טסלה איבדה כבר 44% מתחילת השנה, ומספקת לשוק הרכב סיבה גדולה לדאגה

מניית טסלה, ספינת הדגל של שוק הרכב החשמלי, איבדה כמחצית מערכה מתחילת השנה • אלא שלא מדובר בבעיה נקודתית של אילון מאסק: היחס הצונן של וול סטריט מתפשט במהירות לתעשיית הרכב החשמלי, ויצרניות אחרות מאבדות את המומנטום בשוק ההון

אילון מאסק / צילום: Associated Press, Ringo H.W. Chiu
אילון מאסק / צילום: Associated Press, Ringo H.W. Chiu

בסוף השבוע האחרון רשמה מניית טסלה ירידה חדה של יותר מ-6%, ובכך השלימה החברה קריסה של למעלה מ-44% מאז תחילת השנה. כעת, שווי שלה עומד על 687 מיליארד דולר - אובדן של 133 מיליארד דולר על הנייר. אמנם הירידה היא חלק מהמגמה השלילית הקיימת בכל השווקים, אך השינויים גם נובעים משלל סיבות שנוגעות לטסלה באופן ספציפי: החל מהפגיעה בייצור בעקבות הסגרים בשנחאי, דרך ביטול כניסת החברה לשוק ההודי, ועד הבעיות סביב רכישת הרשת החברתית  טוויטר על ידי המנכ"ל והמייסד של טסלה, אילון מאסק. הבעיה היא שלטסלה יש השפעה על שוק הרכב החשמלי בכללותו, ולא מדובר ב"עוד" חברה ציבורית, אלא חברה שמהווה סמל לכל תעשיית הרכב החדשה וליצרניות הרכב החשמלי בפרט.

לאורך השנים, מייסדי החברה הצליחו לשכנע את משקיעי שוק ההון שהרכב החשמלי הוא לא חלק מתעשיית הרכב הכבדה והמסורתית, אלא מוצר הייטק שמניותיו ראויות לתמחור בהתאם. ואכן, בדרך שהענקית האמריקאית סללה, נכנסו לשוק בשנים האחרונות מיזמי ייצור רבים של רכב חשמלי. רבים מהם מקווים לשכפל את המודל העסקי של טסלה - להנפיק בסכום דמיוני למרות הפסדי עתק בתחילת הדרך כדי לממן את הפיתוח העתידי של כלי רכב, ולשרוד עד להגעה לרווחיות. לפיכך, הצרות של טסלה בשוק ההון הן לא בעיה פרטית שלה אלא של כל הפלח החשמלי.

 
  

התוכניות של היצרניות עלולות להשתנות

היחס הצונן של וול סטריט כלפי מניית טסלה מתפשט במהירות למניות לתעשיית הרכב החשמלי בבורסות העולמיות. בשלב זה, בעיקר חברות ללא מכירות מהותיות סובלות ממנו, שזכו לתמחור יתר בתחילת הדרך. למשל, ריוויאן (RIVIAN ) איבדה 72% מתחילת השנה ופאראדי פיוצ’ר (FF) איבדה יותר מ-50%.

גם מניות של יצרניות אחרות, שמוכרות אלפי כלי רכב חשמליים בחודש, צנחו. דוגמה טובה הן שלוש יצרניות הרכב החשמלי הצעירות מסין - NIO , XPENG ו-LI AUTO - שהשלימו בשנים האחרונות הנפקות מוצלחות מאוד בנאסד"ק ובהונג קונג. שלושתן מכרו כבר בסין למעלה מ-100 אלף כלי רכב, ותומחרו בשיא לפי שווי שוק של עשרות מיליארדי דולרים. עם זאת, שלושת החברות הסיניות איבדו מתחילת השנה בין 25% ל-60% מערך המניות שלהן. היצרניות הסיניות הללו היו אמורות להיכנס בשנים הקרובות לאירופה ולישראל. אולם, מכיוון שהן עדיין לא הגיעו לרווחיות, הן יתקשו כעת לגייס בשוק ההון את הסכומים שנדרשים לתוכניות ההתרחבות השאפתנית שלהן, אלא אם כן הגלגל יתהפך שוב.

מצבן של השלוש אלה עוד טוב יחסית בהשוואה לגדוד שלם של יצרניות רכב חשמלי סיניות קטנות ואלמוניות יחסית, שתלו תקוות רבות בהנפקה בוול סטריט, בהונג או בשנחאי בחודשים הקרובים. כיום, רובן מאבדות בקצב מהיר מאוד את המזומנים שגייסו ממשקיעים בשנתיים האחרונות, כך שעבורן הנפקה ציבורית היא בבחינת "להיות או לחדול".

הביקוש לרכב חשמלי יצטמצם? אל תבנו על זה

אם יימשך היחס הצונן הנוכחי של המשקיעים כלפי טסלה ודומותיה, לא מן הנמנע שחלק מהחברות שטרם הספיקו להנפיק יחדלו מלהתקיים. עובדה זו מגדילה מאוד את הסיכון של גורמים עסקיים בישראל, שמשקיעים כיום משאבים רבים בחתימת חוזי יבוא עם יצרניות רכב חשמלי סיניות צעירות בתור "השקעה לעתיד". חלקן נדרשות לשלם "דמי רצינות" של מיליוני דולרים לסינים ואחרות משקיעות מיליונים כדי לסייע ליצרנים להשיג תקינה אירופאית.

לצד החברות הצעירות, המפולת בשווקי ההון לא פוסחת גם על יצרניות רכב ותיקות ומסורתיות, שבשנתיים האחרונות שמו את כל הקלפים שוק כלי הרכב החשמליים. חלקן, דוגמת ג’נרל מוטורס ופורד, הצליחו לשכנע את וול סטריט שהן בדרך הנכונה להפוך לחברות הייטק, ונהנו מנסיקה בריאה של ערך המניה. אולם כיום, כשכיוון הרוח מתחיל להשתנות, נראה שהן משלמות מחיר יקר על הציפיות המנופחות. המניה של פורד נחתכה ב-42% מתחילת השנה, למרות מאזן חיובי מאוד, ואילו מניית  GM  איבדה מעל 40% מתחילת השנה. עם זאת, להן יש מספיק מזומנים כדי לשרוד את המשבר.

מכל האמור לעיל קשה להסיק שהפוטנציאל של הרכב החשמלי מיצה את עצמו. נהפוך הוא - הביקוש הגלובלי לרכב חשמלי נמצא כיום בשיא של כל הזמנים בשל נסיקת מחירי הדלק, ועל פי הערכות צבר ההזמנות לאספקת רכב חשמלי שבידי היצרנים שווה ערך לכלל היקף הייצור הריאלי בשנתיים הבאות. במילים אחרות, הביקוש ימשיך להיות גדול מההיצע בעתיד הנראה לעין. אולם, אם ההתקררות של מניית טסלה בוול סטריט תימשך, החברות שפועלות בתחום יתומחרו בהתאם לביצועים המקובלים בתעשיית הרכב כמו מכירות בפועל ורווחיות - והמשמעות תהיה עיכוב משמעותי במוטיבציה לפתח את השוק.

הטלטלה עלולה לפגוע גם בהנפקת מובילאיי

עוד סימן שאלה גדול שנגזר מהטרנד השלילי בשוק ההון נוגע לחברות שפועלות בתחום האוטו־טק, ובמיוחד אלה שמציעות פתרונות לרכב אוטונומי וחשמלי. חברות סטארט-אפ רבות בתחום זכו בשנים האחרונות לקבל "תמחור חלומי" מהמשקיעים שהשתתפו בסבבי הגיוס שלהן - לא מעט בזכות "אפקט טסלה". חלקן אף הגיעו להנפקה בוול סטריט על פי הערכות שווי של מיליארדי דולרים, ששיקפו את ציפיות המשקיעים להשתלטות מהירה יחסית של כלי הרכב החשמליים על שוק הרכב בכללותו.

ההתפקחות של המשקיעים ביחס לשווי של החברות הללו החלה עוד לפני המפולת של חודשי אפריל ומאי, והיא גברה בשבועות האחרונים. לדוגמא, המניה של חברה REE , שמפתחת פלטפורמות מודולריות לרכב חשמלי, צנחה ב-83% מאז ההנפקה. אינוביז , שמפתחת ליידארים מתקדמים, נמצאת כיום כ-60% מתחת למחיר ההנפקה שלה, למרות שהכריזה החודש על זכייה במכרז ענק עם פוטנציאל להכנסות של מיליארדים. אלו רק שתי דוגמאות מתוך רבות נוספות.

אמנם גם חלק מהשחקניות הגלובליות הוותיקות שפועלות בתחומים הללו רשמו בחודשים לאחרונה ירידות משמעותיות, אך זו לא נחמה עבור קהיליית האוטו־טק הישראלית, שמונה מאות חברות סטארט-אפ, ורבות מהן יצטרכו כנראה לדחות את חלום האקזיט.

שינוי המגמה מעמיד בסימן שאלה גדול גם את עיתוי הנפקת הענק של מובילאיי, שצפויה להתרחש בחודשים הקרובים לפי שווי של לפחות 50 מיליארד דולר, בהתאם להערכות. מקורות בסביבת החברה ממשיכים לטעון שההנפקה מקודמת על פי לוח הזמנים המקורי, והיא תתממש במחצית השנייה של השנה. אולם, אם הירידות בשוק ההון ימשיכו וחברות ההייטק הגדולות והרווחיות ימשיכו לספוג מהלומות, ספק אם מובילאיי תזכה להערכת השווי הנוכחית, ולוח הזמנים יידחה. כך או כך, לענף מחכה תקופה סוערת.