הרבה סטארט־אפים ייפגעו.
"סטארט־אפ טוב יוכל תמיד לגייס. סטארט־אפ לא טוב שמגייס עושה נזק לכולם - גם לעובדים ובעיקר לתעשייה כולה. חברות שגייסו לפי שווי לא הגיוני ייסגרו. אבל קצת יובש לא יזיק, בסופו של דבר הוא יחזק את הענף ויחזיר אותו לגודל הטבעי שלו".  

החגיגה נגמרת הוא פרויקט מיוחד של מגזין G בסוף השבוע הקרוב שיבחן כיצד עשוי להיראות המשבר בתעשיית ההייטק, ומה בכל זאת אפשר לעשות כדי לשרוד.