חיזבאללה הפסיד בבחירות והוכה פוליטית אבל ממשיך לשדר עסקים כרגיל

חיזבאללה איבד את הרוב שהיה לו בפרלמנט הלבנוני • למרות המכה הפוליטית שספג ארגון הטרור, כוחותיו הצבאיים עדיין חזקים, ואנשיו ניסו להראות זאת בשורה של הפגנות ואירועים אלימים לאחר הבחירות שנערכו בלבנון בתחילת השבוע • בהיבט הכלכלי, ייתכן וממשלה חדשה תיפעל להגעה לפשרה עם ישראל בסוגיית מחלוקת הגבול הימי, אשר מונעת בינתיים פיתוח שדות גז במים הכלכליים של לבנון בים התיכון

מחאה נגד המצב הכלכלי בלבנון / צילום: Associated Press, Hussein Malla
מחאה נגד המצב הכלכלי בלבנון / צילום: Associated Press, Hussein Malla

הבחירות בתחילת השבוע בלבנון בישרו על ירידת כוח חיזבאללה ושותפיו, ואובדן הרוב שהיה להם בפרלמנט. המשמעות הישירה היא כי הפלונטר הפוליטי יימשך כנראה חודשים ארוכים - גם יריבי חיזבאללה מפולגים, ולא ברור שיצליחו לגבש רוב בפרלמנט. לפי חוקת לבנון על ראש הממשלה להיות מהעדה הסונית, וכרגע אין אישיות רצינית כזו המועמדת לתפקיד.

אגף המודיעין בצה"ל מציג: המצוקה הכלכלית של מדינות האזור, וההשפעה על ישראל
כלכלת איראן בשפל, והממשל רץ לגרעין

המשמעות כרגע היא שגם כעת יהיה קשה עד בלתי אפשרי לעמוד בדרישות הבנק העולמי והמערב, שהן התנאי למתן המענקים וההלוואות שנועדו לשיקום המדינה.
חיזבאללה הוכה פוליטית אבל כוחותיו הצבאיים עדיין חזקים, ואנשיו ניסו להראות זאת בשורה של הפגנות ואירועים אלימים לאחר הבחירות. אירועים אלו נועדו להראות כי גם אם תוקם ממשלה מקרב מתנגדיו ואלה המאשימים אותו בבעיות של המדינה, הארגון ימשיך לפעול עצמאית, צבאית וכלכלית. כלומר, המשך התעצמות צבאית בסיועה של איראן, והכנה לסבב העימות הבא עם ישראל.

בהיבט הכלכלי, יתכן וממשלה חדשה תיפעל להגעה לפשרה עם ישראל בסוגיית מחלוקת הגבול הימי, אשר מונעת בינתיים פיתוח שדות גז במים הכלכליים של לבנון בים התיכון. עד היום, חיזבאללה היה זה שמנע כל פשרה כזו, ושלטון חדש עשוי לנסות ולקדם. עם זאת, מזכ"ל חיזבאללה נסראללה איים רק לפני שבועיים כי יפגע בשדה כריש, השדה הצפוני ביותר של ישראל. כלומר, קיימת סכנה שחיזבאללה עשוי לטרפד הסכמות כאלה באמצעים צבאיים.