50 האנשים העשירים בעולם איבדו השנה יותר מחצי טריליון דולר. מי המפסיד הגדול?

ההון של אילון מאסק, ג'ף בזוס, ביל גייטס ואחרים נפגע בזמן ששוק המניות מפלרטט בפעם הראשונה עם שוק דובי מאז תחילת המגפה

אילון מאסק / צילום: Associated Press, Patrick Pleul/Pool
אילון מאסק / צילום: Associated Press, Patrick Pleul/Pool

50 האנשים העשירים ביותר בעולם הפסידו השנה יותר מחצי טריליון דולר על הנייר, מחיקה עצומה של הון שהוא גדול מהתמ"ג של שבדיה וגדול יותר משווי השוק של כל החברות במדד S&P 500 למעט שש המובילות.

ברשימת 50 העשירים נכללים אילון מאסק, ג'ף בזוס, ביל גייטס ווארן באפט, שביחד התאדו מההון הקיבוצי שלהם השנה כ־563 מיליארד דולר, נכון ל־22 במאי, על פי מדד המיליארדרים של בלומברג, דירוג של האנשים העשירים ביותר בעולם שמעודכן על בסיס יומי. הירידה בהון קורית לאחר ששוק המניות מפלרטט עם השוק הדובי הראשון שלו מאז תחילת המגפה.

מאסק, מנכ"ל טסלה והאיש העשיר ביותר בעולם, שווה היום 201 מיליארד דולר נטו. על הנייר, הפסיד בינתיים השנה 69.1 מיליארד דולר, יותר מכל אחד מהמיליארדרים ברשימת 50 המובילים, על פי המדד. מאסק נמצא בעיצומו של תהליך לרכישת הרשת החברתית טוויטר תמורת 44 מיליארד דולר, אבל הקפיא את הרכישה בימים האחרונים.

השווי נטו של מייסד אמזון ג'ף בזוס ירד ב־6.1 מיליארד דולר ושל ברנאר ארנו, האיש העשיר ביותר בצרפת ומנכ"ל קבוצת מוצרי היוקרה LVMH, נחתך ב־55.2 מיליארד דולר. בזוס עדיין שווה 131 מיליארד דולר וארנו שווה 123 מיליארד דולר.

המייסד השותף של מיקרוסופט ביל גייטס שווה כיום 116 מיליארד דולר אבל הפסיד 21.7 מיליארד דולר בהון השנה. ווארן באפט מברקשייר התאוויי משלים את החמישייה הפותחת עם שווי נטו של 110 מיליארד דולר. שלא כמו ארבעה האנשים האחרים העשירים ממנו, הונו האישי גדל השנה ב־1.2 מיליארד דולר. מדד המיליארדרים של בלומברג מודד עושר אישי על בסיס שינויים בשווקים, הכלכלה ודיווחים אחרים.

בשורה התחתונה: ההון הקיבוצי של המיליארדרים בעולם כיום גדול פי 3 מבשנת 2000

ההפסדים למיליארדרים קורים אחרי שמכירות המוניות (selloffs) של מניות תפסו תאוצה והחלו להדביק גם מניות שאינן של חברות טכנולוגיה. חברות של מוצרי צריכה לצרכנים, שעד כה חמקו מרוב הנזק, החלו לספוג הפסדים. בינתיים השנה, ירד מדד S&P 500 בכ־17%, בזמן שמדד נאסד"ק המשולב ירד ב־26%.

אנשים בולטים אחרים שרשמו הפסדים גדולים כוללים את מנכ"ל מטה ומייסד פייסבוק מארק צוקרברג, שהונו נחתך השנה ב־54.1 מיליארד דולר. המייסד השותף של גוגל לארי פייג' הפסיד 29 מיליארד דולר. צ'אנגפנג ז'או, מייסד בורסת הקריפטו בייננס (Binance), מדורג היום במקום 113 ברשימת העשירים לאחר שהפסיד השנה בינתיים 80.9 מיליארד דולר, יותר מכל אדם פרטי אחר שמדד המיליארדרים של בלומברג עוקב אחריו. הירידה בהונו קרתה בגלל המכה הקשה למטבעות קריפטו בחודשים האחרונים.

הירידות בשוק המניות גם גרמו לשינוי כיוון מתחילת המגפה, אז אדם נוסף הפך למיליארדר כל 30 שעות, על פי דוח חדש שפורסם ביום שני על ידי הארגון ללוחמה בעוני אוקספם. מספר המיליארדרים בעולם גדל ב־573 ממרץ 2020 עד מרץ 2022, והגדיל את כמות המיליארדרים בעולם ל־2,668, על פי הדוח החדש.

ההון הקיבוצי של המיליארדים גדל בשנתיים הראשונות של המגפה יותר ממה שגדל בכל השנים בין 1987 ל־2010, על פי הדוח החדש. ההון הכולל של המיליארדרים בעולם מקביל היום ל־13.9% מהתמ"ג העולמי, פי שלושה ממה שהיה בשנת 2000.