נשארנו עם הבינוניים: מודל השכר הציבורי כשל

למה בעצם שבוגר תואר באדריכלות, בתכנון ערים או בהנדסה אזרחית יבוא לעבוד במחלקת הנדסה ותכנון של עירייה כלשהי אם הוא יכול להשתכר לפחות פי 2 בעולם הגדול? • הפתרון - חריש עמוק במודל השכר והתגמול - ידוע ומוכר לכולם. אבל בשביל זה צריך ממשלה חזקה ונחושה

עובדי המגזר הציבורי / צילום: Shutterstock
עובדי המגזר הציבורי / צילום: Shutterstock

לא בכדי גייסו בתעשייה האווירית כמות נכבדה של ציונות ואידיאלים כדי לנסות למשוך אליהם מהנדסים חדשים. ככה זה כשיציבות וביטחון תעסוקתי - היתרונות המסורתיים שהציע המגזר הציבורי שלנו - מתקשים יותר ויותר להתמודד מול התחרות בשוק הפרטי.

המאבק על שכר עורכי הדין המתמחים מגיע גם למגזר הציבורי

אם כבר, בשוק העבודה של 2022, דווקא אותה יציבות תעסוקתית הופכת לרועץ - כשבאותם מגזרים ציבוריים יש יותר ויותר עובדים שהפכו ל"מסמר ללא ראש", בסביבת עבודה שמרחיקה הרבה מאוד אנשים מוכשרים ואידאליסטים שאולי אפילו חלמו שנים לעבוד בשירות הציבור. קשה לתמרץ עובדים מוכשרים וחרוצים לבוא למגזר הציבורי למספר שנים מבורכות ויעילות, כשלידם הם רואים עובדים נטולי חשק ואולי גם נטולי כשרון ומבורכים בקשרים.

הפתרון? ידוע לכולם. הבעיה היא פוליטית

במשרד המשפטים בסך הכל פתחו כעת חזית נוספת במודל השכר הבעייתי במגזר הציבורי. רק לאחרונה פורסם דוח השכר הציבורי, שיותר מרמז שהמגזר הציבורי שלנו מעודד בינוניות. וכמו שכתב הממונה על השכר בדוח: "מערכת השכר במגזר הציבורי מתגמלת על ותק ועל השכלה יותר מאשר על מיומנויות, כישורים ספציפיים, או פריון עבודה". ובמילים מפורשות יותר בדוח: "התלות של השכר בוותק, והעלייה האוטומטית בשכר בכל שנה ללא תלות בפריון העבודה, מגבילה את יכולתו של השכר לשמש ככלי לעידוד ולשיפור ביצועים. כאשר היחס בין שכר הוותיקים לצעירים גדל, ניתן להניח כי האטרקטיביות של המגזר הציבורי בעיני עובדים צעירים תפחת".

כי למה בעצם שבוגר תואר באדריכלות, בתכנון ערים או בהנדסה אזרחית יבוא לעבוד במחלקת הנדסה ותכנון של עירייה כלשהי, כזו שקובעת יום יום איך יראו הערים שלנו וכמה יהיה לנו נעים וטוב לחיות בהן, אם הוא יכול להשתכר לפחות פי 2 בעולם הגדול? ולמה שמתכנת או מהנדס חשמל יבוא לתעשייה אווירית לפתח את הנשק שינצח במלחמה הבאה, כשמכל עבר מתחננים אליו שרק יגיע לשוק הפרטי, ואפילו יהיה שותף למהפכה העולמית האמיתית במגרש הטכנולוגי?

כדי לסבר את האוזן, לפי דוח השכר, בוגרי מדעי המחשב ומקצועות ריאליים אחרים מרוויחים כמעט 35 אלף שקלים בממוצע בשוק הפרטי, בעוד שבמשרדי הממשלה הם לא מגיעים אפילו ל-20 אלף שקלים. ולא שציון פסיכומטרי הוא מדד בלעדי, אבל במשרד האוצר הצביעו על כך שהעובדים הטכנולוגיים שבחרו לעבוד בממשלה השיגו ציון פסיכומטרי ממוצע של כ-590, לעומת כ-670 במגזר הפרטי. ואחר כך כולנו נתפלא ונזעק למה אתרי האינטרנט, הצגת הדאטה והשירות הדיגיטלי במגזר הציבורי כל כך מיושנים ועלובים.

הפתרון - חריש עמוק במודל השכר והתגמול - ידוע ומוכר לכולם. אבל בשביל זה צריך ממשלה חזקה ונחושה, מה שנראה כרגע יותר רחוק ומופרך אפילו מהחלום על מודל שכר יעיל במגזר הציבורי.