עבור אילו שירותים גבה עופר עיני מהתאחדות סוכני הנסיעות 350 אלף שקל?

התאחדות סוכני הנסיעות שילמה מאות אלפי שקלים ליו"ר ההסתדרות לשעבר עבור פעילות ייעוץ מול האוצר בתקופת הקורונה • בעלי סוכנות נסיעות גדולה: "שילמנו סכום עתק עבור כמה שיחות טלפון. את המענקים לא קיבלנו"

עופר עיני / צילום: תמר מצפי
עופר עיני / צילום: תמר מצפי

"היינו במצוקה, חשבנו שכל הענף קורס, אז גייסנו את הסכום. בפועל התחושה היא ששילמנו סתם, דווקא בתזמון הקשה ביותר שחווינו אי-פעם" - כך מתאר בעלים של סוכנות נסיעות גדולה את תחושתו לאחר שהתאחדות סוכני הנסיעות שילמה סכום של 350 אלף שקל לעופר עיני, יו"ר ההסתדרות לשעבר, שהציע לסייע להם בקידום המענקים שקבע משרד האוצר בתקופת הקורונה. לדבריו, "בפועל שילמנו עבור שלוש שיחות טלפון עם האוצר. את המענקים לא קיבלנו".

משבר הקורונה השפיע עמוקות על ענף התיירות והתעופה. הוא הוגדר כענף הראשון להיפגע והאחרון להתאושש. בקרב סוכני הנסיעות המצוקה הייתה כפולה: מאבק שהם מנהלים לאורך שנים להיכלל תחת משרד התיירות ולקבל סיוע ומענקים המיועדים לעוסקים בענף, לא צלח.

סוכני הנסיעות מסווגים ככל עסק אחר, ועל כן הם נתונים תחת משרד הכלכלה. הרציונל של המדינה הוא שענף סוכני הנסיעות לא מכניס לקופת המדינה כסף שמגיע מתיירים, כשהסוכנים עוסקים בתיירות שיוצאת מישראל. הנימוק הזה מתעלם מהעובדה שחלק מפעילות הסוכנים היא בהבאת תיירות ארצה.

כך או כך, כשמשרד האוצר קבע תקרת מענקים לכלל העסקים, ובכללם לסוכני הנסיעות, היא הוגדרה על-פי היקף ההכנסות של בית העסק בהינתן הוכחה לירידה בהכנסות על-פי ההגדרות שקבע המשרד.

בענף משרדי הנסיעות הפעילות צנחה לאפס. עשרות אלפי עובדים הוצאו לחל"ת, סוכנים נטשו משרדים שבהם פעלו וייחלו לסיום "הצונאמי" שנכפה עליהם. מענקי האוצר הוגבלו לתקרות של 10 מיליון שקל כמחזור פעילות עסקית, לאחר מכן ל-20 מיליון שקל, ובהדרגה הם הועלו ככל שהובנו ממדי הנזק שמסבה המגפה לעוסקים בתחומים שונים.

"הייתה אווירת סוף העולם"

הצעתו של עיני לקידום המענקים המיוחלים נשקלה לנוכח המצוקה שבה היה שרוי הענף. "היינו מוכנים לעשות הכול", אומר אותו גורם.

עיני,אף ניאות להפחית מהסכום ההתחלתי, שדרש שעמד על כפי שניים מזה ששולם בסוף. "זו הייתה החלטה כבדה, אבל החלטנו ללכת על זה ביחד, והסוכנים הגדולים מימנו את הסכום. מעבר לזה נלחמנו באמצעות הפגנות שקיימנו מול משרד האוצר, השתתפות קבועה בדיונים בכנסת והצפת הנזקים העצומים שנגרמו לענף שלנו, שגם בין סגרים פשוט המשיך לא לפעול".

"הייתה אווירת 'סוף העולם', ברקע דיברו כל הזמן על 'סגירת השמיים' ואמרו לנו שעיני הוא האיש שיוכל לעזור. חשבנו שההשקעה תשתלם אם הוא יצליח לעזור לעסק לשרוד. בפועל אני לא משוכנע שכמה שיחות הטלפון שעיני עשה לאוצר, שממילא הגדיל את המענקים ככל שהובן עומק המשבר - הן אלה שעשו משהו. ובכל מקרה, בסופו של דבר, הסוכנים הגדולים שמימנו את הכסף ששולם לו לא קיבלו דבר. ברור שאנחנו מתוסכלים, ואפילו שקלנו להגיש תביעה, אבל החלטנו שנעזוב את זה ונפיק את הלקח", מתאר גורם אחר.

מענקי האוצר אומנם  גדלו, אך שמונת משרדי הנסיעות הגדולים, שלהם מחזור של יותר מ-400 מיליון שקל בשנה (לפני המגפה), נותרו מחוץ ללופ, והם אלה שלא קיבלו סיוע מהאוצר. לשמחתם, כיום הם נהנים כיום מתנופת הביקוש לטוס ולנפוש - אותה תנופה שגם ממחישה להם את חומרת המחסור בכוח-האדם, משום שכשהענף היה בשפל, ורוב עובדיו הוצאו לחל"ת ממושך, רבים החליטו לנטוש. 

ייעץ גם לאל על

ב-15 בפברואר הכריז עופר עיני, יו"ר ההסתדרות לשעבר, כי יתמודד מחדש על התפקיד מול היו"ר הנוכחי, ארנון בר-דוד. בבחירות שיתקיימו השבוע יוכלו לבחור כ-600 אלף בעלי זכות בחירה המאוגדים תחת הסתדרות העובדים בין שני המתמודדים, ויבוא לקצו מסע הבחירות הסוער.

מאז פרש מההסתדרות בשנת 2014, העניק עיני ייעוץ לחברות שונות, בעיקר בסוגיות הקשורים לוועדי עובדים. אל על אף גייסה את עיני לייעוץ עבורה באחד ממשבריה מול העובדים (עוד לפני מגפת הקורונה). ההערכות הן כי החברה שילמה חצי מיליון שקל עבור פעולת הייעוץ של עיני בסוגיית העובדים, שגם היום עלתה מחדש על סדר היום.

מטעמו של עופר עיני נמסר בתגובה: "עופר עיני יעץ להתאחדות סוכני הנסיעות מול משרד האוצר בתקופת הקורונה. הייעוץ לאל על לא התרחש בתקופת הקורונה".

מהתאחדות משרדי הנסיעות נמסר בתגובה: "במהלך משבר הקורונה שכרה ההתאחדות את שירותיו של עופר עייני תמורת הסכום אותו ביקש כתשלום. מעבר לכך איננו מתייחסים ליחסינו עם ספקינו".