הפסד של 150 מיליון דולר בשנה: משחק הגיימינג האייקוני עוזב את פיפ"א

חודשים של דיונים הסתיימו ללא הסכם, ו-EA Sports תמשיך לשווק את המשחק הפופולרי ללא פיפ"א • התאחדות הכדורגל העולמית תפסיד 20% מהמחזור השנתי, בעוד שחברת הגיימינג תוותר על המונדיאל בפלטפורמת המשחק • ברקע, עולם הגיימינג מתרחב, וגופי הספורט גוזרים קופון

FIFA / אילוסטרציה: Shutterstock
FIFA / אילוסטרציה: Shutterstock

זהו, אחרי 30 שנה משחק הגיימינג האייקוני FIFA מבית EA Sports מסיים את דרכו. גרסת "פיפ"א 23" שתצא לקראת סוף השנה תהיה האחרונה. מה יעשו הילדים, בני הנוער ובעצם כולם? הכל יימשך כרגיל, רק שענקית המשחקים EA Sports תעשה את זה ללא החיבור להתאחדות הכדורגל העולמית, אחרי חודשים ארוכים של דיונים שבהם לא הצליחו הצדדים להגיע לעמק השווה על חידוש ההסכם.

ב-1993, כאשר החליטו ב-EA לצאת עם משחק כדורגל לקראת המונדיאל בארה"ב, הם לא שיערו שהסיפור הזה יהפוך למכונת מזומנים כל כך משמעותית. פחות משלושה עשורים אחר כך, המכונה הזו הביאה את החברה למחזור שנתי של 5.6 מיליארד דולר.
הרצון להיכנס לשוק הכדורגל אילץ את EA לקבל רישיון מהתאחדות הכדורגל העולמית, פיפ"א, במסגרתה הנבחרות משחקות בגביע העולם, והשחקנים שלהן יוכלו להיות דמויות וירטואליות אמיתיות במשחק מחשב. ככל שעברו השנים הטכנולוגיה השתפרה, יותר ויותר משפחות הכניסו הביתה קונסולות סוני פלייסטיישן או Xbox, וההכנסות ממשחק הפיפ"א זינקו. ב-23 השנים האחרונות הכניסה EA ממשחק המחשב פיפ"א, על הגרסאות השונות שלו, סכום המוערך ב-20 מיליארד דולר.

20% מהמחזור השנתי של פיפ"א

גופי הספורט שהכניסו כמה דולרים מהזיכיון בהתחלה, הבינו שנפל להם לידיהם אפיק הכנסה חדש עם פוטנציאל אינסופי. בכל פעם ש-EA ביקשה לחדש את הזיכיון עם פיפ"א, הנתחים של פיפ"א הלכו וגדלו. לפי "הניו יורק טיימס", ההסכם האחרון בין הצדדים, שנחתם במאי 2013, הבטיח לפיפ"א הכנסה שנתית של 150 מיליון דולר עבור הענקת הרישיון ל-EA. אם לוקחים שנה רגילה של פיפ"א, ללא מונדיאל, הרי שהרישיון עם חברת הגיימינג שווה ל-20% מהמחזור השנתי.

כל הליגות הגדולות וארגוני השחקנים שראו את ההצלחה של פיפ"א החלו לדרוש מ-EA ומחברות גיימינג אחרות רישיונות על שימוש בדמויות של השחקנים, באצטדיונים ובמפעלים השונים. חברת הגיימינג רוצה לאפשר ללקוחות שלה משחקים וירטואליים של ליגת האלופות? אופ"א שמפעילה את ליגת האלופות דורשת כסף עבור רשיון. לפי פרסומים בתקשורת, ההסכם עם פיפ"א הוא רק אחד מעשרות הסכמים של EA עם גופי כדורגל שונים.

כך נחתמו הסכמים עם הפרמיירליג האנגלית, הבונדסליגה, ולמעשה עם כל ליגה גדולה אחרת בעולם. לצד זה, גם ארגוני שחקנים טענו כי "הפנים" של השחקנים לא שייכים לאף ליגה אלא לשחקנים עצמם.

מה הוביל לפיצוץ ההסכם עם פיפ"א? בחודשים האחרונים היא ניסתה לשפר את התנאים של ההסכם הקיים, ולפי דיווחים בתקשורת לא הסתפקה ב-150 מיליון דולר בשנה ודרשה להכפיל את הסכום. EA, שמחויבת לעשרות הסכמים, כבר לא ראתה בפיפ"א גורם מספיק אטרקטיבי. המונדיאל, שהוא העניין העיקרי של פיפ"א, כבר לא מאוד חשוב לקהילת הגיימינג שנולדה לתוך הפופולריות של ליגת האלופות, ומעדיפה אותה על פני טורניר הנבחרות שמשוחק אחת ל-4 שנים.

המשמעות העיקרית של ביטול ההסכם עבור הגיימרים היא שבפלטפורמה הבאה של המשחק יהיה אולי הכל, אבל לא משחקי נבחרות מטורניר גביע העולם. כאמור, כמעט חסר משמעות - כמה פעמים ראיתם את מסי במדי הנבחרת בשנים האחרונות וכמה במדים של ברצלונה או פריז?

עולם הגיימינג הולך ומתרחב

הכניסה של חברות גיימינג יצרה הזדמנות כלכלית עבור גופי ספורט. זה לא רק ההצלחה של פיפ"א - ליגת הפוטבול האמריקאית (NFL) חתומה כבר שנים ארוכות עם EA Sports על זיכיון למשחק הפוטבול שלה, Madden NFL. ההסכם האחרון שנחתם בין הצדדים ב-2020 הוא לחמש שנים ומבטיח ל-NFL סכום של 1.5 מיליארד דולר, שמחולקים בין הליגה (מיליארד דולר) וארגון השחקנים (500 מיליון דולר). ליגת ה-NBA חתומה על הסכם עם חברת הגיימינג 2K להפצת המשחק NBA 2K, ובתמורה לרישיון מקבלת הליגה 1.1 מיליארד דולר ל-7 שנים.

 
  

באופן מוזר החוזים עם חברות הגיימינג עברו כבר מזמן את החוזים העצומים שנחתמו עם חברות החסות. למשל, המגה-חוזה של ה-NBA עם נייקי עומד על מיליארד דולר ל-8 שנים ונחשב להסכם חסות עצום ממדים, אחרי ששודרג בכמעט 250% בהשוואה להסכם הקודם עם אדידס.

בשונה מהסכמי חסות או מהסכמי טלוויזיה, שתלויים בעיקר במצב השוק ובמתחרים המעוניינים להיכנס אליו, ההבדל העיקרי בהסכמים עם חברות הגיימינג הוא הפוטנציאל. ילדים ובני נוער לא יישבו פחות מול מסכים בעידן הקרוב, והמשחקים הללו בהרבה מקרים יותר נצפים ומושכים מאשר הצפייה בדבר האמיתי.

זה כבר לא נגמר במשחק עצמו שנרכש על ידי המשתמשים. ככל שעובר הזמן EA מייצרת הכנסות גדולות יותר מממשחקים נלווים בתוך המשחק עצמו - ב-2009 גילתה החברה את הרעב של נערים להיות יותר פעילים גם בהרכבת קבוצות והוציאה לדרך את משחק ה"אולטימייט" (Ultimate Team), שמאפשר רכישה של חבילות קלפים וירטואליות שמגדילות את הסיכוי להשיג שחקנים טובים יותר. ה"אולטימייט", שהוא משחק בתוך משחק הפיפ"א או ה-NFL, כבר אחראי להכנסה שנתית של 1.62 מיליארד דולר ב-2021 ומהווה למעלה משליש מכלל ההכנסות של EA.


פיפ"א מנסה להילחם על המותג

מה יקרה הלאה? המו"מ האחרון מראה שגופי הספורט מבינים את התלות של חברות הגיימינג ברישיון, וליגות איכותיות כמו ליגת האלופות של אופ"א, הליגה האנגלית או הספרדית מחזיקות ביד קלף מנצח. כמה שווה הקלף הזה? אם פיפ"א הצליחה לסחוט מ-EA סכום של 150 מיליון דולר בעונה עבור שימוש במונדיאל שמשוחק אחת לארבע שנים, אופ"א יכולה לקחת הרבה יותר על ליגת האלופות.

גם ארגוני השחקנים, שמעוניינים לדאוג ללקוחות שלהם, הפכו להיות צד עקשן מאוד בעניין. כאמור, ב-NFL על כל שני דולר שלקחה הליגה עבור הזיכיון לקחו השחקנים דולר אחד.

מבחינת EA העתיד תלוי במיתוג מחדש. הגרסה הבאה של המשחק תצא תחת המותג EA Sports FC החל משנת 2023, אבל ההיערכות כבר החלה מזמן, כשהסתמן שהמו"מ עם פיפ"א הולך ומתפוצץ. כעת היא מבטיחה ש"המשחק הבא יכלול יותר מ-300 רישיונות, ייתן גישה ל-19,000 שחקנים, 700 קבוצות, 100 אצטדיונים ו-30 ליגות".

ג'יאני אינפנטינו, נשיא פיפ''א / צילום: חיים צח-לע''מ
 ג'יאני אינפנטינו, נשיא פיפ''א / צילום: חיים צח-לע''מ

פיפ"א שאיבדה בין לילה ג’קפוט של 150 מיליון דולר בשנה מתכוונת להילחם כמובן, לפחות הצהרתית. הנשיא ג’יאני אינפנטינו אמר לאחר ההודעה על ביטול ההסכם עם EA שהמותג הגדול הוא פיפ"א ולא EA ולכן, "יהיה פיפ"א 24 ופיפ"א 25". ללא שום רשיונות וכשכל הליגות חסומות בפניו לשנים קדימה, זה נראה יציאה לשדה הקרב ללא נשק.