אריקסון ומיקרוסופט מסייעות לספקים שלהן להקטין את פליטות הפחמן: כך הן עושות את זה

אם העולם התאגידי רציני לגבי הפחתת הפליטות בחצי עד 2030, עסקים גדולים יצטרכו לסייע לעסקים קטנים יותר להצליח במשימה • ויש להם גם אינטרס לעשות את זה. מיקרוסופט, איקאה, יוניליוור, מאסטרקארד ואריקסון כבר הצטרפו ליוזמה

פליטת גזי חממה / צילום: Shutterstock
פליטת גזי חממה / צילום: Shutterstock

אודות מגזין הניהול של הרווארד (HBR)

מגזין הניהול של אוניברסיטת הרווארד יוצא לאור מזה מאה שנה ומאגד מאמרים מבוססי מחקר ונתונים. עם כותביו נמנים מיטב המומחים הבינלאומיים לניהול ולעסקים במגוון תחומים, ובהם מנהיגות, משא ומתן, אסטרטגיה, שיווק, כספים ותפעול. מאמרי Harvard Business Review מתורגמים ומתפרסמים בגלובס שלוש פעמים בשבוע: בימים שני, רביעי וחמישי (מגזין G).

אודות הכותבים: מריה מנדילוס, ג'והאן פאלק וכריסטיאן רון

מריה מנדילוס היא חברת המועצה העולמית לפיתוח בר קיימא (WBCSD), שבה היא מדריכה יותר מ-200 חברות בנושאים הקשורים למדיניות אקלים

ג'והאן פאלק הוא אסטרטג ויזם. ראש יוזמת מפת הדרכים האקלימית המאגדת את פעילותן של חברות בינלאומיות להפחתת גזי חממה ובכיר לשעבר באינטל

כריסטיאן רון הוא מנכ"ל "נורמטיב", חברה המסייעת לתאגידים להפחית את טביעת הרגל הפחמנית

לעסק קטן יחיד יש טביעת רגל פחמנית קטנה יחסית. אבל יחד, לעסקים הקטנים יש אימפקט עצום - גם על כדור הארץ וגם על הקהילות שבהן הם פועלים. נוסף לזאת, רבים מהחידושים המרכזיים שיאפשרו לעסקים ולצרכנים לצמצם את הפליטות שלהם יפותחו כמעט בוודאות על ידי עסקים קטנים. כדי להגיע ליעד העולמי של הפחתת פליטות פחמן בחצי עד 2030, אנחנו לא יכולים להשאיר מאחור ארגונים קטנים עד בינוניים (SME). אבל כדי לעזור להם נדרש שיתוף פעולה ותמיכה מהתאגידים הגדולים, שהם לרוב הלקוחות החשובים ביותר של חברות קטנות ובינוניות.

נקיטת פעולות לטובת מצב האקלים אינה קלה לעסקים קטנים. מרכז האקלים של ארגונים קטנים עד בינוניים, SME Climate Hub, סקר לאחרונה בכירים בארגונים כאלה כדי להבין מה הם החסמים העיקריים העומדים בפניהם בבואם לפעול להפחתת הפליטות של החברות שלהם.

הסקר מצא שעסקים קטנים לוקחים חלק במאבק בשינויי האקלים, אך לרוב חסרים להם המשאבים הדרושים כדי להשקיע במסע שלהם לאפס פליטות נטו. עסקים אלו עושים מאמצים לצמצם את פליטת גזי החממה שלהם באמצעות פעולות כמו הפחתת צריכת אנרגיה ובזבוז (82%), חינוך עובדים (64%) ושדרוגים למתקנים ולציוד (52%), אך יותר משני שלישים מהנשאלים ציינו חוסר במשאבים כמחסום המונע מהם ללכת רחוק מספיק - או מלנקוט פעולה בכלל.

 
  

האינטרס של העסקים הגדולים

לעסקים גדולים יש אינטרס לעזור לעסקים קטנים ובינוניים להצליח בשינוי האקלימי שלהם. ראשית, תמרוץ חברות קטנות ובינוניות למדוד ולצמצם את הפליטות שלהן מאפשר לשחקנים ארגוניים גדולים ליצור שרשראות אספקה ​​עמידות יותר. כאשר אסונות הקשורים לאקלים ולסיכונים אחרים, כגון מגפות, הופכים נפוצים יותר ויותר, בניית עסקים עמידים מעולם לא הייתה חשובה יותר. חברת הייעוץ EY (המוכרת כ-Ernst & Young) גילתה לאחרונה שהמגפה גרמה שיבושים חמורים ב-57% מרשתות האספקה. כאשר ספקים קטנים מתקשים, גם פעולות גדולות יותר מדשדשות.

יתרה מכך, רוב פליטת גזי החממה של תאגיד גדול מגיעות משרשרת האספקה ​​שלו. למעשה, פליטות הקשורות לשרשרת האספקה ​​גבוהות בממוצע פי 11 ויותר מהפליטות המופקות בין קירות התאגיד עצמו, לפי CDP, ארגון ללא מטרות רווח שמנהל את מערכת גילוי הנתונים העולמית.

אז איך עסקים גדולים יכולים לעזור? כצעד ראשון, הם יכולים להפנות עסקים קטנים למרכז האקלים של ארגונים קטנים עד בינוניים, שם חברות קטנות ובינוניות יכולות למצוא את הכלים וההדרכה הדרושים להם כדי למדוד את פליטות גזי החממה שלהן, לגשת לנתוני דיווח פשוטים ולהפחית את טביעת הרגל הפחמנית שלהם, כמו גם להכיר את המשאבים החינוכיים כדי להתחיל.

תמריצים ומימון

מרכז האקלים של ארגונים קטנים עד בינוניים משתף פעולה עם "מנהיגי שרשרת אספקה של 1.5 מעלות", קבוצה של חברות רב-לאומיות, כולל איקאה, יוניליוור, מאסטרקארד, אריקסון, Telia, ו-BT, שעובדות יחד כדי להניע את פעולות האקלים בכל שרשרות האספקה ​​העולמיות.

לדוגמה, ענקית התקשורת השוובדית אריקסון פנתה ל-350 מהספקים שלה בעלי הפליטות הגבוהות ביותר כדי לקבוע יעדי אקלים משלהם, להפחית בחצי את פליטת גזי החממה עד 2030 ולדווח באופן פומבי על ההתקדמות שלהם מדי שנה.

מיקרוסופט, חברה נוספת ביוזמה, דורשת כעת מהספקים שלה לחשוף נתוני פליטות עקביים ומדויקים של פעילותם, צריכת החשמל ושרשרת הערך שלהם (מה שנקרא פליטות בהיקף 1, 2 ו-3). יותר ויותר תאגידים גדולים מציבים דרישות רכש אקלימיות, ומאותתות לחברות קטנות ובינוניות שהן יצטרכו לתת חשיבות לנושא הפחתת הפליטות. משנת 2021, BT כוללת סעיף בחוזים מסחריים עם 12 מהספקים המרכזיים שלה, המחייב אותם להפחית את פליטת הפחמן לאורך תקופת החוזה.

עסקים גדולים יכולים גם לספק יתרונות עסקיים ותמיכה פיננסית לספקים הקטנים והבינוניים שלהם, לתמרץ אותם לנקוט פעולות לטובת האקלים. כמעט מחצית מהעסקים שנסקרו ציינו מחסור בכספים חיצוניים כמחסום להפחתת פליטותיהם מהר יותר. לפעולה אקלימית יכולים להיות יתרונות של חיסכון בעלויות לטווח קצר וחוסן עסקי לטווח ארוך, אך העלויות והמאמצים הנדרשים מראש עבור חדשנות בתחומים מסוימים יכולים להיות גדולים.

גוצ'י עושה זאת על ידי כך שהיא מאפשרת לחברות קטנות ובינוניות בשרשרת האספקה ​​שלה לקבל גישה להלוואות בתנאים נוחים, אם ישפרו את נושא הקיימות בפעילות שלהן. איקאה, למשל, מציעה לעסקים קטנים ובינוניים בשרשרת האספקה ​​שלה לעבור ל-100% אנרגיה מתחדשת, באמצעות מימון השקעות ואפשרות רכישת חשמל מתחדש.

אם העולם התאגידי רציני לגבי הפחתת פליטות בחצי עד 2030, אז עסקים גדולים יצטרכו להפעיל הן את הספקים והן את הלקוחות שלהם, מכל הגדלים, התעשיות והאזורים.

אנו קוראים לחברות גדולות ולספקים הקטנים והבינוניים שלהן לעבוד יחד על צמצום הפליטות. יהיה צורך בשיתוף פעולה חסר תקדים כדי להבטיח עולם שניתן לחיות בו לדורות הבאים.

© Harvard Business School Publishing Corp