עושים סדר בהטבת המס החדשה להורים: מי ירוויח כמה - ומתי?

הכנסת אישרה תוספת נקודות זיכוי מס להורים לילדים בני 6-12. ההטבה נוגעת ל-610 אלף הורים עובדים, והיקפה נאמד ב-2.1 מיליארד שקל • "תוספת נקודות הזיכוי מיטיבה רק מרמת הכנסה מסויימת, כך שבעלי הכנסות נמוכות לא יהנו כלל מההטבה גם אם יש להם ילדים בגילאים הרלוונטים", מסבירה סגנית נשיא לשכת יועצי המס, דנה זטלאוי-כהן

בניין רשות המסים / צילום: איל יצהר
בניין רשות המסים / צילום: איל יצהר

הכנסת אישרה השבוע את תוספת נקודות זיכוי המס להורים לילדים בני 6-12. ההטבה במס ההכנסה נוגעת ל-610 אלף הורים עובדים, והיקפה נאמד ב-2.1 מיליארד שקל, אבל איך בדיוק תחושב ההנחה, מי ירוויח כמה - ומתי? ננסה לעשות סדר.

כל נקודת זיכוי שווה 233 שקל. המהלך של שר האוצר אביגדור ליברמן למעשה מאריך את תקופת זיכוי המס לה היו זכאים עד כה הורים לילדים עד גיל 6. הוא מסייע בעיקר למי שהכנסתו גבוהה יותר, כיוון שבעלי שכר נמוך ממילא משלמים שיעורי מס הכנסה נמוכים יותר, אם בכלל, ולכן פחות יהנו מההטבה. עבור בעלי הכנסות נמוכות הוגדלו בצעד מקביל מענקי העבודה.

ניכר בלבול ברשתות החברתיות סביב השאלה כמה כסף יחסוך כל אחד בעקבות העדכון בנקודות זיכוי המס. סגנית נשיא לשכת יועצי המס, דנה זטלאוי-כהן, הכינה טבלה המפשטת את המצב ומראה כמה יחסכו כעת משפחות שונות לעומת המצב הקודם.

 
  

"בעלי הכנסות נמוכות לא יהנו כלל מההטבה"

מתי תיכנס לתוקף הקלת המס? "החוק אומנם עבר באמצע השנה אך תחולתו היא מינואר 2022", מסבירה זטלאוי-כהן, "המשמעות של הדברים היא שבתלוש השכר הקרוב ינתן זיכוי רטרואקטיבי מתחילת השנה ותלוש השכר הקרוב יהיה גבוה באופן משמעותי לזכאים".

יועצת המס דנה זטלאוי-כהן / צילום: Q Elite Beauty
 יועצת המס דנה זטלאוי-כהן / צילום: Q Elite Beauty

לדבריה, "ההחלטה להקנות נקודות זיכוי נוספות להורים עובדים היא החלטה מבורכת ובמקרים רבים תעלה את סכום הנטו להורים עובדים, אך יש לזכור שתוספת נקודות הזיכוי מיטיבה רק מרמת הכנסה מסויימת, כך שבעלי הכנסות נמוכות לא יהנו כלל מההטבה גם אם יש להם ילדים בגילאים הרלוונטים". לעצמאים הורים לילדים בגילאים הרלוונטיים היא ממליצה: "תבקשו הערכת מיסוי מחודשת מיועץ המס שלכם וסביר מאוד שחישוב המקדמות החודשיות שלכם יקטן בהתאם".