מאמנת הכושר לגיל השלישי שמאמינה: "כשתוחלת החיים עולה, זו הדרך היחידה להזדקן בכבוד"

יעל באן כהן, הר חלוץ במשגב, בת 53, נשואה ואם לארבעה • בעלת עסק "תר-גיל הזהב" ומאמנת כושר לגיל השלישי, מאמנת ריצות ארוכות • "העובדה שלעצמאי אין רשת ביטחון של תנאים וזכויות כגון ימי מחלה, חופשה והבראה, מהווה קושי גדול"

יעל באן כהן,  בעלת עסק ''תר–גיל הזהב'' ומאמנת כושר לגיל השלישי / צילום: סיגל בר-אל
יעל באן כהן, בעלת עסק ''תר–גיל הזהב'' ומאמנת כושר לגיל השלישי / צילום: סיגל בר-אל

יעל באן כהן מאמנת מבוגרים ובעלי מוגבלויות במסגרות של אימונים קבוצתיים ואישיים בכרמיאל, בכפר ורדים וביישובי משגב. יעל, שלמדה אימון כושר לגיל השלישי במכון וינגייט מתוך אמונה בקשר בין גוף לנפש ומתוך עניין רב באוכלוסייה מרתקת זו מעידה כי "להיות מאמנת כושר למבוגרים זו הגשמת חלום. להכיר את המבוגר וליצור אימון מותאם עבורו, שכן אפשר וחשוב לעשות ספורט בכל גיל, כחלק משגרת היום יום".

יעל מספרת כי "להיות עצמאי בעל עסק קטן, זה אתגר עצום. עליך להבין בתחומים רבים: שיווק ופרסום, הנה"ח וכספים, ביטוח, רישוי ועוד. להיות ער לחוקים ונהלים שונים בתחום העסק שלך וגם להיות בערנות מתמדת בנושאי שימור לקוחות, לימוד והתחדשות בתחום העסקי. אין איש שיעשה זאת במקומך. בנוסף, העובדה שלעצמאי אין רשת ביטחון של תנאים וזכויות כגון ימי מחלה, חופשה והבראה, מהווה קושי גדול".

יעל המכירה היטב את הענף אומרת כי "בעידן שבו תוחלת החיים עולה, תחום אימון כושר למבוגרים הוא לא רק פעילות פנאי, אלא גם צורך בריאותי. הרשויות ומערכות הבריאות עדיין לא נותנות מענה רחב והולם לתחום וחבל. הכושר הגופני הכרחי בגיל המבוגר. יש להקדיש לו זמן ומשאבים כדי להזדקן בכבוד כשהגוף מתוחזק היטב במכלול פרמטרים: משקל גוף, מסת שריר, יציבה, לחץ דם ושאר מדדים מאוזנים ותקינים".

"העסק שלי הוא בצפון, בפריפריה הגלילית", משתפת יעל "הפריפריה מדדה מאחור בשירותים לאזרח ובכללם פיתוח והזדמנויות עסקיות. כמו כן, שירותי בריאות רבים נמנעים או חסרים מתושבי הצפון, בשל העדר תקציבים וכן בשל ריחוק גיאוגרפי הנדרש לקבלת טיפול. בגלל אופי פיזור האוכלוסייה ביישובים קטנים ומרוחקים, עלי להשקיע זמן נסיעה רב בין המתאמנים".

"עם דעיכת גל הקורונה המורכב עסקית, העסק גדל והתפתח", היא מספרת "אני עובדת שעות רבות ומאמנת עשרות מתאמנים בשבוע. בנוסף לשעות אלו מושקעות שעות רבות בניהול ובפיתוח העסק".

יעל מספרת בסיפוק על מתאמן בן 100 שבסוף אימון מוצלח שאל אם התרגילים שביצע יעזרו לו בעתיד... "תשובתי היא כן. וזו גם מטרתי, להפוך את הכושר לחלק משגרת חייו של המבוגר, תוך הבנה, שהפעילות מועילה לו לתפקוד היומיומי ושיפור איכות חייו". יעל מסכמת כי חלומה הוא להפעיל מערך רחב של חוגי כושר ביישובים וערים בצפון, על מנת להנגיש שירות זה לרבים מבני הגיל השלישי לרווחתם.