מחיר החרדל בצרפת מזנק, בגרמניה מאיימים במחסור בבירה

הסיבה העיקרית היא לכליית מחירי החרדל בצרפת היא מחסור בזרעי החרדל בשל יבול דל שהושפע ממזג האוויר בצרפת ובשל מלחמת רוסיה-אוקראינה • בגרמניה, השפעות המלחמה באוקראינה הביאו לכך שיצרני הבירה מזהירים כי לא יהיו להם די בקבוקי זכוכית לעונת הקיץ הנוכחית

חרדל / צילום: יח''צ
חרדל / צילום: יח''צ

מחסור בחרדל בחנויות ובסופרמרקטים בצרפת הביא בשבועות האחרונים למרמור ציבורי וגם לעלייה חדה במחירים. כלי התקשורת האירופיים מדווחים על מדפים ריקים בחנויות, שנובעים בין היתר גם מ"פאניקת קניות" של הממרח על-ידי משקי בית רבים במדינה. מחיר החרדל עלה בלפחות ב-10% ברחבי צרפת בחודשים האחרונים.

הסיבה העיקרית היא מחסור בזרעי החרדל המשמשים ליצור את הווריאציות השונות של הממרח, בשל יבול דל שהושפע ממזג האוויר בצרפת ובשל המלחמה שבה פתחה רוסיה באוקראינה, מקור לזרעים. במקביל, דווח כי צרפת אינה יכולה לייבא כמויות גדולות של חרדל מקנדה, שהמורשת הצרפתית שלה הפכה אותו למוצר צריכה פופולרי גם בה, בשל בצורת גדולה שהשפיעה על היבול במדינה, וצמצמה משמעותיות את כמויות זרעי החרדל בשוק. בצרפת, לעומת זאת, היבול הושפע מחורף גשום יחסית ומתחילת עונת האביב שהייתה קרה מהרגיל. רשת ה-BBC דיווחה כי הייצור השנה בצרפת נמוך ב-25%-30% בהשוואה לשנים האחרונות.

"השוק (לזרעי חרדל) ריק לחלוטין", אמרה אחת מהיצרניות הגדולות במדינה לרשת הבריטית, "כל היבול כבר הוזמן, ויש לנו קושי רב להשיג זרעים".

כאמור, התעשייה המקומית קיוותה לייבא זרעי חרדל מרוסיה או מאוקראינה, אולם הדבר אינו אפשרי בשל המלחמה. אוקראינה מציבה כעת את נושא היצוא מנמליה בראש רשימת הדרישות, כאשר המצור הרוסי על אודסה מונע ממנה הכנסות של מיליארדים ביצוא חיטה ותוצרת חקלאית אחרת. באירופה שוקלים אפשרות להעביר את התוצרת החקלאית האוקראינית במשאיות, אולם ביבשת יש כבר כיום מחסור בנהגי משאיות. קבוצת Reine de Dijon אמרה ל"גרדיאן" הבריטי כי רכשה באפריל 50 טון של זרעי חרדל "במחיר גבוה פי שישה מהמחיר לפני שנה". 

ובינתיים בגרמניה 

בגרמניה, השפעות המלחמה באוקראינה הביאו לכך שיצרני הבירה מזהירים כי לא יהיו להם די בקבוקי זכוכית לעונת הקיץ הנוכחית, מה שמיד זכה לכותרות בכלי התקשורת המקומיים.

הבירה בגרמניה מוגשת לרוב בבקבוקי זכוכית הניתנים למיחזור, אולם התעשייה דורשת כמויות גדולות של בקבוקים חדשים, במיוחד בקיץ - בו מגיעה הצריכה לשיא. העלויות הגדולות של ייצור בקבוקי זכוכית חדשים, בשל הזינוק במחירי האנרגיה כתוצאה מהמלחמה באוקראינה, ביחד עם נסיבות אחרות כמו מחירי תובלה, הביאו למחסור בשוק.

"אנחנו נראה מחסור (בבקבוקי זכוכית לבירה) כבר הקיץ לכל המאוחר", אמר נציג של איגוד המבשלות הגרמני לעיתון "בילד" . הוא הוסיף כי המצב בשוק "מתוח לחלוטין". נציג של מבשלה גדולה אמר לעיתון כי "הביקוש לבקבוקים עובר לרוב את ההיצע הקיים נכון לעכשיו".

גורמים אחרים בשוק העריכו כי ההשפעה של המחסור תהיה בעיקר על יצרנים קטנים ובינוניים שאינם מייצרים בעצמם את הבקבוקים, אלא רוכשים אותם מחברות אחרות. בעבור מי שלא חתמו על חוזה ארוך-טווח לאספקת בקבוקים, "המחירים שלהם עלו ב-80% בהשוואה לשנה שעברה", אמר נציג איגוד המבשלות ל"בילד". הוא קרא לציבור לא "לדגור" על הבקבוקים הישנים ולהחזיר אותם למחזור ברגע שאפשר.

בעבר העריכו אנליסטים כי מחיר הבירה עשוי לזנק ב-30% הקיץ, בהשוואה לקיץ שעבר, בין היתר בשל עלות הבקבוקים.