עדכון הארנונה לשנת 2023: התעריפים ממשיכים להתייקר, אבל בקצב מתון יותר ביחס לאשתקד

משרד הפנים הודיע כי עדכון הארנונה לשנת 2023 יעמוד על 1.37%: מדובר על עלייה יחסית מתונה לעומת העלייה אשתקד שהייתה בשיעור 1.92% • איך ההתייקרות נראית בפועל? על כל 100 שקלים ששילמנו קודם, נשלם עוד 1.3 שקלים בעקבות ההעלאה הנוכחית, כך שעל דירת 90-100 מ"ר נשלם עוד 70-100 שקלים בשנה בממוצע

הארנונה מתייקרת, אבל לא כמו בשנה שעברה / צילום: Shutterstock, Andrey_Popov
הארנונה מתייקרת, אבל לא כמו בשנה שעברה / צילום: Shutterstock, Andrey_Popov

עדכון הארנונה לשנת 2023 יעמוד על 1.37%, כך עולה מהודעת משרד הפנים. מדובר על עלייה יחסית מתונה לעומת העלייה שהייתה בשיעור 1.92% אשתקד.

יצוין שהחישוב נשלח קודם כל על ידי מרכז השלטון המקומי לגזברי הרשויות אולם הוא תואם לחישובים הרשמיים של משרד הפנים שיעודכנו באתר של המשרד בהמשך. שיעור העדכון השנתי נקבע לפי מחצית אחוז השינוי השנתי במדד המחירים שעמד השנה על 3.96%, מינוס מחצית מאחוז השינוי במדד השכר הציבורי שעמד על 1.21% וכתוצאה, שיעור ההתייקרות בארנונה יעמוד השנה על 1.37%.

כמה עוד כסף נצטרך לשלם?

באופן כללי, רוב הדירות בערים משלמות 55-45 שקלים למ"ר בשנה ורבות מהן הן בגודל של 90-100 מ"ר. ברשויות בפריפריה התעריף יותר נמוך, אבל הבתים יותר גדולים.

בחישוב פשוט: הארנונה המשיכה לעלות, אולם בניגוד לשנה שעברה, אז שיעור הארנונה טיפס ב-1.92%, השנה העלייה הייתה "רק" 1.37%, וזה מצטבר עם העליות הקודמות. כלומר, על כל 100 שקלים ששילמנו בשנה הקודמת, נשלם עוד 1.3 שקלים בעקבות ההעלאה הנוכחית, וסך הכל נשלם על דירת 90-100 מ"ר עוד 70-100 שקלים בשנה בממוצע.

יחד עם זאת יצוין כי שליש ממשקי הבית בישראל שוכרים דירה ודמי השכירות שלהם עלו בשנה האחרונה הרבה יותר, וזה עוד לפני שבדקנו בכמה הגדילו הרשויות את ההוצאות שלהן על התושבים.

"בשורה לגופים העסקיים"

עורך דין עדי מוסקוביץ ממשרד עו"ד מוסקוביץ, אזרואל המתמחה במיסוי מוניציפלי, מציין שזו הפעם הראשונה שהארנונה מתייקרת בפחות משיעור עליית המדד בתקופה הרלוונטית לחישוב, והסיבה לדבריו היא כי מדד השכר הציבורי ירד באותה תקופה. "מדובר בתופעה חריגה שלא קרתה כלל בשנים האחרונות, כאשר המגמה הייתה הפוכה ומדד השכר הציבורי משך את הארנונה כלפי מעלה". יחד עם זאת, עו"ד מוסקוביץ טוען כי הגיעה השעה לבטל או להקטין את משקלו של מדד השכר הציבורי בנוסחת עדכון הארנונה ולהוסיף מקדם התייעלות.