מחכות להנדל: למה מתעכב המינוי של שלוש חברות חדשות למועצת התאגיד?

למרות ההכרעות הדרמטיות שעמן מתמודדת בימים אלה מועצת תאגיד השידור הציבורי, ולמרות שבמועצה מכהנים כיום רק תשעה חברים במקום 12 - שר התקשורת יועז הנדל נמנע מלזרז את אישור מינויין של שלוש חברות מועצה חדשות שנבחרו ע"י ועדת האיתור • בעקבות זאת, עמותת "הצלחה" מאיימת בפנייה לבג"ץ

שר התקשורת יועז הנדל / צילום: איל יצהר
שר התקשורת יועז הנדל / צילום: איל יצהר

למרות ההכרעות הדרמטיות שעמן מתמודדת בימים אלה מועצת תאגיד השידור הציבורי, ולמרות השבריריות של הקוורום הקיים, כשבמועצה מכהנים רק תשעה חברים במקום 12 - שר התקשורת יועז הנדל נמנע מלזרז את אישור מינויין של שלוש חברות מועצה חדשות שנבחרו על-ידי ועדת האיתור.

השלוש שאמורות להתמנות כחברות מועצה הן עליזה דיין-חממה, מנכ"לית מוזיאון מורשת יהדות בבל; הפעילה החברתית קטף מוראד סלמה, שכיהנה בין היתר כאחראית על החינוך לתקשורת בחברה הערבית במשרד החינוך, וכיום מרצה לתקשורת ומנהלת אקדמית במכללת אורנים; וד"ר נורית כהן-לוינובסקי, שנמנתה על צוות ההקמה של מוזיאון יצחק רבין, ומשמשת בין היתר כראש מחלקת החינוך של מרכז רבין לחקר ישראל.

כלי בידי הפוליטיקאים

מועצת תאגיד השידור נחשבת לרגולטור החזק והעצמאי בישראל. לאחר שנים של התערבות פוליטית מאסיבית בניהול רשות השידור, ניסה המחוקק לייצר בתאגיד שהוקם במקומו גוף שקשה להשפיע עליו ועל ניהולו באופן פוליטי.

כפועל יוצא מכך, מועצת התאגיד מופקדת על ניהולו, אך אין עליו פיקוח ממשי של משרד או שר. המועצה כוללת 12 חברים כולל היו"ר, וכדי למנוע התערבות פוליטית במינויים, מופקדת על בחירתם ועדת איתור, שבראשה עומד שופט. לאחר תהליך האיתור מועברים שמות הנבחרים לאישור ועדת גילאור, שאמורה להסדיר נושאים של ניגודי עניינים, ולאישור שר התקשורת.

חוק השידור קובע כי לאחר שוועדת האיתור מגישה לשר התקשורת המלצות, יש לו שתי אפשרויות: לאשר את המינוי או - במקרים נדירים ובנסיבות קיצוניות - לבקש מהוועדה מועמדים חדשים. במקרה הנוכחי המועמדים לא אושרו, אך הוועדה גם לא התבקשה לאתר מועמדים אחרים.

בעבר שימש עיכוב המינויים כלי בידיהם של פוליטיקאים, שלא יכלו להשפיע על זהות הנבחרים. נזכיר כי בעת הקמת התאגיד כיהן כשר התקשורת גלעד ארדן, שלא אהב את הרכב חברי המועצה שעליהם הוחלט, ולא חתם על מינויים.

לאחר מכן קיבל את תיק התקשורת בנימין נתניהו, וגם הוא לא התלהב מהרכב חברי המועצה, ולא חתם על כתב המינוי שלהם. בסופו של דבר, לאחר עתירה לבג"ץ בנושא, אושר מינוי המועצה. גם בזמנו של שר התקשורת דודי אמסלם עוכבו מינויים, מה שהוביל לכך שפעילותה של המועצה שותקה כמעט לחלוטין.

מועצה בלב משבר

כאמור, מועצת התאגיד מונה היום 9 חברים בלבד - לאחר שלפני מספר חודשים פרשה דלית שטאובר, כדי לכהן כמנכ"לית משרד החינוך. המשמעות היא שדי בכך שחבר מועצה אחד ייעדר מסיבה כלשהי, כדי שלמועצה לא יהיה קוורום לקבל החלטות.

נזכיר כי בימים אלה מצויה מועצת התאגיד בלב משבר חסר תקדים, זאת לאחר שהוחלט להדיח את המנכ"ל אלדד קובלנץ, שפנה בתגובה לבית הדין לעבודה בבקשה להוציא נגד המהלך צו מניעה.

נציין כי בפני שר התקשורת עמד זמן רב לאשר את המינויים - חברות המועצה נבחרו כבר לפני מספר חודשים, ולמעשה השופט אילן שיף שעמד בראש הוועדה סיים את כהונתו בחודש מרץ.

עמותת "הצלחה", שכבר הצליחה בעבר לכפות באמצעות מהלכים משפטיים מינוי של חברי מועצה שאותרו, מאותתת שוב למשרד התקשורת כי אם לא יושם הליך המינויים, העמותה תפנה לבג"ץ. במייל שנשלח להנדל כותב היועמ"ש של "הצלחה", עו"ד אלעד מן, כי "מועצת התאגיד מתפקדת זה חודשים רבים בהרכב חסר. למעשה, מאז התפזרה המועצה עם תום כהונתם של חברי המועצה הקודמת, למשך תקופה ארוכה לא הייתה כלל מועצה מכהנת, ולאחר מכן המועצה הייתה בהרכב חסר המתמלא בהדרגה ובאיטיות.

"אין צורך להכביר מילים על חשיבות ההקפדה על הוראות החוק וקיומן המלא לשם מימוש תכלית החקיקה. אין אף צורך להכביר מילים על חשיבות הפיקוח על פעולות הנהלת התאגיד, וקבלת החלטות מדיניות בנושאים עקרוניים הנוגעים אליו. לכן מצופה כי הדברים יקודמו ללא דיחוי נוסף, לשם השלמת הרכב המועצה".

תגובתו של שר התקשורת לא התקבלה.